Jak mít dobré a ještě lepší ráno

Už žádné odkládání budíku a rozespalé bloudění po bytě. Osvojte si tyto návyky, ze kterých budete těžit po celý den.

Ilustrace: Tereza Kovandová

Konec mobilů v ložnicích

Odbourejte zvyk nastavit si buzení na mobilním telefonu a vraťte se ke starému dobrému budíku. To proto, že vzít do ruky telefon hned v první vteřině po probuzení a zkontrolovat počet lajků a nových e-mailů se zrovna nedoporučuje. Bez mobilu v ložnici ušetříte oči i nervy.

Start v posteli

Užijte si hned první minuty po probuzení. Právě ty rozhodují o tom, v jaké
náladě se ponese celý váš den. Zůstaňte v posteli ještě aspoň pár minut, ale už se neponořte do spánku. První myšlenku zkuste zacílit pozitivně. Párkrát se zhluboka nadechněte a vydechněte a protáhněte se až po konečky prstů. Zaktivujete si svaly a lépe se proberete.

Wellness koutek

Vstaňte o hodinu dřív než obvykle a tenhle čas využijte jako wellness chvíli jen pro sebe. Dopřejte si osvěžující sprchu či koupel. Během čistění zubů si naneste hydratační masku, ve sprše používejte sprchový gel s vůní máty – povzbuzuje mysl. Dvakrát týdně začněte ranním peelingem celého těla (vyzkoušejte ten z kávových zrn).

První doušky

Dopřejte si sklenici nepříliš studené vody. Tenhle návyk nechť se stane stejnou samozřejmostí jako čištění zubů. Pokud obvykle vaše první kroky míří ke kávovaru, zadržte. Aspoň hodinu. Dopřejte svému tělu čas bez kofeinu, ať se probere přirozeně samo. Pokud snídáte, dbejte na to, abyste na talíři měli tuto svatou trojici: bílkoviny, vlákninu a zdravé tuky.

Ráno i pro sovy

Výhodou toho, že vstanete za rozbřesku, je i jedinečný klid. Všechno kolem ještě spí nebo se pomalu probouzí, a to je ideální čas pro přemýšlení a soustředění. Máte v rukávě a rgument o sovách, které ranní vstávání nesnášejí? Podle psycholožky Kelly McGonigal jde hlavně o sílu vaší vůle a je tedy lhostejné, jestli se označujete za sovu, či skřivana. Vaše vůle má ale své limity a během dne se postupně vyčerpá. Disciplína a chuť do práce je tím pádem největší v první polovině dne.

Šest minut meditace

Hal Elrod, autor knihy Zázračné ráno, doporučuje si každé ráno vyčlenit šest minut – i taková krátká doba stačí k tomu, aby ráno bylo příjemnější. V první minutě stačí sedět klidně, tiše a zhluboka dýchat. V druhé minutě si řekněte své afirmace, věty, které podpoří vaše pozitivní myšlení. V třetí minutě si představte svůj úspěšný den, vizualizujte si všechno – v těch nejlepších barvách, co vás ten den čeká. Čtvrtou a pátou minutu věnujte četbě pár stránek nějaké motivační knihy a šestou minutu buďte v pohybu, třeba skákejte na místě. Tak si zrychlíte tep a naberete energii.

Dělejte to jako oni

Dvacetiminutovou meditací – tak začíná den moderátorky Oprah Winfrey. Podnikatel Warren Buffet si ráno nedovede představit bez cvičení a bez rodinné snídaně. CEO značky Apple Tim Cook ráno vstává ve 3:45 a první e-maily odesílá už v půl páté. Užívá si ranní ničím nerušený čas na práci a plánování. Když se potom probudí i zbytek světa, už má za sebou tu nejdůležitější část pracovního nasazení.

Čtěte dál