Luxusem podepsáno: Proč nás stále tolik baví personalizace a úpravy na míru?

Osobní iniciály nebo barvy dle vlastního vkusu - personalizace a customizace jsou na vzestupu.

Foto: archiv Instagramu @negin_mirsalehi

Oslovení „PERNILLE“ stojí na teniskách jedné z největších a nejvlivnějších módních influencerek světa, Dánky Pernille Teisbaek. Tenisky vytvořené spoluprací značek Off-White a Nike si tak od ní nemůže jen tak někdo půjčit. Jsou „šité“ (ne doslova) na míru jen jedné jediné nositelce na světě. Personalizace a customizace oblečení jsou stále populárnější. 

Když Henry Ford spustil na začátku minulého století pásovou výrobu automobilů, pronesl svoji slavnou větu: „Každý zákazník může mít auto v barvě, jakou si bude přát, pokud to bude černá.“. Podstatná byla nízká cena a snadná dostupnost. O nějaké úpravě na přání zákazníků zkrátka nemohla být řeč. Uplynulo téměř sto let a chování zákazníků se od té doby proměnilo stejně jako marketingové strategie. 

Uniformita a dostupnost po čase přestaly prodávat. Upoutat ve stále více produkty přesyceném světě pozornost zákazníků právě na ten váš je najednou spíše o tom, jak popsat jeho jedinečnost a odlišnosti. 

„Risk marketování vašeho produktu jen na základě jeho vnímané kvality a lepších funkcí byl ovšem v tom, že vaše konkurence ho jednoduše okopírovala. Vezměte si jakýkoliv smartphone, například od Apple, který musí představovat každý nový telefon s dalšími a lepšími funkcemi, aby zůstali stále napřed před konkurencí,“ píše Julie Zerbo na webu The Fashion Law. 

Pocit jedinečnosti a výjimečnosti na vzestupu

Mileniálové a Generace Z si na vztah, který si se značkou vytvoří, potrpí. Příkladem mohou být dlouhé fronty na novinky od streetwearové značky Supreme, které se mnohdy táhnou až za roh další ulice. Lovebrandy táhnou a mladí se jen tak s něčím nespokojí. Kupují si zážitek a není jim líto za něj pořádně zaplatit. Odměnou za utracené peníze jim má být pocit blízkosti s danou značkou a pocit jedinečnosti a výjimečnosti. 

A tak se značky snaží nabídnout něco, co produkt s konkrétním zákazníkem ještě více „sblíží“. Odpovědí se stávají procesy skryté za slovy customizace a personalizace. Zatímco u customizace jde jen o drobné úpravy produktu z omezeného počtu možností, u personalizace je možné produkt přizpůsobit jednomu konkrétnímu zákazníkovi a možností je nekonečně mnoho, jak to vysvětluje web The Fashion Law. 

Ke značkám jako Goyard, Louis Vuitton nebo Hermès, u nichž je možnost úprav dle přání zákazníků téměř tradicí, se přidávají i další - Burberry nebo Nike. 

Roli v oblibě podobných úprav hraje i koronavirová krize a zavřené obchody. Vejít do luxusního obchodu, sednout si na krásné křeslo, dostat skleničku šampaňského a pak už jen vybírat, je pro mnohé zákazníky stejně důležitou součástí nákupu jako produkt samotný. Podobné kratochvíle jsou ale v současné chvíli v nedohlednu, a tak se značky snaží tyto zážitky předat zákazníkům alespoň do určité míry online - pomocí customizací a personalizací svých produktů. Loajalita zákazníků je navíc v této nejisté době důležitá, a tak se značky snaží vyvolat pocity blízkosti alespoň na dálku. 

Vtiskněte své jméno jakémukoliv oblíbenému produktu

Personalizace a customizace se ale netýkají jen oblečení a doplňků. Ze šperku pomocí gravírování vytvoříte ještě osobnější a intimnější záležitost neopakovatelné hodnoty. Stejně zosobnit můžete i elektroniku (gravírování na telefony, tablety nebo počítače je zajímavý způsob, jak předat osobní poselství) nebo beauty produkty. Můžete si například namíchat vlastní originální vůni (tuto službu nabízí například obchod Perfumed Prague) nebo vlastní odstín rtěnky. Své jméno můžete vtisknout i parfémům z české niche laboratoře Pigmentarium nebo na svíčky, parfémy a difuzéry ze slovenské dílny Luminia. 

Těžko hledat odvětví, na které by koronavirus neměl dopad. Proměnou prochází i trh s luxusním zbožím. A tak se i ve vašem botníku možná brzy objeví boty s vaším jménem na podrážce. 

Čtěte dál