Návrhářka Gal Sadirova: Je důležité znát historii, různé techniky a neustále hledat to, co vás inspiruje

Jméno návrhářky Gal Sadirovy zatím na české scéně příliš známé není. Nicméně ve světě se už zapsala mezi nejúspěšnější mladé designéry.

Foto: archiv Gal Sadirova

Před třemi lety Gal Sadirova, česká návrhářka s ukrajinskými kořeny, představila na Polimoda Fashion Show v rámci týdne módy Pitti Uomo v italské Florencii svou absolventskou kolekci TAWA. Porota ji tehdy ocenila jako nejlepší. Jury byla přitom složená ze světových osobností včetně Ferruccia Feragama, vnuka Salvatore Ferragama, prezidenta Polimody a domu Salvatore Ferragamo, módní kritičky Suzy Menkes, Laudomily Pucci, dcery Emilio Pucci a místopředsedkyně značky, kreativního ředitele Vetements Gurama Gvasaliho a v neposlední řadě Alexandra Shumského, prezidenta Russian Fashion Council.

Ve světě módy se Gal Sadirové povedlo to, o čem se mnohým nesnilo ani na vrcholu kariéry. Její vítězná kolekce procestovala za tři roky celý svět, byla focena mimo jiné do BASIC či HUF magazine, spolupracovala s italským Vogue a velkou slávu přinesla i kolaborace s Brandonem Maxwellem a stylistkou Sandrou Amador, díky kterým se dostala až k popové divě Lady Gaga.

Nyní Gal slaví další úspěch, a to spolupráci s jednou z nejznámějších hollywoodských stylistek Van Van Alonso, která pracuje mimo jiné s oscarovým hercem Mahershalem Ali (Zelená kniha). Van projevila zájem o kousky z poslední pánské kolekce, které si obléknou rappeři Big Sean a Miguel.

Čemu vděčí za svůj úspěch?

Gal, co to vůbec znamená pro návrháře, že vaše kolekce putuje tak dlouho po celém světě?

Neskutečně příjemný pocit. TAWA už několik let slouží „k pronájmu“ pro nejrůznější akce, módní videa či různá focení. Veřejnost, novináře i stylisty TAWA stále zajímá, toho si moc vážím. 

Vypadá to, že úspěch kolekce nemá konce, a místo „tichého odeznívání“ stoupá popularita výš a výš.

Pravdou je, že není zvykem, aby byla kolekce tak dlouho aktivní. Potěšilo to i mé profesory, se kterými jsem stále v kontaktu. Vzhledem k tomu, že jsou to osobnosti, ke kterým vzhlížím, mám radost, že v tom od začátku vidí potenciál a jejich vidění se nakonec potvrdilo.

Když se mi TAWA tenkrát vrátila po roce cestování z Londýna, byla jsem naprosto spokojená a vděčná. Pak mě však kontaktoval tým značky Brandon Maxwell, který si kolekci vyžádal pro Lady Gaga. V tu chvíli se vše rozjelo nanovo a zájem opět vzrostl.

Momentálně spolupracujete s další hollywoodskou klientelou. Povíte nám o tom víc? 

Během TAWA kolování jsem pracovala na pánské kolekci, které se již podařilo vydat podobnou cestu. To, že si však kolekci vyhlídla další světoznámá osobnost, je pro mě velká pocta. Jedná se o jednu z nejvyhledávanějších stylistek Hollywoodu – Van Van Alonso, která obléká mého oblíbeného herce (Mahershala Ali). Je stylistkou dalších velkých jmen v rámci hudební scény a v mém případě si vybrala konkrétní outfity přímo pro Big Seana a Miguela.

Foto: archiv Gal Sadirova

Samozřejmě se mi okamžitě zatajil dech a byla jsem nadšená, nicméně stále nohama na zemi, protože každou takto „růžovou“ nabídku je třeba prověřit. V takových případech jde vždy o čas a v době covidu je to ještě složitější, nakonec však sama Van Van vše potvrdila a za pár dnů kolekce doletěla v pořádku do Los Angeles.

TAWA byla inspirována kmenem Hopiů, původním indiánským obyvatelstvem jihozápadní Ameriky. K tomuto tématu jste měla blízký vztah, díky kterému pro vás byla kolekce velmi osobní. Byla vaše nová pánská kolekce stejně osobní?

Ano. Bylo to sice trochu jiné, ale celý proces byl pro mě velkým poznáním. Kolekce nese název Like a Blind to a Violin, doslovný překlad českého přísloví „Jako slepý k houslím“. Konceptem byla myšlenka cítění a ovládání pohybu jiným způsobem, než jak jej známe – a to očima nevidomých. Soustředila jsem se na výzkum lidských smyslů, snažila jsem se pochopit svět a pocity, které slepí lidé každodenně vnímají, a to poté vyjádřit skrz oděv. Materiály k rozpoznání na omak, ostré geometrické detaily jako 3D límce, Braillovo písmo vyražené na kůži či střihy uzpůsobené pro bezpečnost nošení. K bližšímu zkoumání mi také pomohla komunikace s italskou unií nevidomých a slabozrakých ve Florencii, kde mi sám prezident unie Niccolo Zeppi věnoval spoustu času předáváním vlastních zkušeností, které mě neuvěřitelně fascinovaly a inspirovaly. Šlo zároveň o velmi citlivé téma, proto jsem se k tomu stavěla se vší pokorou a při tvorbě cítila velkou zodpovědnost. Celý proces byl silným zážitkem.

Při navrhování kolekcí jdete vždy do hloubky. Je to něco, čemu vás naučila Polimoda ?

Určitě. Polimoda klade velký důraz na proces a sama tvorba kolekce je často přísněji hodnocena než finální výsledek. Oděvní návrhářství se často zdá jako „malování šatiček, které ráda nosíš“, mnoho aspektů se podceňuje, opak je však pravdou a tu mnoho lidí nevidí. Učili nás opravdové práci – oddanosti konceptu, kde každý detail musel mít své opodstatnění. Je důležité znát historii, různé techniky a neustále hledat to, co vás inspiruje k individuální kreativitě. Dnes jsem za to vděčná, a navzdory dnešní uspěchané době se to budu snažit zachovat.

Když jste teď zpět v ČR, plánujete se zapojit do lokálního módního toku?

Momentálně pracuji na nových věcech a testuji kvalitní organické látky. Fascinuje mě spousta materiálů z rostlinných zdrojů. Jedna z věcí, na kterých pracuji, je kolekce, která bude dostupná a nositelná. Další plány a sny bych zatím úplně neprozrazovala, ať to nezakřiknu…

Čtěte dál