Jan Černý: Svou značku vnímám jako celý svět sám pro sebe

Mladý český návrhář Jan Černý svou kolekci na posledním Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku nepředstavil, a tak nás zajímalo, na čem nyní pracuje. Zjistili jsme také, jak se staví k aktuálně velmi probírané udržitelnosti nebo jak vzpomíná na spolupráci se značkou KARA.

Foto: Lexus Česká republika

Na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku jste svou kolekci tentokrát nepředstavoval. Na čem aktuálně pracujete?

Momentálně začíná mnoho projektů – mimo jiné třeba práce na další JAN SHOW, kterou plánuji na podzim. Takže nyní dělám research, skládám do sebe různé směry, inspirace a plánuji kolekci.

Vaše kapsulová kolekce se již na první pohled liší od vašich tradičních kolekcí. V čem? Jak tato kolekce vznikala?

Kapsulová kolekce je složená z dobře kombinovatelných a dobře nositelných kusů. Byl to úplně jiný přístup k práci, než když děláte kolekci na show. Tato kapsule je menší, s tlumenou barevností a skládá se z kusů, které jsem chtěl už dlouho udělat, ale třeba se mi nehodily do konceptu show.

Foto: Lexus Česká republika

Jak vzpomínáte na vaši spolupráci se značkou KARA, kde jste byl kreativním ředitelem?

Byla to pro mě krásná doba a vzpomínám s radostí na to, co se nám podařilo vytvořit a změnit směrem k modernitě značky. Myslím, že se mi podařilo značku posunout jak novými produkty, tak současnými a moderními vizuály.

Jaké módní kousky by podle vás neměly chybět v dámském ani pánském šatníku?

Já jsem vlastně naprosto proti těmto „must haves“ a myslím si, že pro každého by to mělo být úplně něco jiného. To, co odpovídá jeho osobnosti a životnímu stylu. Pro mě to je například černé JAN triko, černé kalhoty a prsten od Ondřeje Stáry.

Foto: Lexus Česká republika

Co byste poradil aktuálně začínajícím fashion designérům, kteří se chtějí prosadit?

Hledat svoji pravdu a svůj pohled na svět a na módu. Ti, kteří začínají, si musí vytvořit signature styl, který nebude zaměnitelný s nikým jiným. To je to nejtěžší v dnešní přeexponované době.

Kdo je vaším vzorem v rámci tvorby? 

Obdivuji architekturu, takže určitě jména jako Ludwig Mies van der Rohe nebo Bjarke Ingels.

Co vás při vaší práci inspiruje?

Vždycky říkám, že úplně všechno. Ono nepřepnete mozek do „inspiračního“ přemýšlení a do přemýšlení bez inspirace. Hlava pracuje pořád a v mém případě je to pak spíš o roztřídění každodenní inspirace na tu důležitou a zajímavou a na tu, kterou nechám jít dál, haha.

Foto: Lexus Česká republika

Jak jste na tom se vztahem k udržitelné módě a ekologii?

Myslím si, že základní pravidlo je nekupovat kvanta oblečení, ale vybrat si lepší a kvalitnější produkt, který vydrží déle. Je to jako s jídlem. V Česku jsme se už naučili ocenit dobré a kvalitní jídlo, teď se to učíme s oblečením.

Ví se o vás, že máte rád přesahy mimo módu. Během koronavirové pandemie jste se stal jedním z ambasadorů automobilky Lexus. Jak toto spojení vnímáte? Vůz jste si navíc sám navrhl. Kde jste čerpal inspiraci pro jeho originální potisk?

Já svou značku vždycky vnímám jako celý svět sám pro sebe. Proto miluju pracovat na projektech jako je spolupráce s Lexusem, kdy vznikne opravdu ojedinělý výsledek, který by jedna nebo druhá strana nikdy nevytvořila sama. Díky propojení sil tak vznikl unikátní výtvor, kdy je celý vůz pokrytý mým signature vzorem Rorschachova testu. Propojila se tak moje práce na oblečení s autem.

Foto: Lexus Česká republika

Pandemie COVID-19 se promítla snad do všech sfér. Jak tuto situaci, se kterou se všichni už bezmála rok potýkáme, vnímáte vy konkrétně? Zaznamenáváte fatální dopady také v módním průmyslu?

Myslím, že se bohužel omezil hlavně element zážitku, který z módy musel na chvíli vymizet. Nekonaly se žádné přehlídky, nebo se konaly v omezeném formátu. Schůzky s klienty jsou omezené, komunikace s dodavateli se řeší hlavně online. Chybí osobní kontakt na všech stranách. A jako každá krize, tak samozřejmě i tato oddělí nepotřebný produkt od potřebného pro ten moment.

Čtěte dál