Vyrobit víno je sofistikovaný proces, který zasluhuje velkou péči. Každý krok a každý úkon se pak otiskne ve výsledné lahvi vína. I to je důvod, proč ti, kteří se vínem zabývají profesionálně, šlechtí nejen víno, ale i prostředí kolem sebe. Užijte si i vy spojení skvělého vína a krásné architektury! Představujeme vám architektonické skvosty, kde víno teče proudem.
Hlavním motivem stavby reprezentativního centra Vinařství Lahofer jsou vinné řádky, které se pomyslně přenáší dovnitř budovy v podobě konstrukčního systému. Stavba se ve vinici vlní různou konstrukční výškou a přirozeně tak reaguje na mírný sklon vinařského terénu. Její nižší část je návštěvnická s prezentační společenskou místností a barikovým sklepem. Betonové klenby jsou místem pro umělecké dílo. Patrik Hábl zde vytvořil svůj malířský koncept Vrstvy. „Během práce na tomto projektu jsme vysledovali, že ze strany investora nešlo jen o touhu mít kvalitní architekturu, ale přinést do místa i něco víc. Proto jsme tam vytvořili kulturní amfiteátr, který projekt posunul zase o kus dál. Nejde tedy jen o výrobu vína a místo, kde se víno pije, ale o místo, kde se lidé mají scházet a bavit,” říká jeden z architektů Ondřej Chybík ze studia Chybík+Krištof. „Vyrobit víno je náročná práce, která vyžaduje pokoru. Ne každý to vydrží. Když se víno pije, je to často spojené s kulturou, provází to hudba, tanec, folklór. Kultura a víno jde dohromady. A architektura souvisí s kulturou také,” dodává.
Manželé Galovi hospodaří v Bavorech a každoročně produkují kolem padesáti tisíc lahví vína. Dodávají je i do luxusních restaurací jako je pražská Eska nebo olomoucké Entrée. Pečují nejen o vinohrady, ale také o sady, pastviny a krajinu kolem. Loni dokončili nové vinařství s gravitačním zpracováním. „Pro rozmístění tanků, sudů, lisu a další vinařské technologie jsme oslovili architektonické studio Burian - Křivinka z Brna. Architekt Aleš Burian s námi vše hodně konzultoval a ve všem respektoval naše zadání, kdy bylo našim cílem postavit moderní venkovské stavení, kde by se dalo vinařit i bydlet zároveň. Velmi důležité pro nás také bylo, aby stavení pod pálavskou Stolovou horu hezky zapadlo a nekonkurovalo nádhernému vápencovému masivu,” říká Alžběta Gala. Interiéry domu i vinařství dělala architektka Daria Křivinková, se kterou Galovi spolupracovali už před lety při přestavbě Vinařského domu v centru vesničky Bavory, kde se můžete ubytovat v malém penzionu. „Máme rádi jednoduchost, nadčasovost, nikoli design za každou cenu. Možná ještě důležitější než samotný design je atmosféra, kterou každému místu dávají lidé. Věřím, že u nás se to potkalo, na našem vinařství bychom neměnili nic, krásně se nám tu pracuje i žije. A věřím, že se to přelévá také na hosty našeho vinařství. S vínem je to podobné. Jeho výroba se skládá z mnoha detailů a maličkostí, od půdy, vinice, přes sklep až po láhev s etiketou. Žádný z těchto detailů nemůžete ošidit,” říká Alžběta.
Krásná hora, vinařství, kde produkují vína v biodynamické kvalitě, má takzvaný neorustikální výraz. Koncept staveb navazuje na zdejší tradiční architekturu zděných a omítaných staveb. Nová budova Krásné hory tuhle tradici krásným způsobem rozvíjí a přirozeně vyzdvihuje i kulturu vína. Novostavba nastavuje na starou zástavbu budov, avšak architekt neopisoval, ale nechal se inspirovat. Proto použil barevné luxfery a smyslovou rovinu architektury ještě doplňuje všudypřítomná vůně vína a sluneční světlo, které proniká do zástavby prosklenými plochami.
Oblíbený cíl na Pálavě je vinařství Sonberk. Vinařský dům Sonberk vystavil architekt Josef Pleskot. Jak tvrdí, taková stavba může být lehce koketní a podbízivá. Musí z dálky upoutávat, musí umět být místem nezapomenutelným, originálním, vzbuzujícím stálost, solidnost i touhu vracet se. Sonberk tak vítá své návštěvníky už z dálky svou dominantní střechou se speciální vlnitou krytinou. Vyhlídkový ochoz pak dovoluje všem užívat si krásných dalekých výhledů do krajiny. „Vinaři mají rádi absolutní formy. Je to asi dáno podstatou vinařství. Vše je dokonale srovnáno: vinice, sudy ve sklepích, lahve i sběrné koše. Stavba tuto řádomilovnost napodobují,” míní v Sonberku.
Budovu vinařství, kterou navrhli autoři Hana a Pavel Bainarovi z AiD team, má klasické formy a organicky funguje v krajině i v širším okolí. Inspirací byl antický chrám, ale jeho interpretace v moderním a minimalistickém pojetí se železobetonem. Majitelé vinařství ji tak nadneseně chápou jako další ze staveb blízkého Lednicko-valtického areálu. Vinařský provoz je schovaný pod zemí, to, co přitahuje zrak a návštěvníky je vinařský pavilon, ze kterého je krásný výhled do okolí.
V centru Znojma v areálu znojemského pivovaru se nachází nová Enotéka s designovou víceúrovňovou kavárnou. Obdivovat Znojmo tak můžete z kavárny, ale poznávat ho můžete i ve skleničkách. Enotéka se samoobslužným systémem By the Glass funguje jako expozice, kterou můžete ochutnat, zdejších lokálních vín ze Znojemské vinařské podoblasti. Architektonické řešení prostoru Enotéky pochází z architektonické kanceláře Krystof+Chybik.
Průkopníci naturálních vín Bogdan Trojak a Antonín Suchánek mají bar Autentista, kde kromě autentických vín z tuzemska a zahraničí nabízejí i stylové posezení. Interiér vytvořilo architektonické studio FormaFatal, architekti v čele s Dagmar Štěpánovou dostali zadání, aby bar působil dostatečně přepychově, nakolik jsou i autentická vína přepychovým produktem, ale zároveň prostě a přirozeně, jak tato vína vznikají. Dominantou interiéru jsou dva lustry Meshmatic a bar z válcovaného plechu s potiskem mapy hvězdné oblohy. Použité materiály jsou prezentovány ve své autentičnosti. Jako vína.