Lekce mindfulness pro nevšímavé

Z mindfulness - z všímavosti - je čím dál populárnější psychologický trend, který si klade za cíl přimět i toho největšího nerváka k úlevě od napětí a stresu. Vyzkoušejte si osm jednoduchých cvičení.

Foto: Shutterstock

„Na mindfulness je krásná její jednoduchost. Když ji procvičujeme, děláme úplně obyčejné věci - dýcháme, uvědomujeme si své tělo a myšlenky, pracujeme jen sami se sebou. Nemusíme přijímat žádné názory nebo se učit nějaká fakta. Využíváme pouze sami sebe a svou přirozenost,” říká Martina Vančurová, koučka v NEO Centru a jedna z autorek knihy Mindfulness pro každého aneb 8 týdnů, které změní váš život. Tohle je jejích osm jednoduchých zadání, díky kterým si můžete základy mindfulness vyzkoušet, ať už se cítíte jakkoliv. 

1. cvičení: Vnímání pěti smysly

Prozkoumejte danou chvíli skrze své smysly. 

a) Co vidíte? Přírodu, domy, místnost? Další lidi? Jen pozorujte, nehodnoťte, ani neposuzujte, nenechte mysl vytvářet příběhy a závěry. 

b) Co vnímáte na povrchu svého těla? Teplo? Chlad? Tlačí vás židle? 

c) Co slyšíte? Jaké zvuky vás obklopují? 

d) Cítíte nějaké vůně nebo pachy?

e) Máte v ústech nějakou chuť? Třeba kachnu od oběda, která možná může za váš odpolední útlum? 

2. cvičení: Pohyb

Vnímejte své tělo v pohybu. Může jít o situaci, když jdete, běžíte, plavete, tančíte či sportujete. Vnímejte činnost, kterou děláte, s ohledem na prováděné pohyby. Uvědomujte si jednotlivé části těla, jak se hýbou, dotýkají se mezi sebou nebo s okolním prostředím. Právě toto jste vy ve svém těle, které se hýbe. 

3. cvičení: Začátky a konce běžných činností

Stanovte si, že budete všímaví k zahajování a ukončování činností, které přes den vykonáváte. Například: 

- začínám stlát postel - dostala jsem postel

- jdu do kuchyně - došla jsem do kuchyně

- začínám vařit - dovařila jsem 

4. cvičení: Co slyším 

Ať jste kdekoli, na chvíli se zaposlouchejte do zvuků, které slyšíte. Pokud chcete, zavřete oči. Zvuky nevyhledávejte, nepojmenovávejte je, jen si je uvědomujte. 

5. cvičení: Ať se má tento člověk dobře 

Kdykoliv se s někým loučíte, pomyslete si a v duchu mu popřejte, ať se má dobře. Stejně tak můžete toto laskavé přání poslat komukoli, koho zachytíte pohledem na ulici nebo v dopravním prostředku či s kým jste právě dotelefonovali. Možná se s ním v myšlenkách na chvíli zastavíte a zamyslíte se nad jeho osudem. Po čase si všimnete, jak se mění vaše přemýšlení o lidech kolem i váš pohled na svět. 

6. cvičení: Stresová situace

Zachytíte-li stres, vybavte si v paměti matici se čtyřmi kvadranty, které tvoří myšlenky, emoce, tělesné prožitky a chování. Postupně se zaměřujte na to, jaké myšlenky vám právě nyní, v této stresové situaci, běží hlavou. Poté přesuňte pozornost k tělu. Skenujte ho, všímejte si tělesných signálů a míst, kde v těle stres pociťujete, i toho, jak přesně se projevuje. Poté si stejným způsobem všímejte emocí, jak se právě nyní cítíte. Uvědomte si, že jste se možná pod vlivem situace začali nějak chovat (poklepáváte prsty do stolu, jíte čokoládu nebo se vám chce odejít pryč). Když matici takto projdete, zhluboka se nadechněte a vydechněte. 

7. cvičení: Skákání do řeči

Když s někým mluvíte, sledujte své nutkání skákat mu do řeči. Nedělejte to a jeho sdělení vyslechněte až do konce. 

8. cvičení: Co mě čeká? 

Ať už vás čeká cokoli (obávaná schůzka, hodnotící pohovor se šéfem, vyšetření u lékaře), zkuste si představit danou osobu, situaci nebo emoci jako hosta, který vás přišel navštívit. Uvědomte si, jak se cítíte a jak tu situaci vnímáte v těle. Například: cítím velkou tíhu v nohou, začínám se celá třást, vnímám, že mi ubývají síly, nemůžu vůbec přemýšlet, jsem paralyzována strachem apod… Zůstaňte chvilku se svým hostem a zkuste si položit otázku: Kdo nebo co by mi mohlo pomoci? Nechte svého pomocníka přijít. Bude to odvaha, váš partner, peníze nebo třeba inteligence? Možná vám příchozí nepomůže a váš postoj se nepromění. Rozhodně však do reálné situace přistoupíte z přítomného momentu, kdy jste se na chvíli zastavili a uvědomili jste si, co se právě děje. A i to za to stojí. 

Mindfulness pro každého aneb 8 týdnů, které změní váš život
Foto: archiv nakladatelství
Mindfulness pro každého aneb 8 týdnů, které změní váš život

Cena: 212 Kč

Do obchodu

Čtěte dál