Jak se zbavit strachu z neúspěchu

Změňte svůj pohled na svět a dokážete cokoli!

Foto: IMAXtree

Léto a s ním i prázdninové, pozvolné tempo jsou pryč a je načase pustit se naplno do práce, nových projektů a výzev. Co ale dělat, když vás strach ze selhání drží zpátky? Nezbývá nic jiného, než začít právě zde: u obavy z neúspěchu. To, jak se člověk staví k životním výzvám, určuje, jak úspěšný a spokojený bude. Průlomová teorie profesorky Carol Dwecková ze Standfordské univerzity se zabývá právě tímto tématem - konceptem nastavení mysli. Podle psycholožky Dweckové existují dva druhy myšlení v situacích, kdy musíme čelit překážkám, před které nás život postaví.

Prvním typem myšlení je takzvané „myšlení fixní“ (fixed mindset). Lidé s tímto přístupem se bojí dělat chyby, věří, že neuspět je zahanbující a děsivé. Pocit studu patří mezi pětici emocí, které nutí k nečinnosti (další čtyři jsou strach, vztek, odpor a smutek). V tomto případě vás mozek nabádá, abyste se všemi možnými prostředky vyhnula těmto pocitům a tedy i situacím a rozhodnutím, které je mohou vyvolat. Dokud budete jednat podle zavedených pravidel a dodržovat ustálené rituály, vyhnete se dělání riskantních rozhodnutí. Odnese to ale vaše kreativita, nebudou přicházet neotřelé a zajímavé nápady a touha dělat nové věci bude nulová.

Foto: IMAXtree

Opakem je  „myšlení růstové“ (growth mindset). Lidé s tímto přístupem se bojí promarnění příležitostí a někteří vnímají neúspěch dokonce pozitivně a jako vzrušující zkušenost. U tohoto druhu myšlení je základní emocí nadšení. To patří do stejné kategorie pocitů jako radost, láska, důvěra a překvapení. Jedinci s tímto životním postojem pocítí nadšení, když se mohou pustit do něčeho riskantního. Do těla se vyplaví hormon oxytocin, díky němuž se budou cítit dobře a pozitivně. Lidé s růstovým myšlením se často cítí zahanbení, když se drží stranou, zatímco někdo jiný přijde se skvělým a odvážným nápadem. V důsledku toho se u nic může projevit i stres.

Dobrá zpráva je, že i přesto, že se poznáváte v jednom typu uvažování, je možné to změnit. Lidský mozek lze přeprogramovat a upravit jeho zažité pochody v návaznosti na zkušenosti. Můžete ovlivnit právě i to, jak reagujete na neúspěch. Chce to ale čas a trénink. Budete se muset vědomě soustředit na své myšlenkové pochody, na následné jednání a poté udělat příslušné kroky k vytouženým změnám. Na mottu „každý den udělej jednu věc, která tě děsí“ totiž opravdu něco je. Konejte navzdory tomu, že vás mozek nabádá k nečinnosti a vysílá signály, že je daný krok riskantní. Tímto způsobem změníte své vnímání strachu a po čase začnete vidět obavy a neúspěch v jiném, pozitivnějším světle.

Dejte si předsevzetí, že do konce roku začnete s něčím, co vás děsí, pustíte se do projektu, který ze strachu ze selhání už dlouho odkládáte. Není ideálnější doba než – TEĎ!

Čtěte dál