Jiří Kalfař: Svět se změnil, je nutné převzít odpovědnost

Mercedes-Benz Prague Fashion Week je již téměř tu a v rámci série rozhovorů s prezentujícími návrháři vám tentokrát přinášíme exkluzivní informace o nadcházející kolekci návrháře Jiřího Kalfaře. Prozradil také to, jak ho poznamenaly události tohoto roku či kam by se MBPFW a móda měli do budoucna posunout.

Foto: archiv Instagramu @jirikalfar

Jakým způsobem vás poznamenaly letošní světové události - myslíte si, že vás to přimělo přemýšlet jinak, změnit koncept, nebo vám to třeba naopak dodalo více kreativity?

Pro mě to bylo štěstí v neštěstí, já měl tu možnost přečkat tu nejhorší vlnu a karanténu v přírodě u vody ve středních Čechách. Byť to přímo nezasáhlo mou rodinu, některé  přátele bohužel ano.  

Určitě mě to přimělo, nebo spíše dovolilo zpomalit, nadechnout se a přebrat si v hlavě, co je skutečně důležité. Tím, že dělám módu, která je skutečně udržitelná, neubližuje zvířatům a je lokální, neměli jsme problém s produkcí, a naopak zaznamenali růst. Mnozí si možná uvědomili, že není potřeba mít každý týden nové tričko, vykupovat fast fashion obchody, ale trávit čas hledáním produktů, které mají myšlenku, historii a budoucnost.

Vaše letošní kolekce na London Fashion Week mi upřímně vyrazila dech. Ona Valentinovská elegance, okořeněná o retro-futuristickou extravaganci Richarda Quinna, zachovávající přitom váš osobitý rukopis, byla dle mého názoru vrcholem vaší tvorby. Když se k tomu navíc přičte udržitelný aspekt vaší značky, a snaha pracovat s lokálními materiály (krystaly od Preciosa), nezbývá nic jiného, než vás pasovat na návrhářský vzor 21. století. Jak moc se podle vás změnily standardy a kritéria módního průmyslu v rámci kreativity i výroby od té doby, kdy jste s módou začal?

Děkuji moc. Já se až červenám. Pokud se ptáte všeobecně, tak strašně moc. Já jsem s módou začínal v době, kdy teprve třeba začínal Instagram. Ten myslím, že módu, jakožto business, nikoliv kreativně, posunul na jinou úroveň. Najednou váš profil a kolekce mohli získávat popularitu, která by předtím trvala léta, nebo by vyžadovala velkou investici do reklamy. To se s Instagramem změnilo. Ale po kreativní stránce si myslím, že to naopak uškodilo. Chybí tradice značky, kvalita šla do pozadí před kvantitou, obsah předstihl formou. 

Když jsem šel do tohoto businessu, úplně na začátku, dal jsem si slib, že si nikdy nebudu lhát o tom, proč to dělám a kým jsem. Být upřímný mi pomohlo v tom, že jsem mohl pomalu rozvíjet značku, nespěchat, dělat ji tak jak chci, a když to nevyjde, tak alespoň můžu mít vztyčenou hlavu. My byli udržitelní již od první kolekce, ještě před tím, než to byl trend. Teď už to není ani možnost, ani trend, teď je to nutnost.

Foto: archiv Instagramu @jirikalfar             

Na co se můžeme těšit?

Já už ji začal vytvářet v lednu, než jsme vůbec věděli, co se stane, ale měl jsem takovou předtuchu, nebo možná i touhu se zastavit.  Nadechnout se a uvidět znovu běžné věci v celé své kráse. Znovu ocenit jednoduchost. O tom je celá má nová kolekce. Prázdné plátno -  čistě bílá, vytvořená za použití zcela organických a veganských materiálů, jako je buddhistické hedvábí ahimsa, veganská kůže - ananasová či houbová, vintage krajka či látka z banánů. Všechny oděvy jsou také vyráběny v pražském atelieru, lokálně a eticky, s politikou nulového odpadu. To však neznamená, že bude nudná. Naopak si myslím, že jdu stejnou, extravagantní cestou, jen se musíte více dívat. Svět se změnil, je nutné převzít odpovědnost a udělat pozitivní změnu. Tak pomyslně začínám znovu. Čistě. Bílým “plátnem”.

Chtěl jsem, aby se přehlídky mohlo účastnit i mezinárodní publikum, proto ji budeme celou streamovat online na našich stránkách, sociálních sítích, ale i mezinárodních webech. K tomu budeme celou show promítat ve virtuální realitě - dali jsme dohromady technologii a vytvořili jsme brýle, které dostanou zahraniční editoři, buyers a hosté, kterým tyto brýle dovolí být v prostoru a celou show budou moci sledovat ze své židle, živě, bez nutnosti cestovaní.

Na které přehlídky svých kolegů se těšíte vy?

Upřímně, já jsem trošku introvert a trošku zkažen profesně, pro mě jsou fashion weeky pracovní záležitost a v hlavě mi běží tisíc věcí najednou, takže já se většinou koukám v klidu, až všechno skončí.

Celý svět se pomalu vzpamatovává z důsledků pandemie. Jakým směrem si myslíte, že bychom mohli přispět v rámci módy, a posunout MBPFW my?

Přestat hloupě naslouchat, nenechávat se ovlivňovat, udělat si vlastní názor, vyhledat informace a slepý konzum vyměnit za autenticitu. Začít brát odpovědnost za naše volby, ať už jako spotřebitel, či návrhář. Vymýšlet, jak to udělat lépe, ne populárněji. Přestat zabíjet zvířata a nosit zvířecí produkty jen pro naši marnivost.

Čtěte dál