Lepší den vol. 2: Jak si užít šťastné okamžiky

Naučte se uvědomovat své pocity a emoce, díky tomu si udržíte šťastné vzpomínky. Díky nim můžete žít spokojenější život. Stačí si vzpomenout na svůj první polibek nebo vůni čerstvě posekané trávy za krásného letního dne.

Foto: Pixabay              

Meik Wiking je prezident Institutu pro výzkum štěstí v Kodani a zároveň je autorem mnoha populárních knih o hygge. Nemohu mu upřít, že to byl právě on, kdo mě naučil vytvořit si ze svého oblíbeného vysedávání po kavárnách životní filozofii. V poslední době se věnuje oblasti vzpomínek, protože i ty se podílejí na tom, jak každý z nás vnímá štěstí. Lidé jsou šťastnější, pokud mají tendenci na minulost nahlížet pozitivně a nostalgicky. A dlouhodobé štěstí tedy může záviset na schopnosti udělat si ze života hezký příběh. 

Když Meik Wiking před dvěma lety vyzval se svým týmem lidi ve velké globální studii, aby uvedli alespoň jednu svou radostnou vzpomínku, přišlo jim nespočet odpovědí. Často šlo o významné dny: svatbu nebo první krůčky dcery. Šlo i o prosté věci: jak dotyčný cítil sluneční paprsky na kůži nebo jak si s tátou dopřávali sendviče se sýrem a okurkou a u toho sledovali fotbalový zápas. Někdy šlo o dobrodružné zážitky: třeba o singl cestu do Itálie nebo o výlet s psím spřežením nebo několikadenní túru norskou přírodou. Ze všech zážitků vznikl manifest, jaké přísady šťastné vzpomínky mají obsahovat a patří mezi ně třeba tohle: 

1. Prvotní zážitek 

Když budete hledat nové zkušenosti, přinese vám to i výjimečné dny, na které se nezapomíná. 

Někdy si takový zážitek můžete aktivně vybrat. Třeba na dovolené, když přemýšlíte, zdali si půjdete lehnout na pláž, nebo jestli vyrazíte na vyjížďku na skútrech, pomůže podle Wikinga položit si otázku: 

„Co si budu pamatovat za deset let? Vyjížďka na skútrech mi přišla jako pravděpodobnější kandidát.” 

2. Pozornost

Někdy si hezké okamžiky ani neuvědomíme, to když nejsme dostatečně všímaví. A co můžete udělat hned? Vybrat svých šťastných sto! Vytřiďte si fotografie, které máte v telefonu nebo v paměti fotoaparátu a vyberte sto snímků, které necháte vytisknout. 

3. Smysly

Mnoho vzpomínek je spojeno i s jinými smysly, nejen s očima. Vzpomínky mohou doprovázet i zvuky, chutě, dotyky a vůně. Právě na čichovou paměť sázel například Andy Warhol. Střídal parfémy, aby si uchovával vzpomínky spjaté s vůní. A je prý pohřben s flakonem parfému Beautiful od Estée Lauder. 

4. Vítězství a boj

Právě cesta k nějakému milníku může být nezapomenutelná. 

5. Vyprávění

Když se o příběhy podělíte, vyzrajete na paměť a zapomínání. 

Když něco vyprávíte, snažte se historkám vnuknout život, vylíčit je co nejvíc barvitě, živě, smyslově. 

6. Zaznamenávání

Pište si poznámky, foťte, sbírejte… 

Moc nevěřte tomu, že by jako vzpomínková nástěnka mohl být váš Instagram. Funguje spíš jako vlastní PR než jako digitální fotoalbum. Wiking doporučuje udělat si jen soukromý účet, na kterém nebudete zachycovat jen výjimečně krásné okamžiky, ale i všednodennost. „Než abyste byli správci toho, jak vás vidí ostatní, zkuste být správci toho, jak se zpět na sebe podíváte v budoucnosti. Znamená to pořizovat fotografie z běžného života - všedních věcí, které se nyní nemusejí zdát památné, ale bude velká legrace se na ně podívat za dvacet, třicet let. Na pozadí některých fotografií z dětství v osmdesátých a devadesátých letech na mě bafnou kuriozity typu telefon s vytáčecím ciferníkem, obří počítače a bachraté televize,” říká Meik Wiking. 

Čtěte dál