Návrhářka Petra Ptáčková: Pohyb v prvním plánu

V neděli mělo premiéru novocirkusové představení ADHD od Cirku La Putyka. O kostýmy se postarala návrhářka Petra Ptáčková. Ve svém životě ani v profesi se nezalekne žádné výzvy, a to, jak obléknout akrobaty, je tou nejposlednější.

Foto: archiv PR

Jak probíhá práce na kostýmech pro divadelní představení?

Je tenká linka mezi tím, jak sahá mé rozhodnutí a kde se musím řídit artdirektorem a režisérem celé show. Cíl je jediný, aby výsledek byl dobrý. Návrhářovo ego jde v tu chvíli stranou. Na to návrháři obecně moc nejsou zvyklí, mají pocit, že kostým, ten kus oblečení, je to nejdůležitější. Najednou jsem tady spíš v pozadí a je důležitá především spolupráce se všemi kreativními složkami. Je to dobrá škola. 

Co vás překvapilo?

Jak se mění choreografie, jak postupně vzniká, tak se mění a musí upravovat i kostýmy, a to do poslední chvíle. 

Jak probíhala vaše spolupráce s Cirkem La Putyka?

S režisérem Rosťou Novákem je  dost specifická. Je důležité se na něj umět napojit, pochopit, jak funguje jako člověk. Tenhle druh spolupráce je hodně citlivá záležitost. Je nutný osobní přístup, není to jako normální zakázka. To, co je v tomhle nejdůležitější, je vášeň. Bez ní by člověk ztratil dech. Já jsem se absolutně nadchla do tématu. 

Jak se dá ADHD ztvárnit pomocí kostýmů?

Je to velká výzva! Žonglovala jsem mezi tím, aby to bylo příliš popisné, ale zase ne úplně abstraktní. Důležité je, aby měla podoba kostýmu nějaký význam. Abych o něm dokázala říct, proč je zrovna tenhle kostým takhle ušitý. Každý šev musím mít odůvodněný. 

Je vám tenhle přístup přirozený i ve volné tvorbě?

Rozhodně. Vždycky mě na módě trochu štvalo, že existují i návrháři, kteří se s tím moc nepářou. Vezmou trendy, trochu je přetvoří a vytvoří model, ale už se nezamýšlí nad jeho funkčností nebo nad jeho hlubším smyslem. Forma je nad obsahem. Já vždycky nad módou přemýšlím zevrubně, moje modely nikdy nebyly modré jen proto, že se mi líbí modrá… 

Velké téma u představení nového cirkusu je pohyb. 

A pak je důležitá funkčnost. U herců vidím hned zpětnou vazbu. Jak se v tom cítí, jak se v tom mohou pohybovat, jestli jim to sedí nebo ne. A samozřejmě i hned vím, co je špatně. Praktická stránka je nejpřednější. Návrhář může navrhnout cokoliv, ale pak v praxi zjistí, že herci nemůže viset kus látky z rukávu, druhý nemůže mít takhle široké kalhoty, další je potřebuje vypasované… 

Co bylo nejsložitější?

To nedokážu říct, popasovat se s každým charakterem bylo něco! ADHD je totální chaos, ale co se týče kostýmů, nesmí být zase tak moc. 

Jak důležitou roli hraje pohyb u navrhování módy?

Pro mě osobně je právě pohyb u oděvu zásadní, a vždycky byl. I ve své volné tvorbě chci navrhovat věci, které se přizpůsobí pohybu. Možná to tak vnímám i díky tomu, že sama jsem velký nomád, jsem pořád na cestách. Ani neumím říct, kde jsem doma. Půlku věcí mám v New Yorku, něco mám v Itálii. Doma je asi tam, kde mám kolo. A to je tedy v tuhle chvíli v New Yorku. Stačí mít pár kusů, které jsou ale variabilní. Najednou zjistím, že nemám šaty a bundu, a že jsou nejspíš na jiném kontinentu. To mě ale naučilo, abych byla na věcech nezávislá. 

To je v dnešní době velká výzva. 

Vybírám si pak svých pár kusů, které se mnou mohou žít a využívám je pro různé příležitosti. Dají se nosit napříč sezónami. Jeden příklad za všechny je batoh, který se dá přetvořit na bundu. I to je osvobozující. 

Foto: archiv PR

Představení ADHD souboru Cirk La Putyka v režii Rostislava Nováka, ml. premiéru 21. října v prostoru Jatka78.

Jeho téma se tentokrát zaměří na lidskou osobnost - na tzv. poruchu pozornosti s hyperaktivitou - ADHD. V inscenaci se představí osm  novocirkusových umělců z Finska, Venezuely, Kanady, Španělska, Belgie, Holandska a Francie.

Další termíny představení na www.cirklaputyka.cz. 

Čtěte dál