Martyna Szabadi: Za módou z Polska, přes Budapešť, až do NYC

„Módní byznys? Obdiv k umění, ale hlavně fascinace čísly,“ tak popisuje své rozhodnutí ponořit se do vod módního průmyslu Martyna Szabadi, fashion business konzultantka, která je původem z Polska, nyní však žije v New Yorku. V jejím šatníku najdete kromě věhlasných módních domů také českou Odivi nebo maďarskou Nanushku.

Foto: Marta Skovro McAdams (@martaskovro)

Martyna Szabadi aktuálně žije v New Yorku a živí se jako business konzultantka v luxusních sférách módního průmyslu. Již více než deset let radí světovým značkám jako Dolce & Gabbana, LVMH nebo Levi Strauss & Co. a také se podílí na přípravách kulturních akcí typu Mercedes-Benz Fashion Week či pořádaných Metropolitním muzeem umění. Martyna je partnerkou v butikové poradenské firmě Doyen New York, která se specializuje na růst a transformaci módních značek, které následně provádí na zvolené cestě plné změn. 

Přestože jste původem z Polska a nyní pracovně pobýváte v New Yorku, většinu své dosavadní kariéry jste strávila v Budapešti. Je tato maďarská metropole centrem módního dění pro středoevropský region?

Vzhledem k tomu, že žijeme v globalizovaném světě, je podle mě vcelku jedno, kde bydlíte. Může to být přínosné, když je v dané lokalitě rozběhnutý módní průmysl a místní trh je dostatečně velký, abyste se se svým podnikáním uživili. Pro Budapešť ale neplatí ani jedno z toho, a přece se může pyšnit celou řadou úspěšných projektů. Myslím, že k tomu, aby byl člověk úspěšný, spíše než na lokalitě, záleží na správné kombinaci kreativity, dobré znalosti místního trhu a silné vnitřní motivaci. Ne každému talentovanému návrháři se podaří vybudovat globální značku, ale pokud takový návrhář má zároveň správného podnikatelského ducha a za sebou tým expertů, má o dost větší šanci, že uspěje – a nezáleží na tom, zda v Budapešti, Praze, Bratislavě, nebo Varšavě.

Pracovala jste pro budapešťský Central European Fashion Week, kde jste se zblízka seznámila také s celou řadou českých a slovenských značek. Máte pro ně nějakou radu s ohledem na své dosavadní zkušenosti?

Mám moc ráda české a slovenské návrháře. Jejich styl je unikátní určitou dávkou drzosti. Tato syrovost se ale zároveň snoubí s kreativitou a výsledkem jsou velice sofistikované modely – značka ODIVI je toho skvělým příkladem.

Všeobecně bych jim poradila, ať se drží svého vlastního stylu a ten dále zdokonalují. Ujistěte se, že vaše značka drží krok s dobou, vybudujte si komunitu fanoušků, kteří sdílejí stejné hodnoty a mějte vždy přehled o tom, co se děje ve světě.

Na lokálním trhu je tolik značek, které mají potenciál prosadit se na mezinárodní úrovni. Jiri Kalfar je jedním z mých oblíbených návrhářů luxusnějších kousků hodných červeného koberce. Chce to jen větší cílevědomost, trochu zapracovat na značce a mnozí z lokálních designérů to mohou dotáhnout hodně daleko.

Před třemi lety jste se přestěhovala do New Yorku, kde jste se stala partnerem v Doyen New York, firmě zaměřené na business poradenství. Co pro vás bylo největší lekcí, kterou jste se na americkém trhu naučila?

Ve Spojených státech je velmi těžké prorazit na trhu s módou, konkurence je obrovská a trh je absolutně přeplněný. Vždycky jsem měla za to, že vzhledem k tomu, o jak rozlehlou a relativně bohatou zemi jde ve srovnání se střední Evropou, postačí i menší záběr trhu, aby značka rozjela úspěšné podnikání. Až když jsem se do USA přestěhovala, došlo mi, že obstát v silné konkurenci a uspokojit tak náročnou klientelu není vůbec lehké a prorazit zde je ohromně nákladné. Byla to podnětná první lekce, která mě přiměla hledat kreativnější způsoby, jak pomoci značkám prosadit se a vyrůst i navzdory všem těmto překážkám.

To, že jste Evropanka, vám ve Spojených státech jistě přináší celou řadu výhod i úskalí.  Jak byste popsala rozdíly v přístupu k módnímu průmyslu?

Módní značky ve Státech tvoří vše pro zákazníka. Soustředí se na svého ideálního spotřebitele a navrhnou produkt tak, aby se zamlouval cílové skupině. Vše je o analýze dat. Ve výsledku jsou tak americké značky rozhodně komerčnější, jejich oblečení „nositelnější“ a jednodušeji prodejné. Móda je tam jen další byznys zaměřený na růst.

Naproti tomu v Evropě často od značek slýchávám, že navrhují kousky, které by chtěli nosit sami návrháři. Za jejich tvůrčím procesem je jen velmi málo analýzy, spíše naděje (nebo snad odvaha), že produkt, který se bude líbit samotnému návrháři, ocení i masový spotřebitel. Z podnikatelského hlediska jde ale o velice riskantní přístup, na druhou stranu to evropským značkám dodává jedinečnost a punc originality. Nelze tak jednoznačně říct, co je správný či špatný přístup.

Co máte na své současné práci nejraději?

Miluji, jakou rozmanitost s sebou přináší. I když pracuji na strategii růstu u zdánlivě podobných projektů, jejich analýza mě zavede vždy jiným směrem a přiměje mě vidět stejný problém z odlišné perspektivy. Kromě toho mi práce s různými klienty dává příležitost potkávat vždy nové lidi, kteří mě neustále něčím obohacují.

Foto: Marta Skovro McAdams (@martaskovro)

Jaké jsou největší rozdíly mezi spoluprací s věhlasným módním domem jako například Dolce & Gabbana a s malou začínající značkou?

Práce s velkými korporátními klienty znamená, že dostanete na starost jen úzký segment z jejich širokého záběru. Osloví mě, abych jim pomohla s konkrétním, úzce specifickým problémem a mým úkolem je přinést řešení šité na míru jejich požadavkům.

Ku příkladu se mohou potýkat s klesajícími tržbami a potřebují tento trend co nejrychleji zvrátit. Nebo se třeba rozhodnou přesměrovat svůj byznys model z velkoobchodu na prodej koncovým zákazníkům. Vždy jde tedy o řešení specifických otázek.

Rozvíjející se značky zase požadují vesměs komplexnější služby. Často po nás chtějí nastartování růstu, k čemuž potřebujeme do detailů pochopit jejich dosavadní fungování a reálné schopnosti. V takových případech provedeme hloubkový audit a nahlédneme do jejich účetnictví, abychom uměli určit, které aspekty podnikání je třeba vylepšit. Začneme s budováním značky, CRM strategií, výnosností a nastavením cenové politiky, a až když jsou tyto palčivé problémy vyřešeny, můžeme se přeorientovat na skutečný růst. Jsou to určitě náročnější projekty, ale o to uspokojivější, jelikož jsou výsledky vidět mnohem rychleji a u té obrovské změny člověk cítí mnohem větší zadostiučinění.

Které z vašich dosavadních spoluprací a projektů byly vašemu srdci nejbližší, na které jste obzvláště hrdá a proč?

V současnosti spolupracuji s polskou návrhářkou Aniou Kuczynskou, která založila značku nesoucí její jméno již před více než deseti lety. Ania je výjimečný člověk, velice si cení mé zpětné vazby, má skvělý přístup k práci a čich pro podnikání. Říkám tomu „můj srdcový projekt“ a nikdy jsem ho vlastně nevnímala jako pouhou práci.

Speciální místo v mém srdci bude také již navždy mít projekt pro Metropolitní muzeum umění. Byla to moje první konzultantská zakázka, když jsem v roce 2018 přijela pracovat do New Yorku. Prezentovat naše výstupy a doporučení vedení muzea byl neskutečně silný moment mé kariéry.

Přibližte nám svůj osobní postoj k módě - je pro vás stále zábavné vymýšlet nové outfity, nebo jste už vůči tomu všemu tak trochu imunní, když jste módou obklopená doslova nepřetržitě?

Ale je! Můj přístup k módě se pochopitelně za ta léta hodně posunul, ale pořád mě oblékání baví. Investuji však spíše do nadčasových designérských kousků, které se mnou vydrží léta a ty kombinuji s modernějšími doplňky. Ráda si hraju s barvami, potisky a materiály. Můj osobní styl má rozhodně daleko od minimalismu.

Jaké jsou vaše aktuálně nejoblíbenější značky?

Mým dlouholetým favoritem je Isabel Marant. Její styl je mému srdci nejbližší a každou sezonu do mého šatníku přibude nějaký nový úlovek. Také zůstávám věrná Leviskám, zejména ikonickému střihu 501®. Jinak se ale snažím nakupovat hlavně u současných nezávislých značek. Pokud hledám něco koženého, jasnou volbou je pro mě značka Remain. Většina mých veselých šatů je z Ganni, ty elegantnější pak od Magdy Butrym. Můj nejnovější objev je Affair a co se týče bot, jsem posedlá značkou Vanda Novak.

Co podle vás čeká módní průmysl v nadcházejícím roce?

Nemyslím si, že bychom měli v roce 2021 čekat nějaké zásadní změny z hlediska preferencí zákazníků. Je vidět větší zájem o udržitelné zdroje a výrobu, ale tento trend pozorujeme už několik sezon. Konzumenti se začínají více zajímat o dopady produkce na životní prostředí a nakupují (konečně!) více lokálně. Loni jsme také v důsledku pandemie byli svědky raketového nárůstu v prodeji volnočasového oblečení, takže mikinové soupravy a legíny s námi určitě zůstanou i v roce 2021.

Ovšem na straně produkce probíhá menší revoluce. Značky se snaží zabezpečit svůj podnikatelský model vůči budoucím krizím. Čím dál tím více firem tak ustupuje od velkoobchodního prodeje vstříc koncovým zákazníkům a vylepšují dodavatelskou síť, skladování a digitalizaci. Značky také dále experimentují s myšlenkou vymanění se sezónním trendům. Pro módní průmysl je tato doba vskutku nevídaná a jsem nesmírně ráda, že tolik značek vložilo svou důvěru právě ve mě a můj tým, abychom je provedli všemi těmi změnami.

Čtěte dál