Martina Karafiátová: Moje značka je hedvábná hra, kterou chci naučit hrát co nejvíce lidí

Co bylo inspirací ke vzniku české značky šátků Silky Gang, jak probíhá proces výroby a co nás čeká v nové kolekci? Nejen to prozradila zakladatelka značky Martina Karafiátová.

Foto: archiv Instagramu @silkygang_stories

Značka Silky Gang má našlápnuto na to stát se českým Hermès. Její koncept spojuje prvotřídní kvalitu hedvábného twillu (ano, na tento druh hedvábí vytváří své potisky i zmíněný francouzský dům), exkluzivitu (šátků totiž tiskne pouze malé a limitované množství) a české ilustrátory, kteří tvoří design samotných šátků. Tradiční pohádky ožívají pod perem umělců jako Zuzana Čupová, Gabriela Plačková, Viktor Svoboda nebo Alžběta Göbelová - Smolíček, Zlatá rybka, Červená karkulka, Šípková Růženka nebo Otesánek.

Martino, máte za sebou rok existence značky, několik kolekcí a mnoho pohádek. Která je vaše nejoblíbenější?

Odpovědět na tuto otázku je pro mě tak trochu „Sophiina volba.

Za každou pohádkou vidím i autora ilustrace a kus cesty, kterou jsme spolu ušli, než šátek s finálním vzorem spatřil světlo světa.

Tím, že jsou ilustrace tak různorodé a také tím, že do procesu dávám i kus sebe, je mám ráda všechny stejně. A jen o něco více se těším na ten, co teprve přijde.

Samotný název Silky Gang je spojením „něčeho křehkého” jako hedvábí a „něčeho drsného”, jako jsou právě ony pohádky, které občas nemají dobrý konec. Každá ilustrace je jiná, některé jsou velmi temné a jiné naopak oplývají optimismem, a to bez dětinského podtextu. Jak probíhá domluva s ilustrátory - dáváte jim plnou svobodu nebo tvoříte spolu? 

Jak je vidět už z první odpovědi, je to společná práce. Na začátku si u autora, kterého vyberu, dělám poměrně podrobnou rešerši jeho výtvarného stylu a trochu i jeho samotného. Poté přemýšlím nad příběhem, který by se k němu hodil z obou aspektů. Nakonec připravuji i základní barevnou škálu, ze které budeme vycházet. Protože barvy jsou vedle kvality tisku a materiálu alfa a omega. Postupně se stále více definuje barevná škála značky, na které chci dále stavět. Něco, co se do budoucna, doufám, stane jedním z hlavních poznávacích znamení našich šátků, vedle jejich kvality. Samotnou kompozici ilustrace a její detaily často tvoříme pak s autorem společně. Výsledná ilustrace vznikne na základě několika vstupních skic, ze kterých vyberu nejzajímavější. Ta se poté dále rozpracovává. Samotná ilustrace je hotová za 5 až 7 týdnů, následně se dělá několik kontrolních tisků. Finální šátek, který může jít do světa, se tak rodí téměř půl roku.

Foto: archiv Instagramu @silkygang_stories

Česko už historicky mělo jednoho "hedvábníka" - Ziku Aschera, který tvořil společně se svou ženou Lídou překrásné šátky a látky s unikátním designem pro nejvýznamnější světové módní domy. Jejich tvorba byla k vidění v rámci loňské výstavy v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze. Byl pro vás určitou inspirací právě on?

Nápad vytvořit šátkovou značku, která by reprezentovala naši zemi a tvorbu našich umělců, ve mě zrál několik let. Výstavu Šílený hedvábník jsem navštívila v lednu 2019. V době, kdy jsem byla v přípravách focení první šátkové kampaně Silky Gang a měla plnou hlavu toho, jak značku na jaře poprvé uvedu.

Osobnost Ziky Aschera jsem před tím neznala, a tak seznámení s ním bylo pro mě hotové zjevení. Těžko se to popisuje, ale já jsem celou výstavu procházela v němém úžasu. Byl tady někdo, kdo skoro před 100 lety propadl vzorům a hedvábí tak jako já. Na konci, když jsem zhlédla dokument, kde Zika mluví o tom, že věří v to, že pokud se budou lidé více obklopovat krásou, bude je to vnitřně kultivovat, jsem měla nevýslovnou touhu se s ním potkat naživo a sdílet to nadšení, které je někdy těžko přenosné a sdělitelné. Věřím, že bychom si měli o čem povídat.

Velkou inspirací je pro mě rozhodně značka Hermés. Dělají svoji práci více než skvěle. V tom, jak už desítky let budují celý svůj úžasný „Hsvět vidím onen přesah, volnou ruku umění, potřebu tvořit krásné a nadčasové kousky, mít úctu k řemeslu a učit to i své zákazníky.

To je i můj cíl, jen hledám svou vlastní cestu, jak to sdělit a ukázat.

Historie šátku sahá až do antického Egypta nebo Číny, kde se využíval jako označení vojenské hodnosti, kde skoro výlučně dominovali muži. Tak, jak šátky známe nyní, se pojí spíše s historií 19. století, kde je jako záležitost módy a statusu propagovala královna Viktorie. Jak je tomu dnes? Nosí vaše šátky ženy i muži?  

Dostat šátek zpět na výsluní v rámci ženské i mužské garderoby považuji za jeden z hlavních cílů. Existují mnohá klišé, která slýchám z různých stran. 

„Šátek se hodí jen ke kostýmku.

„Na nošení hedvábného šátku si přijdu moc mladá/stará“ 

„S šátkem působím moc zženštile“ 

Od začátku, kdy je značka na světě, jsem do kampaní zařazovala muže i ženy, modelky a modely, ale také hodně „nemodelek a nemodelů“, ženy i muže různého věku. 

Baví mě ona různorodost. Chci ukázat, že šátky sluší všem a že onen „potištěný čtverec” funguje jako kouzlo, které vás rozzáří. Je to taková „hedvábná hra”, kterou bych chtěla naučit hrát co nejvíce lidí.

Foto: archiv Instagramu @silkygang_stories

Mnozí spotřebitelé nyní inklinují k domácím produktům, etické výrobě a snaze sázet na kvalitu. Líbí se mi, že šátky Silky Gang jsou tištěny v rodinné továrně v Anglii, i když by zde určitě byla možnost najít levnější alternativu na Východě. Snažíte se propagovat řemeslo, kvalitní materiál a lokální umělce. Má to své nevýhody?

m to v povaze. Věci si nezjednodušovat a nedělat kompromisy. Na začátku jsem byla plná ideálů a přesvědčení, že stvořím 100 % český produkt, od A do Z.

Příprava a hledání výrobců a dodavatelů byla snad nejtěžší a nejdelší část celého úvodního procesu. Přesně dle známého rčení „kdybych to byla bývala věděla, možná bych se dnes rozhodovala jinak, mít to povědomí, že mě s tím čeká trápení. Chtěla jsem perfektní materiál, perfektní tisk s co nejzářivějšími barvami a perfektně rolované okraje šátků. Zároveň také někoho, kdo bude umět tisknout malé série za poměrně přijatelnou cenu. V Čechách jsem bohužel nikoho nenašla, a tak jsem se porozhlédla v jiných koutech Evropy. Byla to dlouhá cesta, desítky emailů, zaplacených vzorků a měsíce zkoušení, než jsem našla ten správný šátkový výstup, kde pro mě byl správně vybalancován poměr cena / výkon.

Najít výrobce na šátkové krabičky, zvláště tu kulatou, co jsem si vymyslela, tak to by bylo na vydání celého románu. Naštěstí jsem teď našla úžasnou malou firmu v Čechách. Majitelé jsou jako já blázni do kvality provedení. Osobně mě hodně naplňuje ono spojení s výrobou, možnost být přítomna u toho, jak vše vzniká. Moje technické kořeny se nezapřou (Martina Karafiátová je vystudovaná stavební inženýrka; pozn. autora) a jsem ráda, když třeba objevím i pro své dodavatele nové možnosti, jak danou věc zpracovat.

Nevýhodu, když se vydáte tímto směrem, spatřuji jedině v tom, že je to asi náročnější na čas a trpělivost. Na druhou stranu pak máte velkou radost, když se to povede. Aktuálně jsem v kontaktu s novým potencionálním dodavatelem našich šátků z Itálie, přímo z oblasti Como, která je historicky proslulá v rámci tisku na hedvábí. Mají to však se mnou opravdu těžké, moc by chtěli spolupracovat, ale stále ladíme barevnost tisku a provedení, protože já už znám jen jedinou cestu kvality, a to nahoru.

Všechny vaše šátky jsou limitované edice. Kolik kusů vyrobíte v jednom návrhu?

Opravdu kladu důraz na to, že každý šátek Silky Gang je malé umělecké dílo, a to tak, že šátky čísluji. Tak se to dělá například i u grafických listů. Proto mají naše šátky ze 100 % hedvábného twillu svůj certifikát, kde je nejen obsah příběhu – pohádky v češtině a v angličtině, ale také pořadové číslo šátku.

V každé kolekci - designu ve velikosti 90x90 cm jich bude vytištěno pouze 100 kusů, ve velikosti 43x43 cm pouze 200 kusů. Po jejich vyprodání již nebudu tisknout nové. Chci jednak podpořit unikátnost vzoru a jednak dát prostor novým autorům.

Foto: archiv Instagramu @silkygang_stories

Na kolik způsobů umíte uvázat šátek a jak často je nosíte vy?

Myslím, že tak na 20 způsobů určitě. Ráda bych v tomto směru co nejvíce vzdělávala i všechny fanoušky značky, proto hodně našich fotostory je ve stylu „jak nosit šátek Silky Gang. Také se snažím motivovat majitele šátků, aby ukázali svoje vlastní způsoby nošení.

Já osobně se musím přiznat k takové malé šátkové posedlosti. Už před založením značky jsem měla šátky ráda, což se teď přehouplo do mírné závislosti. Dokonce i nové kousky do svého šatníku vybírám s tím, aby se mi hodily k Silky Gang šátkovým kolekcím.

Chtěla byste se podělit s našimi čtenáři o to, jaké pohádky je čekají v budoucí kolekci a na co se mohou těšit na podzim?

To, jaké dva příběhy budou kralovat naší kolekci pro letošní podzim a zimu ještě neprozradím. Ale mohu dát malou nápovědu. Jeden je velmi známý a velmi fantaskní a jeho autorem je anglický spisovatel. Druhý je ještě slavnější pohádkový příběh, jehož nejznámější verzi zpracovali bratři Grimmové a dočkal se i neméně slavného zpracování v podobě celovečerního animovaného filmu.

Autory ilustrací jsou žena a muž, dva výtvarníci, kteří jsou zároveň i partnery v osobním životě. Byla to velmi milá a zajímavá spolupráce s oběma, trochu se oba navzájem „hecovali a zároveň krásně podporovali.

Myslím, že na výsledku je to znát a máte se opravdu na co těšit.

Foto: archiv Instagramu @silkygang_stories

Čtěte dál