Každodenní radosti

Čekat na dovolenou jednou za rok, nebo si každý den udělat malou radost? Psychologové radí nepodceňovat sílu drobných potěšení, ke kterým přistupujeme bez očekávání.

I ty nejmenší kroky totiž mohou mít velký efekt – i na pracovní výkonnost. Jak si to tedy „dělat hezký“?

Ilustrace: Tereza Kovandová

1

Nadechněte se svěžího zimního vzduchu. A místo toho, abyste mysleli na to, že přichází tuhý mráz a mohou pomrznout květiny, nechte studený vzduch prostoupit plíce a uvědomte si, jak takový nádech a výdech může být mocný.

2

Kupte si kávu s sebou v kavárně cestou do práce. Soustřeďte se na to, jak nápoj voní, jak chutná. První doušek chce plnou pozornost. Žádné myšlenky na práci, na úkoly, ani na ubíhající čas. Kávové aroma dokáže rychle navodit dobrou náladu. Pokud vám káva nechutná, vyzkoušejte jiný horký nápoj třeba chai latte. S vidinou tohoto okamžiku stojí za to zapamatovat si anglické slovo procaffeinating – tendence do ničeho se nepouštět, dokud si nevypijeme svůj šálek kávy.

3

Pusťte si do sluchátek oblíbenou píseň a „volume doprava“. Muzikoterapeuti přísahají na klasickou hudbu od Wolfganga A. Mozarta, která má přehlednou formu, je předvídatelná, ale zároveň není banální. Pokud vám přes doporučení odborníků klasika příliš neladí, pusťte si hudbu, kterou máte rádi. Jen se vyhněte příliš romantickým melodiím, ty mohou působit spíš melancholicky. Chce to aspoň trochu rytmu, nejlépe v tempu srdce!

4

Ukliďte si pracovní kout. Okamžitě se budete cítit uvolněně. Podrobte čistce zásuvky stolu, kde se hromadí věci, které se „jednou mohou hodit“. Zbavte se také neidentifikovatelné změti věcí, které skladujete v rozích kanceláře nebo za dveřmi. Nejlepší je úklidem zakončit pracovní týden – zbyde po vás čistý stůl a to oceníte na začátku nového týdne. Čistý stůl je čistý stůl!

5

Obdařte sama sebe úsměvem. Zrcadlo na toaletě využijte nejen ke kontrole případných nedokonalostí, ale i k tomu, abyste se na sebe hezky usmáli. Chce to ovšem trochu víc než jen plachý úsměv Mony Lisy, důležité je smát se i očima. Mozek neumí rozlišit, zdali úsměv přichází přirozeně, nebo jde o cvičení obličejových svalů. Průměrně se prý smějeme dvacetkrát denně, kdežto šťastnější lidé až padesátkrát. Dohoňte počty a úsměvy věnujte sama sobě!

Další tipy na každodenní radosti najdete v lednovém Harper's Bazaaru, který je právě v prodeji!

Čtěte dál