Lucie Koldová: Snít si ve hmotě

V rámci oslav 25. výročí české edice Harper’s Bazaaru jsme vybrali 25 výjimečných žen, které nás v redakci osobně zajímají, inspirují a k nimž chováme hluboký respekt. Jednou z nich je i Lucie Koldová. Patří mezi nejpracovitější designérky, za své tvůrčí počiny získává pravidelně ocenění – jako jediná se stala dvakrát Grand designérkou roku Cen Czech Grand Design. Také spolupracuje s renomovanými výrobci a značkami, například se značkou Brokis, Mmcité, Ton či Alexmonhart.

Foto: archiv Koldová

Jak se vám daří všechno stíhat a ještě skloubit s rodinou?

Asi za to může touha, idealismus, ambice a poctivost. Touha neustále věci posouvat a snít si ve hmotě. Pracovat intenzivně, tělem i duší, a mít rodinu je pro mě velká životní výzva. Prožívám dynamické a vyčerpávající období zároveň. Vydržím cokoliv, když naplňuji svou vizi a když vše kolem, co prožívám, mi dává smysl. Práce mě nabíjí, neumím být dlouho v klidu, jsem energický typ člověka. 

Na čem právě pracujete?

V návaznosti na dokončenou realizaci restaurace v Art Hotelu Miura v Čeladné v tomto roce teď přišel další projekt na hotelovou restauraci, kde bych se měla podílet na koncepci i na autorských prvcích do interiéru.

Vyvíjím nová svítidla i nábytek, který se představí na letošním Designbloku a pak i na veletrhu Light&Building ve Frankfurtu. Projekty většího charakteru jsou pro mě skvělým zdrojem inspirace. 

Co je pro vás v tvůrčím procesu nejzábavnější část? 

Někdy je to úplný začátek a fantazie celé nové cesty, někdy je to finále na výstavě, kde vidím nainstalovaný nablýskaný produkt. Nejzábavnější je na tom pokaždé ta jiná cesta vývoje produktu. Ta nevyzpytatelnost, to hledání ideálního konceptu. A sklo je prostě nejbáječnější materiál!

Tvoříte pro různé značky osobité věci, které ale zároveň nekradou pozornost od samotné značky. Jak je zásadní naladit se na DNA značky? 

Podle mě je zásadní značku pochopit a vymyslet produkt, který ji rozvine, ne který bude naprosto jiný a třeba neprodejný. Já už nemohu dělat věci primárně „do časopisu”, nesu zodpovědnost za produkty, které navrhuji. A proto chci, aby se prodávaly a firma byla spokojená. DNA značky je zásadní, zároveň mám svůj rukopis, své osobité uvažování. Vždy mám radost, když se protne moje myšlení a odvaha s podobnou energií na druhé straně u klienta, pak vznikají super věci.

Chcete výš, dál? 

Poslední dobou sleduji, co mi nejvíc dělá radost. Pocity a radost z práce je teď moje hlavní téma. Nepřemýšlím o dalších metách nebo cenách, přemýšlím o tom, jak být v práci spokojená. Pátrám stále po lepší kvalitě, ne kvantitě. 

Co bude téma v designu pro následující roky?

Stále větší udržitelnost, lokální výroba, cirkulární ekonomika ve výrobě. Oslava řemesel. 

Čtěte dál