Jak se co nejlépe vyspat v nesnesitelném horku?

Tropických dní možná letos v létě příliš mnoho nebylo a u nás už asi ani nebude. I tak je ale spaní v létě často situací hodně prekérní, především na dovolených v teplých krajích.

Foto: Shutterstock

Vysoké teploty, vlhko či dusné a těžké předbouří. Během vlny horka či na dovolené v teplejších zemích je náš spánkový režim většinou tím, co utrpí nejvíce. V tyto chvíle je spánek zkrátka o něco složitější než po zbytek roku. A to pro většinu z nás. Optimální podmínky pro kvalitní spánek se totiž při vyšších teplotách daří vytvořit jen stěží. Chladná a dobře vyvětraná ložnice je v tu chvíli požehnáním. To ale neznamená, že musíte nad kvalitním spánkem zlomit hůl. 

Jak se při vysokých teplotách vyspat jako miminko? 

Příprava ložnice

Abyste v ložnici zachovali co nejpříjemnější teplotu, začněte svůj koutek na spaní připravovat již během dne. Zatáhněte závěsy a zavřete okna. Snažte se zabránit tomu, aby se vaše ložnice během dne přehřála. Okna otevřete až večer, kdy se venku mírně ochladí, ať se místnost před nocí pořádně vyvětrá. 

Pyžamo

Pokud si neumíte představit spánek bez pyžama (i když spát bez něj je v těchto chvílích mnohem příjemnější), sáhněte po přírodních materiálech. Vlákna jako bavlna, hedvábí, len či lyocell mají vlastnosti, které nejen chladí, ale i pohlcují pot. Volte co nejmenší pyžamo a hlavně žádné směsi s polyesterem. To stejné platí i pro povlečení. 

Peřiny pryč

Povlečení z přírodních materiálů je prvním důležitým krokem k příjemnějšímu spaní. Změna je ale vhodná i co se přikrývky a polštáře týče. Pořiďte si buď jen lehkou deku, nebo nechte povlak na peřinu prázdný. Polštáře vyplněné přírodními materiály nebo ty s chladivou výplním vám pak budou udržovat po celou noc příjemnou teplotu. 

Zchlaďte se

Pokud všechny tipy selžou, zkuste si dát povlečení a polštář na chvíli do ledničky. Zní to možná zvláštně, ale i to vám pomůže ložnici alespoň na chvíli mírně zchladit. Vyzkoušet můžete i studený vlhký ručník na topení nebo vlhké ponožky. Ale opatrně. 

Spánková hygiena

Spánková hygiena je důležitá po celý rok. Při vyšších teplotách vzduchu vám ale elektronická zařízení můžou nejen narušit spánek svým modrým světlem, ale i teplem, které vydávají. Z ložnice si proto vytvořte koutek bez elektroniky a notebook si v těchto chvílích do postele neberte. 

Domácí klimatizace

Pokud zrovna nemáte klimatizaci, můžete zkusit pár levných a rychlých triků. Jedním z nich je klasický větrák, který pomůže rozproudit vzduch. Pokud je vám ale i to málo, pak (pokud jste doma, či ve vybaveném apartmánu) zkuste trik s ledem. Na pečicí plech dáte led a za ten potom umístíte větrák. Až bude led tát, větrák bude vlhký chladný vzduch foukat do místnosti. 

Sprej na tělo

Pokud už nebudete vědět co, zkuste tuto rychlou záchranu. Pomocí rozprašovače a vody nebo spreje s termální vodou si můžete rychle a efektivně zchladit tělo. Jednoduše se před spaním postříkejte chladivou vodou, takže až budete usínat, bude vás odpařující se voda příjemně chladit. 

Sólo spánek 

Během vlny horka je možná nejlepší zvážit, zda se s vaší polovičkou na noc nerozdělit. Nejen, že se při nočním převalování vzájemně rušíte, vaše blízkost vás i vzájemně zahřívá. Takže dobrý spánek nečeká ani jednoho z vás. Při spaní ve vlastní posteli či její polovině se navíc budete moci i libovolně roztahovat a odkrývat, aniž byste se museli bát, že toho druhého rušíte. 

Čtěte dál