Jak můžete podpořit svůj imunitní systém?

Máme pro vás několik tipů!

Foto: Hana Knížová

V těchto dnech celý svět bojuje proti COVID-19, a proto je teď obzvláště důležité, hlídat si zdravotní stav a snažit se podporovat imunitní systém. To může prospět vašemu tělu a posílit vaši obranu proti virům, bakteriím a jiným patogenům. V článku vám představíme nejlepší tipy na posílení imunity, které vám a vašemu tělu pomohou vyhrát v boji proti infekcím. Na konci článku vás čeká recept na zlaté mléko, které má blahodárné účinky.

Je pro nás dobrý stres?

Chronický stres potlačuje imunitní systém a zvyšuje riziko několika typů nemocí. Zvyšuje hladinu hormonů zvaných katecholaminy. Stresování vede ke zvýšeným hladinám supresorových T buněk, které potlačují imunitní systém. Pokud je tato složka imunitního systému narušena, jste náchylnější k virovým onemocněním, včetně respiračních stavů, jako je nachlazení, chřipka a nový COVID-19. Stres vede k uvolňování histaminu, molekuly spojené s tvorbou alergií. Bojujte se stresem pomocí různých praktik, jako je hluboké dýchání, meditace, cvičení a relaxace.

Jak důležité jsou antioxidanty?

Antioxidanty jsou látky obsažené v barevném ovoci a zelenině, které chrání před volnými radikály. Volné radikály mohou poškodit DNA a další buněčné komponenty. Ovoce a zelenina v široké škále barev poskytují nejlepší kombinaci ochranných antioxidantů pro posílení celkového zdraví a imunity. Jezte listovou zeleninu, meloun, mrkev, bobule, brokolici, pomeranče, kiwi, ananas a další pestrobarevné produkty, aby poskytly vašim buňkám a imunitnímu systému veškerou přirozenou ochranu, kterou potřebují k tomu, aby fungovaly co nejlépe. Domácí kuřecí polévka s mrkví, celerem a další zeleninou může být také požehnáním pro váš imunitní systém.

Může sex posílit náš imunitní systém?

Více sexu vám zaručí méně dní strávených na nemocenské. Alespoň to znázorňují výsledky studií srovnávajících sexuálně aktivní lidi s těmi, kteří nejsou sexuálně aktivní. Sex zvyšuje schopnost vašeho těla vytvářet ochranné protilátky proti bakteriím, virům a dalším látkám, které způsobují běžné nemoci. Sex vám také napomůže ke kvalitnějšímu spánku, který rovněž podporuje imunitní systém. Je to proto, že orgasmus stimuluje uvolňování hormonu nazývaného prolaktin. Prolaktin podporuje pocity relaxace a ospalosti. To je jen jeden z důvodů, proč si můžete všimnout, že se vám po sexu lépe usíná.

Foto: Shutterstock

Mám brát multivitamín?

Odborníci se domnívají, že užívání denního multivitamínu může pomoci zajistit splnění alespoň minimální denní dávky určitých živin. Látky, které jsou rozhodující pro imunitní funkce, zahrnují vitamíny A, C, D a E. Zinek, selen a hořčík jsou minerály, které váš imunitní systém potřebuje, aby fungoval co nejlépe. Tyto minerály jsou také kritické pro funkci mnoha enzymatických reakcí v těle. Váš imunitní systém a tělo nemohou fungovat nejlépe bez základních stavebních bloků, které potřebují, aby správně fungovaly.

Užívání bylinek a různých suplementů?

Některé výzkumy prokazují, že látky obsažené v bylinkách a různých suplementech mohou zvýšit imunitu. Česnek, astragalus, ostropestřec mariánský, ženšen, zelený čaj, černý kmín a lékořice jsou jen některé z bylin, o nichž se uvádí, že mají pozitivní vliv na imunitní systém. Před zařazením bylin a suplementů do svého režimu se poraďte se svým lékařem. Mohou totiž vyvolat vedlejší účinky, zejména při kombinaci s jinými bylinkami, suplementy nebo léky. Probiotika jsou také prospěšná pro váš imunitní systém a navíc pomáhají zlepšit trávící trakt. Hledejte probiotické doplňky s laktobacilem a bifidobakterií. Pro kvalitní suplementy rozhodně doporučujeme navštívit stránky české značky EcceVita.

Je prospěšné i cvičení?

Cvičení má řadu zdravotních výhod, včetně ochrany před srdečními chorobami, osteoporózou a dokonce i některými typy rakoviny. Cvičení je také imunitní posilovač. Chcete-li získat veškeré výhody, zkuste být po většinu dní v týdnu mírně fyzicky aktivní po dobu nejméně 30 minut. Chůze je jedním z nejjednodušších způsobů cvičení. Pokud nejste nadšeni chůzí, vyzkoušejte jógu, plavání, jízdu na kole nebo golf. Vzhledem k momentální situaci jsme si plně vědomi, že outdoorové aktivity vykonávat nemůžete. Inspiraci k cvičení, které můžete provádět doma, najdete hned v několika článcích za poslední týdny.

Jak už jsme vám slíbili na začátku, máme pro vás recept. Zlaté mléko je momentální hit zdravé výživy. Nejenže skvěle chutná, navíc posiluje imunitu, léčí záněty, ale také posiluje mozkovou a srdeční činnost.

Foto: Shutterstock

K přípravě zlatého mléka budete potřebovat:

2 hrnky vašeho oblíbeného mléka (doporučujeme kokosové)

1 lžičku mleté kurkumy

špetku černého pepře

špetku skořice

sladidlo dle vašeho výběru (doporučujeme med)

Jak na to?

Nalijte mléko do hrnce a ohřívejte na mírném ohni. Přidejte mletou kurkumu, špetku černého pepře (který pomáhá vašemu tělu vstřebat kurkumin), dále přidejte skořici (pomáhá proti zánětům) a vaše oblíbené sladidlo. Přiveďte k varu na dobu 10 minut, aby se všechny ingredience spojily, a můžete servírovat.

Čtěte dál