Kdo ovládl první dny Copenhagen Fashion Weeku pro AW21?

Copenhagen Fashion Week pro podzim - zimu 2021 je v plném proudu. Jaká hlavní témata ho provází a které highlighty přinesly první dny?

Foto: archiv Instagramu @designersnestaward

Módní business si pomalu zvyká na digitální formu prezentace nových kolekcí, která se do budoucna možná stane alfou a omegou celého průmyslu. Nehledě na absenci osobních kontaktů a živé interakce to má však i své výhody, jako například její „udržitelnější aspekt” - novináři, influenceři a nákupčí nelétají z jednoho konce světa na druhý, aby si kolekce živě prohlédli či zapózovali před objektivy fotografů - už to je velký bod na účet udržitelnosti, jež se stala primárním cílem pro Copenhagen Fashion Week již před několika lety.

Tento ekologický pionýr letos kromě představení 33 kolekcí severských značek navíc poprvé vydává report svého Udržitelného plánu (Sustainability Action Plan). Výroční zpráva hodnotí progres kodaňské udržitelnosti, ne/splněné cíle, a zároveň stanovuje cíle nové aka dvouleté plány, které mají skrze radikální kroky aktivně přispět k dosažení žádoucí udržitelnosti (lokálního) módního průmyslu. Již před rokem CFW informoval o tom, že značky budou muset dodržovat minimální standardy, a získat alespoň nejnižší bodové ohodnocení v průzkumu udržitelnosti, aby se mohly akce účastnit od roku 2023. Letos byl proto poprvé spuštěn pilotní režim, kde byli participanti hodnoceni na základě pečlivě sestaveného bodového systému umožňujícího technickou implementaci požadavků. Výsledky tohoto testování totiž umožní stanovit minimální bodové skóre, kterého v roce 2023 budou muset značky pro participaci na módním týdnu dosáhnout, a to „už na ostro”.

První den kodaňského týdne módy se tradičně konala soutěž nových „severských talentů” pořádaná neziskovou organizací Designer’s Nest, nacházející nové tváře módního průmyslu. Hlavní cenu letos získala bakalářská práce absolventky helsinské Aalto univerzity Idaliina Friman. Koncept kolekce navazoval na příběh návrhářčina dědečka, který byl nucen opustit Finsko se začátkem občanské války (1918) a usadit se v Laplansku - opustit svůj „starý život” a adaptovat se do nových podmínek a nové kultury. Stejně tak i její kolekce představuje hybrida viktoriánské módy adaptující se do nových podmínek kruté zimy (propadajících se až k -40 stupňům) - skrze masivní drapérii na siluetách 19. století a sportovních prvků funkčního nylonu pocházejícího ze zbytkových a recyklovaných materiálů připomínající společnou kolekci Moncler a Pierpaola Piccioli. 

Foto: archiv Instagramu @designersnestaward

Velkou pozornost získal i Arttu Åfeldt s kolekcí pánských kostýmů, jejichž unikátnost spočívala nejen v estetickém provedení, které spojovalo počítačové hry se školní uniformou, ale primárně v technologických vlastnostech. Hydroizolační schopnosti „suchých” obleků, které ve styku s vodou či teplem mění svůj vzhled, měly navíc nalepovací švy a kapsy s vinylovou povrchovou úpravou pro přenos tepla. Návrhář byl vybrán značkou Bottega Veneta na pozici stážisty do Milána. 

Foto: archiv Instagramu @designersnestaward

Od 2. do 4. února máme možnost vidět 33 participantů, mezi kterými jsou i známé „tváře” jako Stine Goya, Ganni, By Melane Berger, H&M Studio a Samsøe Samsøe. Všechny zúčastněné značky mají navíc letos možnost získat cenu Zalando Sustainability Award ve výši €20.000 a možnost spolupráce s retailerem, jež zahrnuje i výrobu společné, exkluzivní kapsulové kolekce.

Čtěte dál