Jak PETA změnila módní průmysl za posledních 40 let?

Přinášíme vám článek o kampaních, jež mění módní průmysl.

Foto: archiv Harper's Bazaar UK

Největší organizace na ochranu zvířat PETA letos slaví 40. výročí od svého vzniku. V průběhu desetiletí byla společně se svými přidruženými společnostmi nezastavitelnou hnací silou, jež mění módní průmysl k lepšímu. Ještě před lety by vás nenapadlo, že kožešina někdy vyjde z módy. Nicméně dnes jsou Gucci, Chanel, Vivienne Westwood a Calvin Klein jen některé z mnoha značek, které prohlásily, že kožešinu nebudou déle využívat během tvorby svých kolekcí. Britská královna se jí vzdala, a dokonce se mluví o tom, že bude ve Velké Británii prodej kožešiny zcela zakázán. V následujících odstavcích se dozvíte, jak PETA přispěla k těmto závěrům.

Je všeobecně známo, že kožešiny pocházejí ze zvířat, která trpěla ve špinavých a silně přeplněných prostorech nebo byla chycena do pastí ocelových čelistí a následně odsouzena k smrti. A přestože PETA chtěla pořádat konference, kde by se mluvilo o podobných tématech, nebylo to mnohdy snadné. Organizace musela být opravdu výrazná, aby si jí lidé všimli a vyslechli. Společnost PETA převzala vedení Calvina Kleina a výsledkem bylo, že v roce 1994 tato celosvětově známá značka oznámila, že končí s kožešinami. Organizace také zaútočila na pařížský obchod Jean Paula Gaultiera a tato značka se taktéž vzdala kožešin.

V únoru PETA uzavřela jednu kapitolu svého působení, jedná se o průkopnickou kampaň „Raději bych šla nahá, než na sobě měla kožešinu,“ která trvala tři desetiletí. Tato kampaň začala v roce 1990, tehdy oslovila mnoho známých tváří, jako je například Christy Turlington, Eva Mendes, Gillian Anderson a desítky dalších celebrit, které se nechaly nafotit nahé, a tak podpořily zmíněnou kampaň. Jejich reklamy se objevily naprosto všude, včetně newyorského Times Square, kde byly během týdnů módy odhaleny masivní billboardy s Pamelou Anderson, Taraji P Henson a P!nk.

Foto: archiv Harper's Bazaar UK

Nicméně organizace nezůstala pouze u srsti. Nikdo v módním průmyslu nemluvil o angorské vlně, dokud PETA v Asii neprokázala, že králíci na farmách v Číně jsou svázáni a musí trpět vytrhávání srsti za živa. Ohromeny krutostí se módní řetězce a známé značky sešly s organizací a jejími přidruženými společnostmi, které přesvědčily přes 300 značek a módních řetězců – Zara, Marks & Spencer, Tommy Hilfiger a Ralph Lauren – k odstranění angorské vlny z jejich výroby.

Využití mohéru je také mnohem nižší, když PETA odhalila nekontrolované zneužívání na dvanácti farmách v Jižní Africe, kde se produkuje většina mohéru na světě: kozy byly taženy za rohy, následně zmrzačeny a pohozeny volně na zemi. Některé byly stále při vědomí, když jim byla podříznuta hrdla. Netrvalo dlouho a po zveřejnění těchto informací H&M, Inditex, skupina Arcadia (která vlastní například Topshop) a další giganti v módním průmyslu přestali mohér používat.

Je nutno zmínit i kampaň proti využívání exotických kůží – jedná se o krokodýlí, pštrosí, hadí nebo například ještěrčí kůži. Tahle kampaň má taktéž obrovský vliv. A proto Chanel, Diane von Furstenberg, Victoria Beckham a mnoho dalších učinili společensky odpovědné rozhodnutí dále nevyužívat zmíněné materiály ve svých kolekcích. 

Momentálně se PETA zaměřuje především na předávání informací o tom, za jakých podmínek se získává vlna a kůže. Například vyšlo najevo, že v Americe a Austrálii jsou ovce bity kladivem, kopány a pohozeny na zemi. Desítky střihačů se přiznaly nebo byly přichyceny při nevhodném zacházení se zvířaty. Jeden skotský střihač byl dokonce zaznamenán na video, kde pěstmi mlátí ovci do obličeje.

Zvířata nejsou komodity, které by se měly vyrábět za účelem výroby vlněných kabátů nebo kožených bot. Jsou to vnímající jednotlivci, a čím více se o nich dozvídáme, tím méně výmluv pro jejich zneužívání máme. Ovce dokážou rozeznat 50 obličejů až po dobu dvou let a používají stejné nervové dráhy jako lidé. Krávy spolu komunikují prostřednictvím jemných pohybů obličeje. A norci vydávají vrčivý zvuk, když jsou šťastní, stejně jako naše kočka doma.

Foto: archiv Harper's Bazaar UK

Dnešní zákazníci vyžadují humánní a udržitelnou módu. Průzkum společnosti Bain & Co zjistil, že dobré životní podmínky zvířat jsou klíčovým faktorem pro vysokorychlostní demografii tisíciletí. A podniky reagují – společnost pro materiální inovace Modern Meadow například vyvíjí kůži pěstovanou v laboratoři a skupina studentů univerzity v Kolumbii, která myslí na budoucnost, vytvořila veganskou vlnu z kokosu a konopí.

Tenhle článek je pouze výčet těch nejdůležitějších kampaní a vlivů, jež má na svědomí PETA, a rozhodně se můžeme v budoucnu těšit na mnoho dalších. Za naši redakci gratulujeme ke čtyřicátému výročí od založení této vlivné a důležité neziskové organizace bojující za práva zvířat!

Čtěte dál