Nádech, výdech...

... aneb dýcháním k lepšímu životu.

Ten nejdůležitější nástroj, se kterým můžete ovládat své emoce, držení těla i životní nasazení, je ukrytý v našem dechu. Dech ovlivňuje myšlenky a pocity, takže se k dechu můžete obrátit ve chvílích, kdy se cítíte v neklidu. A teď na nic nečekejte a aspoň několik chvil věnujte svému dechu. 

Foto: Shutterstock

Když se naučíme dýchat dobře, tedy plně a zhluboka, bude to mít vliv na všechno oblasti našeho života, od tělesného a duševního zdraví, až po citovou vyváženost. Naopak napětí, ať už vzniklo z fyzického rozpoložení, rozkolísanými emocemi nebo duševní nepohodou, ovlivňuje i dech. Zrychlí se a sevře. Někdy v modelu neustálého napětí zůstáváme trvale a tím i ztrácíme schopnost přirozeného hlubokého dýchání. Ale lze to změnit. 

Nepodceňujte výdech

„Často se přeceňuje nádech, o kterém se tvrdí, že právě ten umožňuje dýchat dobře, ale to je východ, který pro dýchací cyklus zásadní. Když vydechnete pořádně, uvolníte veškerý vzduch a energii a vytvoříte nový prostor pro nový dech,” říká Jean Hallová, autorka knihy Dýchání (vydalo Euromedia). Nejlépe si hluboké dýchání osvojíte vleže. S dlaněmi na břiše se zhluboka a plně nadechněte nosem a s mírným povzdechem vydechněte. Několikrát opakujte a pak vnímejte dýchání, které se samo ustálí do přirozeného rytmu. 

Cvičení na kdykoliv

Až se budete cítit v napětí, třeba uprostřed pracovního nasazení nebo večer po náročném dni, zkuste některou z těchto relaxačních technik. Díky jemnému doteku lépe uvolníte oblasti, kde se projevuje napětí. 

1. Uvolnění obličeje

Začněte mezi obočím a pomalu přejíždějte prsty směrem ke spánkům. Intuitivně hlaďte rysy obličeje tam, kde vnímáte napětí, uvolněte výraz tváře. Na závěr se zastavte prsty těsně pod nosem, vnímejte jimi teplý vzduch, který vydechujete a chladnější vzduch při nádechu. 

2. Dlaně na oči

Zahřejte si dlaně tím, že je budete důkladně třít jednu o druhou. Zavřete oči a zlehka umístěte středy dlaní nad víčka. Vnímejte, jak teplá tma uklidňuje, obklopuje oči a rozpouští napětí. Prohlubte napětí. Pak, stále s dlaněmi na očích, zvolna zvedejte víčka. Mezerami mezi prsty nechte dopadat světlo na sítnici. Když si oči zvyknou na světlo, pomalu dejte dlaně pryč. 

3. Klepání, hlazení, mnutí

Položte si pravou ruku na střed levé klíční kosti. Třemi prostředními prsty pravé ruky poklepávejte podél linie klíční kosti k levému rameni. Natáhněte levou ruku před sebe dopředu a pravou rukou dál poklepávejte a hlaďte po vnitřní straně paže až do dlaně. Po té vyměňte ruce. 

Čtěte dál