Jak bude vypadat budoucnost módních přehlídek?

Pandemie koronaviru přinutila tvůrce přemýšlet o smyslu klasického fashion weeku.

Foto: IMAXtree

Vědomo si současné situace a vlny radikálních změn se vedení značky Saint Laurent rozhodlo převzít kontrolu nad tvůrčím rytmem a vytvořit si vlastní harmonogram,” zní prohlášení francouzského domu Saint Laurent, které se na Instagramu objevilo na konci dubna. Značka se tak stala prvním velkým jménem, který se takto okatě zřekl účasti na všech přehlídkách v rámci plánovaných týdnů módy pro letošní rok. Pokud se letos pařížský týden módy vůbec bude v září konat, Saint Laurent na seznamu přehlídek nenajdete.

Pandemie koronaviru tak jen uspíšila to, o čem se v módní branži mluvilo již dlouho, ale nikdo neměl odvahu téma vytáhnout na povrch. Mají v dnešní době, kdy se přehlídky dají živě streamovat a přenášet na druhý konec světa, vůbec fashion weeky smysl? 

Nakupovat hned

Není to poprvé, co se některá ze zavedených jmen pokusila vymanit z kolotoče podzimních a jarních přehlídek a klasického nákupního rytmu. V roce 2018 se značky Burberry, Tom Ford a Tommy Hilfiger pokusily přejít na systém see now-buy now, kdy by se oblečení dalo nakupovat přímo během módní přehlídky. Nakonec ale pokus narazil na logistické problémy a nedostupnost většiny zboží.

Cestu ke konci fashion weeku umetají především moderní technologie. V první řadě dnes může díky živým streamům sedět v podstatě každý a část týdnů módy - od toho londýnského, přes moskevský až po ten v Šanghaji - si letos vyzkoušela či vyzkouší, že se mezinárodní módní akce dá uspořádat i zcela digitálně. Ermenegildo Zegna zase ohlásil, že v červenci uspořádá svou vlastní prezentaci, kterou označil jako “phygital”, tedy trochu “physical” a trochu “digital”. Ostatně i někteří čeští návrháři, kteří přišli o jarní edici pražského fashion weeku, představili své nové kolekce online. Příkladem šel třeba Jan Černý, kterému stačila k módní show prázdná tělocvična a jeden běžící pás.

Foto: archiv Instagram @jancerny_

Domácí show podle Carine Roitfeld

Ostatně o tom, že módní show s velkým dopadem se dá uspořádat online, vypovídá i přehlídka, kterou uspořádala Carine Roitfeld, šéfredaktorka CR Fashion Book a mezinárodní kreativní ředitelka Harper’s Bazaaru. Ta svou pravidelnou charitativní show pro organizace amfAR pro výzkum AIDS, jež by se za normálních okolností konala v Cannes, přesunula ve spolupráci s YouTube do onlinu. Plejáda slavných modelek mezi nimiž byla Irina Shayk, Karen Elson, Winnie Harlow, Ashley Graham, Eva Herzigová nebo Carolyn Murphy dostaly instrukce od kadeřníků a make-up artistů o charakteru show a natočily se ve svých outfitech. Některé osobnosti to pojaly seriózně, některé méně, ale celek rozhodně působil zábavněji a svěžeji než leckterá klasická módní přehlídka. Navíc jste mohli okukovat obývací pokoje slavných osobností. 

Je tedy jasné, že módní tvůrci budou stále častěji sahat i po jiných konceptech módních show. Obyčejný stream bude absolutní minimem. Každá pandemie ale jednou skončí a dříve nebo později nastane pro módní komunitu znovu doba potkat se v předsálí módní přehlídky na vysokých podpatcích. Možná však u toho bude větší počet chytrých kamer.

Čtěte dál