Fenomén overthinking: Jak se přestat utápět ve vlastních myšlenkách

Je overthinking prokrastinací roku 2021?

Foto: Shutterstock

Je dobré o věcech přemýšlet. Přemýšlení je pro lidi ostatně přirozená a důležitá součást života. Problém ovšem nastává v okamžiku, kdy se propadnete do spirály vlastních obav a strachů a vaše hlava vám začne nabízet ty nejčernější scénáře. Pak se i ze zdánlivě nevinný problém může proměnit v balvan, který vám sedne na duši. 

Možná jste už slyšeli o zákonu přitažlivosti, vizualizacích. Co si prý přejete a představujete, jednou bude vaše. Protože to svými myšlenkami přitahujete. Na druhé straně zase stojí Golemův efekt, Rosenthalův efekt, Pygmalion efekt čili sebenaplňující proroctví. Když na něco intenzivně a dlouho myslíte, vaše činy budou směřovat právě vstříc onomu osudu. Neštěstí si tak, z logiky věci, k sobě můžeme přivolat stejně snadno jako štěstí. 

Klid duše s knihou v ruce 

The Subtle Art of Not Giving a F*ck, Calm, Hygge. Jakou knížku si do své knihovničky vyberete vy? Zachovat klid, nechat věci být a dělat si život po skandinávsku krásný je v posledních letech velmi žádoucí. Dříve jsme všichni spokojeně a efektivně fungovali pod tlakem a stres byl vyhledávaným motorem před všemi blížícími se deadliny. Dnes toužíme po klidu, zpomalení a pohodlí. Jak toho dosáhnout? Možností je několik. Buď se můžete zenově naladit na jogínskou notu a správným dýcháním zpomalit sebe i svět okolo, nebo můžete jednoduše racionálními myšlenkovými pochody stát tak nad věcí, že vám bude vše, jak se lidově říká, u patřičných míst.  

Nové já a zvládnutí vašich myšlenek

Čím dál větší potíž je ale právě ovládnutí vlastních myšlenek. Někdy se z běžného přemýšlení stane to přílišné, nezdravé – overthinking. V momentě, kdy vaše myšlenky převezmou moc nad vaším životem, to může být docela nepříjemný problém. Vaše hlava vysává veškerou energii vašeho těla a bzučící myšlenky vám nedovolí ani zamhouřit oka, hruď se vám svírá a vy máte pocit, že se blíží konec světa. Mysleli jste si, že jste v tom sami? Díky sociálním sítím většina z nás zjistila, že rozebírat v myšlenkách každou drobnost, rozkládat ji na ty nejdrobnější kousíčky a vymýšlet každý možný katastrofický scénář i k takovým situacím, jako je vylité latte před kavárnou, je docela běžné. Obzvlášť v době covidové, kdy máme mnohem více času a příležitostí se do kolotoče zničujících myšlenek zamotat. 

Co s tím? Podle autorky knihy The Book of Overthinking, Gwendoline Smith, je důležité si uvědomit, že většina našich starostí dokáže být velmi povrchní povahy. Často se stresujeme věcmi, jejichž dopad ani zdaleka neodpovídá energii, jakou věnujeme strachování se. Dodává také, že naše myšlenky nejsou fakta čili je nesmíme brát jako bernou minci a že říkat si, že bychom se neměli strachovat, je asi stejně efektivní, jako mlátit klackem do zdi. Když máte obavu, nevyvíjejte na sebe ještě další tlak. Prožijte ji, zaměřte myšlenky na něco jiného a jděte dál. 

Definujte své pocity

Podle Gwendoline Smith je tak nesmírně důležité rozlišovat obavy a starost. Zatímco obava bezcílně bloudí vaší hlavou a skáče z jedné oblasti do druhé, starost má velmi jasnou podobu, hranice a míří ke konkrétnímu momentu. A tak, až se příště budete utápět ve vlastních obavách, zeptejte se sami sebe: Čím že se to vlastně trápíte? Opravdu to za to stojí? A dává to vůbec smysl? 

Když vám bude těžko, mluvte o svých pocitech, svěřte se. Sdílená starost je poloviční a sdílená radost se zase naopak stává dvojnásobnou. Tak se nenechte příliš pohltit vlastní hlavou a občas, klidně každý den, se na chvíli zastavte a podívejte se, co je všude okolo za krásu. Uklízet si v hlavě je stejně důležité, jako si uklízet doma. Zapisujte si myšlenky do zápisníku, zapalte si svíčku. Dělejte to, co vám udělá radost a co vám uleví. 

Nenechte si zkazit den malými starostmi. Soustřeďte se na to hezké a ono k vám určitě nějakou nečekanou oklikou zabloudí. 

Čtěte dál