Lucie Kratochvílová: Miluji příběhy skrývající se za jednotlivými kousky šatníku

Pražský obchod Lula Vintage zná nyní téměř každý. Jeho zakladatelka Lucie Kratochvílová nám v rozhovoru prozradila, proč se do vintage módy zamilovala, co jí dodává v podnikání energii a jak se řídí obchod s dvouletým batoletem na rukou.

Foto: archiv Instagram @luciekratochvilova_cz

Matka, podnikatelka, milovnice vintage módy, influencerka a cestovatelka. Lucie Kratochvílová je moderní žena, která nedělá kompromisy mezi mateřstvím a prací. Za každých okolností je stylová a pozitivní energii rozdává na potkání. Jak transformovala svoji lásku k vintage do formy výdělečného koníčku, a jak ji naplňuje mateřství?

Jak jste se zamilovala do vintage módy?

K módě jsem inklinovala od dětství. V dospívání pro mě byly second handy v podstatě jedinou variantou, jak se obléci dostupně a zároveň jedinečně. Později jsem díky velké vášni pro cestování podlehla kouzlu vintage obchodů i bleších trhů v různých evropských metropolích. Už to nebylo o ceně, ale o kvalitních kouscích navždy spojených s určitým zážitkem. Miluji příběhy skrývající se za jednotlivými kousky mého šatníku.

Vintage je momentálně trend, který zažívá svoji velkou renesanci a věnuje se mu mnoho lidí. Čím si myslíte, že to je?

Je pravda, že se z nákupů z druhé ruky stává globální trend, výraznější, než kdy dřív. Myslím, že to souvisí s tím, jak lidé ve vyspělých zemích řeší otázku udržitelného životního stylu a stále více se mluví o ekologických a sociálních dopadech rychlé módy… Vintage nemusí pouze znamenat levné oblečení. Je však pravda, že se jedná o dostupnější alternativy značek, které se profilují jako lokální, etické či pomalé”. Určitou roli pak podle mě hraje i stále větší rozšířenost a dominance velkých oděvních řetezců, jejichž oblečení a doplňky už seženete všude na světě. Tyto produkty jsou stejné, uniformní. Lidé, které móda zajímá a baví, se chtějí odlišit.

I přes velkou konkurenci má obchod Lula Vintage své stálé zákazníky. Je momentálně složité udržet se s tímto druhem byznysu na trhu?

Myslím si, že skutečný zájem o vintage módu v Česku ještě zdaleka nedosáhl svého vrcholu. Řekla bych také, že je zatím mnohem jednodušší obstát v Praze než ve velkých městech západní Evropy, kde je tradice vintage nakupování mnohem delší a konkurence obrovská. Těší mě, že vznikají nové projekty, jako je ten náš. Znamená to, že roste trh. Ale kamenný obchod se zcela totožným konceptem v Praze zatím nenajdete. I na to se však musíme připravit.

Čemu byste se věnovala, kdybyste neměla vlastní obchod?

Lula vznikla jako mé druhé dítě asi rok po mém nástupu na mateřskou. Předtím jsem se od začátku profesně věnovala marketingu, poslední roky hlavně tomu obsahovému. Po celé dospívání jsem si ale myslela, že budu buďto novinářkou nebo političkou.

Foto: archiv Instagram @luciekratochvilova_cz

Jak kombinujete mateřství a podnikání?

Našla jsem si vlastní podnikání, které se při troše disciplíny a velké podpoře partnera dá skloubit s péčí o téměř dvouleté batole a doufám, že tomu tak bude i se dvěma dětmi. Práce, kterou dělám, je pro mě spíše koníčkem, což je podle mě nejdůležitější motivací. Obdivuji ženy, které s malými dětmi zvládají full-time manažerskou práci, anebo zakládají globální start-upy. To ale není můj případ.

Co máte nejraději na mateřství a co naopak na práci?

Mateřství je o nekonečné lásce, štěstí i pocitu naplnění, které mi neustále dodává. Práce je takovým potřebným únikem od těch méně příjemných každodenních povinností, které chtě nechtě s mateřstvím souvisí. V mateřství si stále nejsem jistá v kramflecích - v práci však ano. Hledat balanc mezi obojím je něco, co mě opravdu baví.

Co je vaší největší životní inspirací?

Bude to znít jako klišé, ale "šťávou mého života" je moje rodina. Bez zázemí, které si vzájemně vytváříme s manželem, bych nedosáhla žádného z úspěchů, na které jsem hrdá. Mateřství mi pak dodalo sebevědomí i pocit, že budu-li chtít, dokážu cokoli.

Foto: archiv Instagram @luciekratochvilova_cz

Čtěte dál