Hormony v harmonii

Chuť na sex, zářivá pleť, kvalitní vlasy, plno energie, síly a pocit štěstí! A měsíční cyklus jako krasojízda emocemi. Svoji velkou pětku hormonů, která za veškerou spokojeností stojí, se vyplatí si hýčkat.

Foto: Getty Images

Nejdřív jsem se rozplakala v autě, když v rádiu hráli hit z Hříšného tance. Vzpomněla jsem si na tu dojemnou filmovou love story a pak mi bylo líto Patrika Swayzeho, že umřel. Večer jsem se rozeštkala u dokumentu o cestě Afrikou, když se českým cestovatelům rozbil trabant. O pár dní později mě vytočilo, jak je možné, že někdo, s kým navíc sdílím společnou domácnost, může tak nesympaticky dýchat. A cákat vodou v koupelně při základní hygieně. Jen marně jsem se snažila odolat vzteku, nakonec jsem stejně řvala na svého muže, který nechápal nic. O pár dní později jsem už byla zkrotlá jako beránek, uklidila jsem celý byt, upekla koláč i kváskový chléb a rozhodla se, že začnu vyšívat. Uběhl týden a z puťky domácí se stala koketa. Zaflirtovala jsem si dokonce i s řidičem meziměstského autobusu, jehož laciný vtípek jsem odměnila velmi hlasitým smíchem. Cyklická žena, s. r. o.

Žádný týden není stejný, nálady se proměňují jako na toboganu. Okolní svět totiž nemá na naše nálady ten největší vliv, ať si váš partner nebo řidič autobusu myslí cokoli. Zásadní vliv na to, jak se cítíme a jak se chováme, totiž mají naše vlastní hormony. Naše vlastními silami v těle vyrobená chemie. Vyplatí se ji sledovat, je to, jako by se člověk ocitl v dramatickém románu. Ženský cyklus je skvělá příležitost, jak zkoumat sebe sama a vnímat svoje reakce na vnější situace. A vlastně si užít zážitek, že na jednu a tutéž situaci můžeme reagovat pláčem nebo smíchem – podle toho kolik kterého hormonu nám zrovna koluje v žilách. Já jsem citlivost na propojení mezi náladami a hormonální hladinou u sebe objevila až deset let po vysazení hormonální antikoncepce. Do té doby jsem fungovala jako stroj.

Hýbat se a spát

Každá buňka v těle potřebuje jistou dávku hormonů, aby správně fungovala. Někdy ale hormony začnou bláznit – a my s nimi. „Ženy za mnou nechodí s tím, že potřebují řešit hormonální nerovnováhu, pokud se nejedná o ženy, které mají problémy s menstruací, neplodností či menopauzou. Většinou přicházejí se symptomem, nejčastěji s vypadáváním vlasů, nervozitou, depresí, únavou, tloustnutím nebo nespavostí. Velmi brzy ale vychází najevo, že za těmito symptomy často stojí právě hormonální nerovnováha,“ říká pražská naturopatka Michaela Carter.

Při jakémkoli fyzickém a psychickém nepohodlí je dobré se na své hormony podívat trochu pečlivěji. Pokud cítíte neustálou vyčerpanost, již nelze svádět na jarní, zimní či jakoukoli sezonní únavu, může být na vině nízká hladina progesteronu. Stejně jako se to stalo americké lékařce Sáře Gottfried, která dnes píše bestsellery o tom, jak mít hormony v harmonii. Než se tak stalo, Sara pracovala jako gynekoložka, měla denní i noční služby, starala se o syna a o domácnost a občas z toho všeho šílela. Své nepříjemné stavy neignorovala, ale začala je podrobně zkoumat a došlo jí, že za tím, že se jí nedaří zhubnout, že se tak často cítí podrážděně a frustrovaně, stojí její vlastní rozkolísané hormony. Konkrétně estrogen, progesteron a testosteron alias tři klíčové ženské hormony.

Hormony na úkoly a touhy

Estrogen je tím vůbec nejdůležitějším, lze-li vypíchnout některý hormon jako nejdůležitější. Hraje klíčovou roli nejen ve vývoji ženských pohlavních znaků, ale právě ovlivňuje i ženskou psychiku. Formuje postavu, podílí se na kvalitě kůže a vlasů, udržuje zdravé kosti, správný chod srdce a podílí se i na metabolismu tuků. „Ženské tukové buňky fungují jako jakýsi endokrinní orgán, který syntetizuje estrogen a následně ho uvolňuje do krevního oběhu. Obézní ženy mohou mít až o čtyřicet procent vyšší hladinu estrogenu než ženy bez nadváhy,“ píše profesor evoluční biologie Daniel Lieberman ve své knize Příběh lidského těla. Dodává k tomu, že pro ideální množství estrogenu v těle je důležitá také fyzická aktivita. „Čím víc energie tělo vydá na fyzickou aktivitu, tím méně jí může vynaložit na pumpování reprodukčních hormonů. Fyzicky aktivní ženy mají zhruba o 25 procent nižší hladinu estrogenu proti ženám se sedavým životním stylem,“ míní. A to je dobře. V konečném důsledku pak právě aktivní způsob života může snížit i riziko rakoviny prsu a reprodukčních orgánů. Ovšem nesmí být estrogenu zase moc málo. Pokud vám začne jeho hladina výrazně kolísat, může na sebe upozornit v noci, kdy způsobí změny tělesné teploty a vy se probudíte s pocity horkosti nebo návaly pocení. Nebo se syndromem neklidných nohou, který blahodárnému spánku nijak nepřidává. Děje se tak před nástupem menopauzy, kdy vám (přechodně!) může klesnout libido, přidá se případně i vaginální suchost, pomalejší myšlení a nepodložené smutky.

Jaké další hormony jsou klíčové a jaké jsou tři stupně ke štěstí? To se dočtete v aktuálním srpnovém vydání Harper's Bazaaru. Právě v prodeji! 

Čtěte dál