Kde je míra zdravého mytí?

Otázka, která společností i médii stále rezonuje. Myjeme se až příliš? Znáte míru, která je pro vaše tělo a pokožku opravdu zdravá?

Foto: Shutterstock

Snad na každý centimetr našeho těla existuje speciální přípravek. Každý večer, a někdy i ráno, sprcha a pořádně vydrhnout od hlavy až po paty. Zvykli jsme si svá těla udržovat v takové čistotě, že se prý sama přestala čistit. Lékaři léta hovoří o tom, že nám přílišná čistota škodí. My jsme ale vždy něčím argumentovali. Vůně oblíbeného sprchového gelu, mýdla či peelingu je návyková, nic se ale nesmí přehánět. A přílišná čistota a vůně se nutně nemusí rovnat zdraví. 

Proč může být přílišné mytí nezdravé? 

Přílišným mytím se z pokožky smývají důležité oleje, mazy, které ji mají nejen hydratovat, ale také chránit. Kůže je potom náchylná na podráždění, trpí ekzémy, pupínky a vyrážkami různých druhů. Platí to nejen o kůži na těle, ale i na obličeji. Přílišné čištění pleti způsobuje nadprodukci mazu a přispívá k ucpávání pórů a vzniku akné. Proč mají muži (jak si mnoho žen myslí) o tolik hezčí pleť než ženy? Prý i proto, že si ji přehnaně nemyjí, nelíčí se a všemožnými krémy si nerozhazují její přirozené pH a mikrobiom. I o tom se v posledních měsících hodně hovoří. Bakterie, které na naší pleti žijí, totiž není třeba drsně omývat. Jsou prospěšné a důležité. Je tedy lepší nechat všechny gely a pěny být a žít tak trochu, ehm, špinavější? No, pokračujte ve čtení. 

Debatu o mytí odstartovali v podcastu Daxe Sheparda (manžel Kirsten Bell) manželé Kutcherovi. Herci Mila a Ashton se totiž svěřili, že sebe ani své děti zase tolik nemyjí. To stejné tvrdí i další známé osobnosti. Mezi slavné odpůrce přehnané hygieny patří třeba Jake Gyllenhaal, Zac Efron, Cameron Diaz, Julia Roberts, Russell Crowe nebo Amanda Seyfried. Poslední zmíněná třeba přísahá na to, že má krásné vlasy právě proto, že je příliš nemyje a někdy do celých délek masíruje oleje, které nechá působit i celý den, aby se vlasy vyživily

Všeho moc škodí, najděte balanc

Problémem ale může být obojí. Jak mytí přehnané, tak nedostatečné. Klíčové je totiž jak, čím a s jakou frekvencí pokožku myjete. Je nutné rozlišovat mezi kůží těla a obličeje, jelikož kůže obličeje je zásobena větším množstvím mazu než zbytek těla. Jak pro obličej tak tělo ale platí, že se nic nesmí přehánět, zároveň je ale důležité odstranit starou kůži, nečistoty a zároveň pleť nepřesušit a nepodráždit. 

Podle dermatologů je lepší sprcha než vana. Vana totiž pleť vysouší, a pokud se ještě přidá příliš horká voda a pěna, podráždění je na cestě. Voda ve sprše by také neměla být příliš horká (přesušení a podráždění vzniká právě z těchto dvou faktorů) a přípravky, které používáte, by neměly být příliš agresivní. Pauzu si čas od času také dejte od oblíbeného, ale někdy zbytečně přehnaného kartáčování nebo dření pokožky ručníkem, žínkou nebo kartáčky. Vlhká kůže je obzvlášť náchylná na poškození, a tak je opatrnost na místě. Sprcha by měla trvat ideálně (jen) deset minut, teplotu vody byste měli udržovat příjemně teplou, ale ne horkou. Pokožku chcete jen očistit a ne sedřít a dehydrovat. A pozor i na přípravky. Příliš pěnivé (pozor na sulfáty, pěnivé složky, u nichž se opakovaně potvrzuje negativní vliv na pokožku i vlasy) a parfémované gely mohou pleť dráždit. Sáhněte po něčem jemnějším, méně pěnivém a jen lehce parfémovaném. 

Ani po fyzické aktivitě není nutné se rovnou obalit pěnou a pot ze sebe drhnout. Stačí se lehce opláchnout. Kůže by si s potem měla více méně poradit sama, takže zas a opět – pamatujte na balanc. Zaměřte se především na podpaží, nohy a jiné intimní partie. Zbytek těla opláchněte, ale zbytečně svou pokožku nedrhněte.  

Čtěte dál