Jak nejlépe připravit organismus na příchod jara?

Překvapuje vás, že po zimě nesršíte energií, ale naopak trpíte únavou, malátností a obtěžují vás kila navíc? Nic divného. Tyto a mnohé další komplikace s sebou nese nadcházející změna ročního období.

Foto: Shutterstock

Časté výkyvy teplot, málo slunečních paprsků, pokles pohybové aktivity a užší výběr čerstvé lokální zeleniny a ovoce mají nezanedbatelný vliv na nižší výkonnost a odolnost organismu. Tělo vynakládá spoustu energie, aby se zahřálo, a kratší dny bez slunečního svitu způsobují nedostatek vitaminu D (jenž nezajišťuje pouze pevné kosti, ale také silnou imunitu). Čím tělo a metabolismus po dlouhé a úmorné zimě nastartovat? 

1. Pobyt na čerstvém vzduchu

Nevlídné počasí s nižšími teplotami sice ani trochu neláká vyrazit ven, jenomže to je právě ten problém. Nedostatek pohybu na čerstvém vzduchu má za následek špatnou náladu, nekvalitní spánek a sklony k nesprávné funkci metabolismu. Pokud vás nic (ani čtyřnohý mazlíček) nedonutí strávit alespoň půl hodiny denně na vzduchu, zkuste jít z práce nebo na nákup pěšky.

2. Kvalitní spánek 

Optimální doba spánku je přibližně osm hodin. To jistě víte, ale kolik z vás to skutečně dodržuje? Kvůli stresu, pracovní vytíženosti nebo potížím se spánkem nemá u řady lidí noční odpočinek ideální délku a bohužel ani kvalitu. To se pochopitelně odráží ve fungování organismu. Doporučuje se proto dodržovat tzv. spánkovou hygienu. To znamená:

* Nepít kávu, zelený čaj ani jiné povzbuzující nápoje minimálně tři hodiny před usnutím.

* Vynechat před spaním alkohol a cigarety.

* Nekonzumovat večer těžká a tučná jídla.

* Necvičit těsně před spánkem.

* Vypnout topení v místnosti – ideální teplota je 18-20°C.

* Alespoň hodinu před usnutím se nedívat na TV, nepoužívat mobilní telefon ani tablet. Záření podporuje bdělost, a proto trvá déle, než usnete. Lepší je čtení knihy.

* Usínat a vstávat každý den (i o víkendu) přibližně ve stejnou dobu.

3. Ráno se sklenkou vody

Začnete-li každý den se sklenicí vlažné vody, nastartujete tím metabolismus a povzbudíte tělo k lepšímu fungování. Ideální příjem tekutin je 30-40 ml vody na 1 kg hmotnosti, a to průběžně po celý den. Přičemž slazené limonády, ochucené vody, káva či nápoje s bublinkami nejsou pro organismus nejvhodnější a do pitného režimu se nezapočítávají.

Foto: Shutterstock

4. Zdravá strava navždy

Pod slovem „očista“ nebo „detox“ si většina lidí představí dietu, hladovění a popíjení zeleninových či ovocných šťáv. Týden to vydrží a poté najedou zpět na svůj režim, tzn. tučné jídlo, fastfoody, pozdní večeře, alkohol atd. Tělo pochopitelně zažívá šok, se kterým se těžko vyrovnává. Jakou strategii zvolit? Zkuste zdravou náhradu – např. v podobě domácích zeleninových chipsů, 80% čokolády, pečiva z žitné mouky apod. Nejen, že se bezprostředně budete cítit lépe, ale časem to poznáte i na velikosti oblečení.

Své snažení můžete navíc podpořit užíváním chlorely, což je sladkovodní řasa s vynikajícími nutričními vlastnostmi. Obsahuje vysokou koncentraci bílkovin, antioxidantů,  vitaminů, minerálů a dalších prospěšných látek. Její výhodou je, že umí vázat znečišťující látky a přispívá tak k pročištění organizmu i ke správné funkci imunitního systému. 

5. Péče o tělo i duši

Celotělový zábal, masáž, koupel či sauna prospějí nejen pokožce, ale i mysli. Pokud to podmínky nedovolují nebo zkrátka nemáte čas, vytvořte si vlastní domácí rituál. Ať už půjde o zábal na vlasy např. z kokosového oleje nebo třeba koupel s příměsí esenciálních olejů z rakytníku a citrusů, jenž dokonale zharmonizuje a povzbudí unavené smysly a současně zklidní a zvláční suchou až přesušenou pokožku. 

Pro zdravě fungující organismus je rovněž nezbytný správný tok lymfy. Není-li totiž v rovnováze, přichází na řadu únava, zadržování vody v těle, opakovaná onemocnění či otoky nohou. Správně fungující lymfatický systém zajistí buď pravidelná manuální masáž, popřípadě sirup Lymforegen PREMIUM. Kombinuje výtažky ze zázvoru, pampelišky lékařské, třapatky nachové a kopřivy dvoudomé, jež společně podporují fungování lymfatického systému, optimální vylučování vody z organismu a napomáhání od pocitu těžkých nohou. Přispívá rovněž k posílení imunity, správné činnosti jater a hladiny cukru v krvi. 

6. Pohyb a otužování

Na únavu a špatnou náladu je ideální pohybová aktivita. Pokud se nedonutíte ke cvičení doma, můžete postupně zařazovat venkovní dril s kvalifikovaným trenérem, který vás nejenom správně povede, ale také vám jednotlivé lekce učiní rozmanitějšími a zábavnějšími. Snáze se tak zbavíte případných „zimních“ kil a přijdete na lepší myšlenky. Opatrný přístup se vyplácí i u otužování, kdy je dobré organismus po krůčkách zvykat, a především mu naslouchat. Pokud totiž navnímáte, že na ponor do chladné vody nemáte ten den energii, je lepší tuto aktivitu vynechat. Nepřinesla by vám žádný užitek.

Foto: Shutterstock

7. Doplnění vitamínů

Za únavou a častějšími nemocemi zpravidla stojí nedostatek vitamínů a pro tělo důležitých živin. Záchranu v takovém případě představuje nejen pestrá strava bohatá právě na tyto látky, ale také naladění organismu na jarní teplotní výkyvy prostřednictvím výživových doplňků.

Skvělé výsledky očekávejte od Lipozomálního vitamínu C. Lipozomální znamená, že je účinná látka ve speciálním obale, který jí umožňuje vstřebat rovnou do buněk bez potřeby trávení či zatížení. Pro srovnání, z klasického vitaminu C (ve formě tablet, prášků, …) odchází až 80 % močí, zato z lipozomálního se až 95 % vstřebá. Jak známo, vitamin C je potřebný pro ochranu imunity, má úžasné antioxidační vlastnosti, přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání, a kromě mnohých dalších výhod pomáhá preventivně v obdobích chřipek, nachlazení a při rekonvalescenci akutních i chronických onemocnění.

Efektivní pomoci se dočkáte i u vitaminu D, který mimo jiné preventivně chrání před nákazou respiračním onemocněním nebo jeho horším průběhem. Jak jej aktuálně nastřádat? Možnosti jsou dvě: z jídla (např. z tresky, lososa, makrely, vajec, mléčných výrobků) nebo s pomocí doplňků stravy. Olej z tresčích jater citrón/máta a vitamin D je bohatým zdrojem vitamínů A, D a E. Kromě protizánětlivých účinků, zmírnění bolestivosti kloubů a prevence osteoporózy, vyživuje mozek a podle vědců dokáže pomoci i při léčbě depresí. Prokazatelně zlepšuje zdraví a podporuje obranyschopnost. A co je vůbec nejlepší, že vůně i chuť citrónu a máty skutečně převáží rybí odér.

Pro intenzivní podporu imunity se nabízí také kombinace rostlinných extraktů a organických esenciálních olejů v přírodním roztoku Imunita. Obsahuje totiž velmi prospěšné spojení výtažků ze zázvoru, ženšenu, grepových jadérek a organické esenciální oleje z tymiánu a eukalyptu. 

Fantastickou vzpruhu slibuje výtažek z granátového jablka. O granátovém jablku se totiž ví, že je to jedno z nejvýživnějších druhů ovoce plné antioxidantů, vitamínů, minerálů a dalších prospěšných látek. Díky tomu prospívá srdci, játrům, ledvinám, pomáhá snižovat cholesterol, krevní tlak a v neposlední řadě má i pozitivní vliv na zažívání. Lze jej rozpustit ve vodě chladnější než 40°C nebo jen sníst ze lžičky či zamíchat do jogurtu popř. ochutit kaši a müsli.

Neopomenutelnou superpotravinou jsou tobolky Maca neboli mleté bulvy řeřichy peruánské, jež působí stimulačně při duševní a tělesné únavě. Dodávají energii při fyzické činnosti, prodlužují vytrvalost, stimulují libido žen a potenci mužů, ale zároveň podporují imunitu. Prášek je totiž nabitý vitamíny C, B2, B3, B6, jódem, vápníkem a železem, aminokyselinami a dalšími esenciálními látkami.

8. Odbourání cukru

Sladkosti, rádoby zdravé müsli tyčinky i slazené limonády, sice na moment uspokojí chuťové buňky, jenže jejich pravidelná konzumace není pro tělo žádná výhra (pomineme-li fakt, že díky tomu jdou nahoru i kila). Čím více cukru si dopřáváte, o tolik víc insulinu žádáte tělo. Tím pádem zbytečně namáháte slinivku a v dlouhodobém horizontu si můžete způsobit cukrovku, chronickou únavu nebo dokonce obezitu. Řešením je podporovat zdravý životní styl už u dětí a nenechat je zvykat si odmala na slazené limonády a další dobroty.

Čtěte dál