Jak najít optimální rovnováhu mezi prací a pohybem?

Naše tělo bylo stvořeno k tomu, aby se hýbalo, a tak nám sedavý způsob života a práce nesvědčí. Co radí trenéři z fitness centra Form Factory za triky, kterými můžeme zmírnit následky sedavého životního stylu?

Sedět celou dobu v práci je nezdravé

Sedavý styl života a nedostatek pohybu způsobují kardiovaskulární obtíže, které mohou vyústit dokonce v infarkt nebo mrtvici. Dlouhé sezení zkracuje nejčastěji flexory kyčelních kloubů. Sezení s nohou přes nohu zase přetěžuje krátké rotátory kyčle. Výsledkem takového nezdravého sezení jsou bolesti v oblasti kyčlí a zad, ale také ve vzdálenějších oblastech našeho těla.

Sedavá práce u počítače má bohužel svá úskalí. Práce s myší přetěžuje svaly předloktí, často zakulacená záda jsou nejčastější příčinou bolesti bederní, hrudní, ale i krční páteře. Předsunutá ramena a hlava se podílejí na vzniku bolestí v oblasti ramen, krční páteře a hlavy.

Foto: archiv Form Factory

Až budete příště usedat na kancelářskou židli, zkuste nastavit její výšku tak, abyste mohli opřít obě chodidla pevně o zem. Zároveň by měl být v kyčelních kloubech větší úhel než 90 stupňů. Nepřepadávejte na kostrč, ale opřete pánev o sedací hrboly. Odtlačte se od nich vzhůru. Vytáhněte se za temenem hlavy. Zacouvejte bradou mírně vzad a spusťte ramena od uší,“ radí lektorka Tereza Řeháčková z fitness centra Form Factory.

Nezapomínejte, že i správně nastavenou polohu je nutné po nějaké době opustit a změnit. Střídejte proto polohy a každou půlhodinu se projděte po kanceláři tam a zpátky, občas protáhněte ztuhlé svaly. 

Foto: archiv Form Factory

Po práci do fitka? Nejdříve se zahřejte a protáhněte

Některé svaly, které se chystáte posilovat, mohou být přetížené z celodenního sezení v práci. Nezapomínejte tedy na to nezbytné - připravte své tělo na danou pohybovou aktivitu.

„Zahřejte se, protáhněte přetížené svaly, jakými jsou nejčastěji právě flexory a krátké rotátory kyčlí, svaly podél páteře, prsní a šíjové svaly a svaly předloktí. Následně probuďte k životu stabilizační svaly dolních končetin a pánve, například stojem na jedné noze, aktivujte hluboký stabilizační systém trupu a stabilizátory lopatek,“ dodává Tereza Řeháčková.

O konkrétních cvicích a jejich provedení je vždy vhodné poradit se s odborníkem. Nezapomínejte ale ani na regeneraci! Zařaďte do svého týdne i dny volna, dostatečně spěte a pijte, nepodceňujte své stravovací návyky a regeneraci čas od času podpořte také saunou či masáží. Zdravý relax nikdy tělu a duši neuškodí.

Pokud zrovna nemáte čas na svou oblíbenou pohybovou aktivitu, začleňte pohyb do svého běžného dne a zacvičte si alespoň v „pohodlí“ vaší kanceláře či domova.

Navíc máte příležitost připojit se k programu cvičení doma #HealthFactory. Můžete například vyzkoušet lekci zaměřenou na odstranění svalových dysbalancí a bolestí zad, volba je však na vás. Více naleznete na www.fitness.formfactory.cz

Čtěte dál