Nakupujete až příliš podle sociálních sítí?

Špatné outfity vznikají už v obchodě. Jaké chyby nedělat?

Foto: Shutterstock

Ohraný evergreen: skříň naplněná k prasknutí, hromada před ní a vy zoufale koukající dovnitř s tím stejným pocitem jako již tolikrát „Nemám co na sebe“. Že přeplněný šatník je problémem moderního světa, rychlé a levné módy a kulturní vykořeněnosti, už jsme slyšeli také. Řešení, které se nabízí v podobě capsule šatníku, ale není pro každého. Stejně tak vždy není odpovědí vaše módní poklady protřídit a vyházet. Z praxe už víme, jak rychle se na stejné místo velmi podobná hromada, byť složená ze zcela nových kousků, vrátí. Mnohem snazší než chyby napravovat je naučit se je v první řadě nedělat. 

Většina z nás chybuje již při samotném nakupování. Problém přehnané konzumace a neorganizovaného nakupování je ale někdy mnohem hlubší a často začíná na sociálních sítích. Stále nové, lepší, hezčí. Next big thing je vždycky za rohem a už se těší na vaši výplatu. Vizuální stimuly se na nás valí hned, jak otevřeme oči a odemkneme telefon. Tak schválně, že e-mail není první aplikace, na kterou po ránu klikáte? Chtít stále něco nového s takovou frekvencí jako dnes nebylo ještě nikdy normou. Co bude váš příští must-have kousek, který budete po měsíci vlastnění a dvou vytaženích z šatníku zahrabávat hluboko na dno skříně i vašeho zájmu, ví módní marketéři již teď. 

Jaké chyby nedělat při nakupování nového oblečení? 

Dvakrát měř

Firmy, které posílají své produkty influencerkám, si moc dobře uvědomují, proč to dělají. Stačí jedna fotka a tisíce lidí po celém světě hned ví, že to či ono musí mít. A to nejlépe okamžitě. Zítra už to přece nemusí být na skladě nebo trendy. To, jak moc sociální sítě tlačí na náš vkus, je někdy až strašidelné. Když se tedy budete nad nějakou fotografií rozplývat s tím, že tohle opravdu potřebujete a určitě vám to vydrží, zkuste ještě chvíli počkat. Vytvořte si složku s podobnými produkty, které si přejete. Podívejte se dobře na to, co už ve skříni máte. Nemáte něco podobného? A pak počkejte ještě chvilku. Pokud vám ani po měsíci nedá ona věc spát a cost per wear vychází rozumně, dejte si zelenou. 

Nekopírujte

Při nakupování často ani nevíme, co hledat. Díky sociálním sítím je stále větší riziko ztráty vlastního stylu. To, že najednou všude vidíte podobnou estetiku, není ani trochu náhoda. Řada profilů se inspiruje od sebe navzájem a sledující se většinou přelévají. Nosí se to, co nosí ostatní, a vy tak máte jistotu, že ztráta vašeho vlastního pohledu na věc je za rohem. Inspirovat se na sociálních sítích je naprosto v pořádku. Jakmile si ale všimnete, že v obchodech „jdete“ jen po tom, co jste viděla na jedné či druhé influencerce, dejte si pozor. Tak vzniká prostor pro spoustu neuvážených nákupů. Podobné kousky vás totiž přestanou bavit opravdu rychle. Přemýšlet o oblečení tak, že v něm budete vypadat přesně jako některá z žen z Instagramu či Tik Toku, je první výstražné znamení, proč jej určitě nekupovat.  

Vlastní styl 

Mít vlastní styl rozhodně neznamená držet se přesně vyhrazeného módního směru. Znamená to nosit a kupovat si to, co k vám promlouvá. Ať už je to cokoliv. Každý z nás se neustále mění a stejně tak se mění i náš styl a vkus. Oblečení má reflektovat to, kým jsme, kam jdeme a co v životě chceme. A proto se neoblékejte podle jiných, ale hledejte to, co dává smysl vám. A tím může být i trendy kousek, pokud víte, že ho opravdu milujete. Trendy přichází a odchází, ale když budete znát sebe samu a věřit svému citu, bude vás váš šatník bavit i za dlouhé roky. 

Nakupujte pro sebe

Nekupujte oblečení příliš emočně. Známe to všichni. Je těžké nekliknout na „objednat“, když jste se právě zakoukala do nějaké novinky, zkuste se ale vždycky zastavit a popřemýšlet, jestli váš nákup není jen náplastí na nějakou aktuální emoci. Na takové věci v šatníku nemá místo nikdo z nás. Zeptejte se sama sebe, zda tu či onu věc kupujete opravdu pro sebe, nebo je váš nákup motivovaný spíše touhou ukázat se v něčem před ostatními (ať už ve „skutečném světě“, či na sociálních sítích). Opravdu potřebujete ty věčně vyprodané tenisky, nebo jen toužíte po pocitu mít je? 

Čtěte dál