Poznáte to snadno: Cool firma se stará o svoje zaměstnance i životní prostředí.
Foto: archiv
Jaké jsou první kroky, které může udělat firma, aby byla zodpovědnější k životnímu prostředí?
Měla by se podívat na svůj aktuální stav. Tedy co vyrábí nebo nabízí, jakým způsobem toho dosahuje a jak se při tom chová k lidem okolo, ať už jde o zaměstnance, zákazníky, partnery či dodavatele. Většinou se napoprvé změní jen maličkosti, ale ve firmě to udělá obrovský efekt. Například místo aby se návštěvám nabízela voda v plastových lahvích, se jim dá voda z kohoutku v karafě. Ušetří to náklady i ekologickou stopu podniku.
Jak může zaměstnanec firmu přesvědčit nebo navést na zodpovědnější přístup?
Firmu tvoří její zaměstnanci, tudíž to na začátku vždy stojí jen na té jedné osobě, která se o to začne zajímat. Stačí se zasadit o projekt, který jde například s dnešními trendy, jako „neplastujeme“, a ve firmě se brzy ukáže pozitivní přínos.
Funguje to i naopak? Firmy inspirují své lidi, aby i oni ve svém životě začali něco měnit?
Určitě, když má firma vyspělé projekty v oblasti udržitelnosti, které přinášejí byznysové výhody firmě, skoro každý zaměstnanec je v tom nějakým způsobem zapojen. A jasně chápe, proč to dělají a proč je to důležité. Tito zaměstnanci to pak šíří dál mezi své rodiny a známé. Pak je tu obrovské téma zabývajícíse tím, jak firma může ovlivňovat své spotřebitele. A to může také ve velkém.
Přináší to, že firma najede na tento přístup, v něčem výhodnéi pro ni samotnou?
Je todalší způsob, jak růst, získat konkurenční výhodu, zlepšit si reputaci, udržet si zaměstnance a stále inovovat. Je to dnešní trend, který firmy musí nějakým způsobem uchopit, aby nezůstaly pozadu. Pokud je to správně implementované, firmě to přinese bezpočet hmatatelných výhod, ať už se bavíme o tom, být více ekologičtější (a snížit náklady), či se chovat transparentněji (a předejít soudním sporům, ztrátě klientů a podobně).
Vybírají si dnes lidé podle toho firmy, kde chtějí pracovat?
Ano, to dokládají všechny výzkumy z posledních let. Platí to především pro mladší generaci a tzv. mileniály, kteří chtějí mít práci, která jim dává vyšší smysl. Sama dostávám do Flagshipu týdně několik CV od lidí, kteří chtějí pracovat i zdarma. V Praze je přitom obecně hodně těžké najít zaměstnance.
Jaký typ firem se na vás obrací s prosbou o pomoc?
Všechna odvětví i velikosti. CSR je pro každou firmu a každé něco přinese. Záleží jen odkud přichází ten první popud – zda tomu věří majitel, zaměstnanci, anebo se firma snaží být o krok napřed před konkurencí, či chce prorazit na západní trh.
Když jste s tímto byznysem v Česku začínala, bylo těžké se prosadit? Co pomohlo, aby vás firmy braly vážně?
Těžké to bylo, protože v roce 2014, kdy jsem začínala, tak CSR bylo spojováno jen s charitou. Dodnes to tak ještě pár firem vidí a bohužel i praktikuje. Za těch pár let se ale ušel kus cesty, a hlavně trendy ze západu, které sem přicházejí a ukazují, že tam je to zcela běžné a nutné, nás velmi posunuly. V posledních dvou letech je vidět výrazný růst zájmu o celou oblast udržitelnosti, odpovědnosti a CSR, a to jak u firem i jednotlivců.