Haute Couture Day 4: Aristokratická opulence, vliv dávných civilizací a oděvní alchymie

Týden haute couture je u konce a i poslední den přinesl dokonalou krejčovinu na té nejvyšší úrovni. Podívejte se s námi na krásnou tečku nakonec pařížského haute couture pro podzim–zimu 2021/2022.

Zuhair Murad

Tvorbu pohádkových šatů stvořených pro červený koberec, filmové premiéry a mezinárodní festivaly mají Libanonci v krvi – jak Elie Saab, tak i Zuhair Murad. Mezitím co rukopis Saaba je popisován coby „ztělesnění romantické femininity”, Muradův styl je nazýván „aristokratickou opulencí”.

Pro svou zimní couture přehlídku se nadchl magickými Benátkami. Fascinovalo jej téma slavného maškarního bálu, jehož kořeny sahají až do 15. století. Není proto divu, že se v kolekci objevilo tak velké množství sametu, který byl v dobách renesance nejžádanějším benátským zbožím.  

Přepychové róby s křišťálovými třásněmi evokovaly svěží, letní déšť a rukáv drapovaných šifonových šatů osázený „brněním” ze stříbra a perel připomínal moderní Johanku z Arku. 

Na temně barevné paletě imitující noční oblohu se třpytily kameny v rubínových, smaragdových a safírových tónech a společně s maškarními maskami halily celou kolekci do tajuplné atmosféry. 

Fendi Couture

V rámci minulé couture přehlídky nás Kim Jones zavedl do své melancholické domoviny a i tentokrát nás kreativní ředitel bere na cesty. 

Kolekce se vydala po stopách dávných civilizací, které ovlivnily kulturní dědictví Itálie. 

Textura bílých kožených šatů připomínala dekorativní prvky římských sloupů a splývavé mramorové šaty na jedno rameno vzdáleně římskou tógu. Průhledné šaty s květinovými elementy doplňovalo kožešinové bolero z byzantské mozaiky a šikmo drapované, vrstvenné róby s vysokým pasem a mnoha zdobnými lemy zas etruskou extravaganci.  

Přehlídka byla stejně jako začátkem roku plná známých tváří, mezi nimiž se objevily Kate Moss, Christy Turlington a Amber Valletta. 

Maison Margiela

John Galliano poprvé představil „kostýmy k filmu”, který byl stejně důležitý jako kolekce sama. Scénář a samotné role archetypálních zvířecích postav byly neodmyslitelně spojeny se samotným oděvem, vyprávějící příběh jejich vzniku a každodenního života. 

Nápad se zrodil z návrhářovy dlouhodobé posedlosti třemi kusy šatníku – bílým tričkem, vintage denimem a kabátem z lodenu. Každý z těchto předmětů má svou vlastní historii, která se napříč dějinami měnila: kabát z lodenu byl ve středověku nošen pouze rybáři, pastýři či farmáři a o několik století později si jej už samotná princezna Diana přehazovala přes svou večerní couture róbu od Emanuela. 

Historie oděvu je proto přímo spjata s historií lidí, kteří jej nosili, i tím, jak se kusy ručně vyráběly, měnily svou texturu i formu, stárly, ničily a i opravovaly. Novinová výšivka na džínách napodobovala stehy na nedbale zašívaných ponožkách a vykrojované „díry” na trench kabátu záměrně odhalovaly kontrastní barvu podšívky – právě onen finální výsledek „náhodných” představuje oděvní alchymii. Skoro v laboratorních podmínkách jeho tým pracoval na vývoji vzorce na „přirozenou deformaci”, která by dokonale odrážela vrub času, symbolizující naši nedobrovolnou poddanost kruté matce přírodě. Skrze rozpouštění barev, enzymové praní či výrobu barev vlastních hledali recept na kolekci zrcadlící „nezkreslenou pravdu o materiálu”.  

Britský návrhář již nepotřebuje nikoho ohromovat honosnými róbami, či se přizpůsobovat momentální poptávce. Našel své poslaní v pokoře řemeslu a kreativitě, která je nyní tou nejcennější měnou návrhářů. 

Čtěte dál