Udržitelnost bude v roce 2021 nejžhavějším tématem pro všechny módní značky. Kdo už na vlně udržitelnosti jede a stojí za pozornost?
Greenwashing nebo zkrátka bohapusté lži. Oblíbený způsob, jak vyjít vstříc zákazníkům dožadujícím se udržitelné módy, uklidnit jejich svědomí a zároveň prodat co nejvíce oblečení. Udržitelnost vás možná v posledních letech štvala. Toto slovo se skloňovalo na všech rozích, málokdo přitom tušil, o co přesně jde a co obnáší. Dlouho nemělo ty nejlepší konotace. Většinou jsme si pod tímto slovním spojením představili nudné béžové lněné nebo batikované oblečení bez tvaru a názoru.
To už ale dávno neplatí. Jelikož je nad slunce jasné, že bez změny přístupu to v módním světě nepůjde, ať už se vám to líbí nebo ne, začaly značky do rozvoje udržitelných postupů a etiky výroby investovat spoustu peněz. Tedy alespoň některé. Někde stále zůstává u slibů, zveličených čísel a překroucených faktů. Důležité je nenechat se opít rohlíkem - když je totiž něco až příliš dobré na to, aby to byla pravda, víte, jak to bývá.
Na prvním místě je nahota, na druhém věci z druhé ruky a na třetím značky, jež tvoří rozumně a eticky. Pokud své konzumní chování hodláte v příštích týdnech a měsících změnit, jsou první dvě možnosti tím nejsnadnějším řešením. Vždyť teď stejně nikam nechodíme, takže možnost číslo jedna není vůbec tak nerealistická.
Pokud nicméně budete mít touhu si něco koupit, třeba za odměnu nebo prostě proto, že je pátek, existuje spousta značek, u nichž to bude planetu a lidi na ní bolet méně.
Maďarská značka postavená na minimalistickém a nadčasovém designu s důrazem na kvalitní a jemnou veganskou kůži se cestou udržitelnosti snaží jít od samotného začátku, roku 2005. Podle sustainability reportu za rok 2019 se více než 70 % celého jejího výrobního procesu nachází v domovském Maďarsku a jeho významná část se odehrává v jedné budově. Tím se značka snaží snižovat uhlíkovou stopu a vliv na životní prostředí. V příštích letech se zavazuje jít ještě dál.
Francouzská značka Sézane vznikla z lásky k vintage kouskům, francouzskému stylu a nadčasovým střihům. Pracuje s certifikovanými přírodními materiály jako bavlna, hedvábí, recyklovaný kašmír a šetrně barvená kůže. Značka také od svého vzniku zrecyklovala více než 13 000 kusů oblečení a stojí za charitativním programem Demain.
Dánský módní favorit Ganni je v popisu svých snah střízlivější a realističtější než většina značek. „Neidentifikujeme se jako udržitelná značka, uvědomujeme si totiž bytostný rozpor ve fungování módního průmyslu, který je založen na neustálých novinkách a konzumu, a konceptem udržitelnosti,“ tvrdí o sobě. I tak se ale snaží být v rámci možností co nejlepší, jak dokážou.
Návrhářka Stella McCartney vložila ohleduplnost a cit do DNA své značky ještě dříve, než to bylo cool. Od samého začátku nepracuje s kůží ani kožešinou a rok od roku se snaží být ještě udržitelnější. Zpracovává například recyklovaný polyester a kašmír. Navíc je členem Sustainable Apparel Coalition - globální organizace prodejců, dodavatelů a firem, jež se zavázali planetě vracet všechno a mnohem víc, než si od ní berou.