MBPFW Day 2: Nový talent, osobní rozkvět i stabilita a špetka třpytu

Druhý přehlídkový den probíhajícího Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku rozhodl o vítězi Van Graaf Junior Talent FW21, a navíc nás vzal do budoucnosti, slavilo se 15leté výročí značky a samozřejmě nechyběly další nápadité kolekce pro nadcházející sezonu.

Van Graaf Junior Talent 2021: 

Zdeněk Marek

Student Ateliéru Oděvního a textilního designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem prezentoval pánskou kolekci s názvem „PARTE PRIMA“. Ta prozkoumává subjektivitu vzpomínek a rozdílné vnímání uplynulých událostí – les, vesnický dům se všemi čtyřnohými obyvateli, přátele a vidina bezstarostného léta plná reálných i knižních dobrodružství. 

Na klasické kusy pánského šatníku jako kabát, zavinovací košile se stojáčkem a kalhotové kostýmy se zkráceným rukávem byly aplikovány autorské tisky a sítotisky coby fragmenty vzpomínek na dětství. Překrásné detailní zpracování v podobě geometrické dekonstrukce klasického saka s polovičním límcem či barevné printy inspirované dětskými omalovánkami bylo možné plně ocenit už z dálky, avšak pro jejich rozluštění musel divák přistoupit o něco blíže (k obrazovce).

Kateřina Servusová 

Absolventka Technické univerzity v Liberci prezentovala kolekci Phosphenes – fenomén světelných obrazců zobrazujících se po zavření očí, ale bez skutečného vniknutí světla na sítnici oka. Obrazce a jasně barevné skvrny se objeví například při pohledu do slunce, při mnutí očí či při usínání. Ruční technické zpracování „snových” střihů v podobě oversize svetru či kalhot z ručně presovaných volánů pudrových a pastelových odstínů dodalo jakýsi pozitivní nádech eskapizmu, který za daných okolností rozhodně potřebujeme jako nikdy předtím. 

Aleš Hnátek - vítěz letošní soutěže 

Student Ateliéru designu oděvu a obuvi Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze se zaměřuje na tzv. nositelné umění. Vnímání i těch nejmenších detailů je pro něj klíčové. Spojením rafinované estetiky a vysoké řemeslné kvality vzniká velmi unikátní kolekce, jejíž detaily definují „nový minimalismus”. Deadstockové materiály záměrně kombinuje tak, aby vznikal viditelný kontrast textury i střihu, které do sebe zároveň však organicky zapadají, a tvoří tak hypnotizující geometrickou skládanku. Bázové kusy šatníku – jako zavinovací sukně, oversize sako či košilkové šaty –skládá tak, aby vynikla různorodost materiálů, kombinujíc různou délku a barvy, zůstávajíc přitom v rámci bázové škály. 

Adéla Mitrengová 

Absolventka Fashion Designu Západočeské univerzity v Plzni a zakladatelka značky ADEMI. Kolekce s názvem RE-START se zaměřila na absenci maximalismu v dnešní pandemické době a rozhodla se onu mezeru zaplnit. 
Pod elegantními a variabilními cut-out úplety v krémových barvách si se zraky diváků pohrávaly šifonové šaty, a to jak svými potisky, které vznikly v kolaboraci s malířem Martinem Prachařem, tak i formou. Důraz byl kladen na objem a řasení – ať už se jednalo o nabírané rukávy nebo vrstvené kombinace přiléhavých rolákových šatů s košilí a úpletem. Příjemným kontrastním prvkem byly i autorské doplňky v podobě kožených ledvinek v limetkových odstínech. 

 

GIZ'MO Lab 

Virtuální showroom e-sence představil digitální návrhy oděvů a šperků značky TransformerJacket pod vedením Heleny Todd a Žil J Vostalové – upcyklující a recyklující pánské obleky. Statické modely a modelky aka digitální avataři byly vytvořeny agenturou New Aliens Agency. Virtuální výstava nás tak o něco blíže seznámila s novou formou prezentace budoucnosti, která již není vázaná na fyzickou výrobu oděvů. Kreativní kolektiv se tímto způsobem snaží eliminovat mezery módního sektoru, jako jsou plýtvání materiály nebo nedostatečná různorodost modelů a modelek (například v rámci velikostí a věku). 

Virtuální realita a digitální technologie tak mohou nahradit do určité míry alespoň prezentaci oděvů, a to díky velmi detailní grafické práci realisticky imitující vlastnosti materiálu i 360stupňový pohled na každý look. Dámy a pánové – vítejte v budoucnosti.

 

TIQE by Petra Balvínová

Videozáznam z kongresového centra prezentoval symbolických 15 looků návrhářky Petry Balvínové, jejíž značka letos slaví 15. výročí. Kolekce ICONIC (znovu) představila za doprovodu klavírní skladby Viktora Bárthy retrospektivu svých ikonických looků reflektujících filozofii značky – ženskost, jemnost a nadčasovost.

Klasické kusy jako „little black dress” s límečkem a vázankou tentokrát nesměly chybět, stejně tak jako lilé a-line s volány na rukávech či přiléhavé, síťované midi s černými floral motivy a geometrickou strukturou. Ze svatební kolekce jsme si připomněli plisované šaty s volány či saténové boho s elementy krajky. Trocha romantické nostalgie nás tak vrátila v čase a potvrdila, že klasika nikdy nestárne.

 

Marcel Petránek

Loňský výherce Van Graaf Junior talent porotu uchvátil především svým zpracováním pletáže. Student dánské univerzity tehdy prezentoval svou bakalářskou práci inspirovanou mafiánským prostředím Slovenska 90. let. Za zmínku stojí také to, že stáž absolvoval u česko-slovenského dua LAFORMELA, které mu bylo dle jeho slov oporou a i velkou školou. 

Hlavní tématikou byla snaha nalezení osobní stability mezi pohodlným a formálním oděvem, který návrhář pojal výběrem „toho nej” z obou. Nesměly proto ani tentokrát chybět pleteniny z peruánské alpaky, vlny a mohéru s jemnou, transparentní texturou v podobě svetrů, úpletových vest či dlouhých přehozů ve stylu „domácí uniformy”. Ty vyrobil pomocí „bezešvé” technologie pletařských strojů Shima Seiki, eliminující tak množství odpadu (odstřižků).

Součástí kolekce byly i komplety s bermudami a košilovou bundou z nylonu či denimový set. 

Ryze maskulinní nádech pánských položek částečně rozbil prezentací několika kusů na modelkách, které kombinaci bavlněných chinos a oversize kabátů přetvořily na ležérní „boyfriend” look. Klasický minimalismus kolekce také okořenily syrové doplňky v podobě kožených pásků s kovovými šrouby, masivními lyžařskými přezkami a robustními pohorkami odkazující na „zrušenou” sezonu zimních sportů. 

 

Tereza Rosalie Kladošová 

Barevná kolekce české návrhářky byla tentokrát inspirována metaforou duševního rozkvětu, který vyjádřila skrze oděv představující magické opojení květinovou fantazií.

Přiléhavé bodysuits a šaty se slit rukávy a rozparky umocňující zvonový efekt (imitující rozkvět poupat) v chladných akvarelech obohatila o masivní šály či denimový límec připomínající renesanční okruží, který doplňoval deminovou mermaid sukni s variabilními kapsami (malé poznávací znamení návrhářky). 

Hrála si však také s formami, a to konkrétně skrze různorodé, masivní rukávy na pruhovaných šatech s volánovou sukní a asymetrických halenkách na jedno rameno. Vizuální efekt umocňovaly i volné, barevné potisky (svislé a vodorovné) v teplých, duhových odstínech. 

Tereza Kladošová letos poprvé experimentovala s metodou sítotisku a také poprvé vytvořila tři pánské looky v podobě kalhotového setu a sytě fuchsiové košile, jež dokonale zapadaly do její magické zahrady.

 

Lukáš Krnáč

Slovenský návrhář je známý především kombinováním satiry a glamu ve své tvorbě. Módu proto bere s rezervou a zároveň smrtelně vážně. 

Svou kolekci tentokrát pojal kombinací několika na první pohled neslučitelných prvků, které však ve finále tvořily zajímavý celek. 

Hlavním tématem kolekce byla legendární dvojice hrdinek z filmu Ridleyho Scotta Thelma & Louise (1991). Motiv „cowgirl” se tak objevoval nejen na známých „Krnáčovských” oversize mikinách/šatech s nápisy „Yeehaw”, ale také coby dekorativní prvek v podobě kovbojských klobouků od české společnosti Tonak. Komfortní streetwear se zároveň prolínal s nekompromisním glamem 80. let, a to v podobě nostalgických „power woman” siluet – masivních ramen na crop sakách, zúžených blazerech či mini overalů zcela pokrytých překrásnými krystaly od společnosti Preciosa, se kterými návrhář dlouhodobě pracuje. Zajímavou fúzí glam a streetstylu byl flitrovaný acid-denim na pánském trucker jacket či dekorativní elementy v podobě peří na rukávech a vysokých rukavicích. Mnohé kusy také esteticky navazovaly na jeho předešlou kolekci, v rámci které vytvořil kostýmy pro Prague Burlesque. 

 

Petra Kubíková 

Slovenská návrhářka vytvořila limitovanou kolekci, v rámci které navázala na svou předchozí tvorbu, a vzkřísila tak mnohé ikonické siluety. Stavebním kamenem se pro ni staly v první řadě unikátní materiály a textílie z Japonska, které dlouhá léta střádala pro speciální příležitost.

Estetika celé kolekce se ve volné formě odkazovala na klasický trench coat – poznávací znamení návrhářky. Ten se během přehlídky transformoval do saténových šatů s balónovými rukávy či kápí, setů s harémovými kalhotami či krátkých bomberů, anebo byl dekonstruován do podoby zavinovacího pláště se spadlými, nařasenými rameny. Objevily se i duvetové bundy či kalhotové kostýmy se sametovými peplum topy imitující noční oblohu pokrytou nekonečným množstvím hvězd – navazující na téma kolekce „Stardust”. 

Stejně jako John Galliano i Petra Kubíková hledá nekonečné množství možností, jak pomocí různých technik vdechnout nový život klasickým kusům našeho šatníku.

Čtěte dál