Modrá je dobrá. Proč vsadit na blue beauty?

Modrá je nová zelená. Proč je blue beauty skvělou volbou pro pleť a zároveň i oceány?

Foto: Shutterstock

Mise: záchrana oceánů

Nová vlna clean beauty přichází s jasným poselstvím: přispět ke zredukování uhlíkové stopy a záchraně oceánů a korálových útesů. Podnětem pro vznik „modré krásy” byla především současná naléhavá ekologická situace. Podle OSN (Organizace spojených národů) hrozí, že do roku 2050 bude v oceánech více plastů než ryb. Moře a oceány přitom každoročně zaplaví kolem 8 tun plastu. Nepříliš optimistická data přiměla Jeannie Jarnot k založení nového hnutí, které se snaží mořský svět zachránit pomocí snížení tvorby plastů a vyprodukovaného odpadu.

Mikroplasty všude kolem nás

Jak plasty v oceánu vlastně souvisí s kosmetikou? Více než si můžete myslet. V kosmetických výrobcích se nachází mikroplasty, miniaturní částice menší než 5 mm. Najdete je zejména v produktech pro lesk nebo třeba ve třpytkách. Ve skutečnosti jde o malé kousky plastu, které spolu s make-upem po odlíčení skončí v odpadní vodě, odkud se poté plastové mikročástečky dostanou až do moře. Mikroplasty se navíc nevyskytují pouze v oceánech, ale objevují se pak i v pitné vodě a v potravinách. Omezením plastů tak tedy šetříme nejen oceány, ale i naše zdraví.

Ochrana pokožky i moří

Spousta z nás už před nějakým časem naskočila na zelenou vlnu kosmetiky. Čím se ale liší od modrého hnutí? Green beauty se zaměřuje na celkový proces výroby produktů, jejich transparentnost i dopad na planetu. Modrá kosmetika se soustředí především na čistotu řek, moří a oceánů, na celý vodní ekosystém. Stejně jako clean beauty sází na přírodní netoxické produkty, které nezatěžují životní prostředí. A má velký bonus navíc. Kromě ochrany naší pokožky se zajímá také o to, kam všechny pleťové krémy, masky a šampony putují po tom, co se dostanou do odpadu. Který směr si tedy vyberete vy? 

Recyklovatelné materiály vpřed

Podle principů blue beauty bychom měli výrazně omezit množství plastového odpadu a přestat používat výrobky s chemikáliemi, které poté spolu s plasty putují do moře a narušují celý ekosystém. Dobrá zpráva je, že příroda se dokáže úspěšně zregenerovat, pokud ji nezavalí další tuny plastu. Proto bychom měli vždy sáhnout po takovém balení, které můžeme buď stejným výrobkem znovu naplnit nebo použít jako obal pro něco jiného. Vybírejte si značky, které své zákazníky vyzývají k recyklaci a znovupoužití obalů či k jejichž výrobě používají recyklovatelné materiály.

Blue beauty

Jaké značky ve spojitosti s hnutím blue beauty najdete i na českém trhu? Lokální firma Nafigate Cosmetics vyrábí kosmetiku, která má minimální dopad na přírodu. Krémy, masky a pleťové vody balí do polyetylénových balení, jež jsou mnohem menší zátěží pro člověka i přírodu. Jejich produkty neobsahují mikroplasty, ale přírodní polymer P3HB. Tahle netoxická látka se snadno rozloží ve vodě, a navíc neškodí ani lidskému tělu. Opalovací krém, jehož používáním neohrožujete mořské korály, najdete zase například u výrobce Caudalie. No a značka Lush, která tedy pochází z Velké Británie, pak nabízí možnost vratných obalů, kdy za 5 kelímků dostanete čerstvou masku zdarma. Toto je však pouze malý výčet z mnoha značek, které již dělají kroky k lepším zítřkům. Uděláte ho také?

Čtěte dál