Esej Daniely Peštové: Kruh se uzavírá

Jedním z prvních andílků Victoria’s Secret se stala česká supermodelka Daniela Peštová. O čtvrtstoletí později se značkou dál spolupracuje a pro Harper’s Bazaar popsala, v čem spočívala práce snů a proč je to čím dál lepší.

Foto: archiv Daniely Peštové

Dnes je velký den. Po zhruba roční spolupráci podepisuji jednu z nejdůležitějších smluv svého profesního života. Před chvílí ke mně domů dorazila bookerka Corinne a prezidentka mojí mateřské agentury Elite New York Monique Pillard, abychom prošly jednotlivé detaily. Na telefonu jsou právníci Jeff a Sylvie, je tu i můj manžel Tommaso. Tenhle okamžik je snem snad každé modelky. Exkluzivní pětiletá smlouva s klientem, která zahrnuje nejen propagaci jejich hlavního zboží, spodního prádla, ale také parfémů a kosmetiky. Asi už tušíte, že řeč je o Victoria’s Secret.

Po několikahodinovém jednání a po všech gratulacích od agentury a právníků můj dům utichl a já mám čas na jakousi sebereflexi. Stojím u okna a mlčky shlížím z 53. patra svého duplexu v Olympic Towers na věžičky katedrály svatého Patrika. Na Páté avenue je obvyklý šrumec. Nechce se mi věřit, že se to opravdu povedlo. Ano, jsem v modelingu skoro pět let a opravdu se mi daří. Fotila jsem už pro takové domy, jako jsou Valentino nebo Giorgio Armani. Mám za sebou focení pro Dior, Revlon i L’Oréal a desítky titulních stránek. Tohle je ale něco úplně jiného.

Píše se rok 1995 a ze mě se spolu se Stephanií Seymour, Karen Mulder, Tyrou Banks a Helenou Christensen stává první andílek Victoria’s Secret. Začíná se psát úžasná kapitola mého života a jedinečná spolupráce se značkou, která se pro mě stane druhou rodinou.

Všechno to začalo přibližně o rok dříve. Victoria’s Secret už byl velmi známý brand luxusního spodního prádla. Jen ne tak známý jako dnes. I tak je to jeden z klientů, který je na seznamu práce snů každé agentury. Pracuje pro ně jen hrstka modelek, které si už v branži stihly udělat jméno, proto neváhám a nabídku fotit pro jejich katalog okamžitě přijímám. Ne že bych nebyla nervózní. Do té doby jsem spodní prádlo fotila maximálně v rámci editorialu. Při focení pro časopis jde spíš o náladu, atmosféru. Ovšem když fotíte katalog, je nutné zboží ukázat v celé své kráse, aby se dobře prodalo. Navíc zboží, které má všehovšudy pár centimetrů čtverečních látky. Nikdy jsem nepatřila mezi exhibicionisty a vždy jsem se cítila před kamerou líp oblečená než svlečená.

Za léta s Victoria’s Secret jsem absolvovala stovky natáčení a focení. To úplně první mám v paměti dodnes. Nadšením a nervozitou jsem nemohla ani dospat. Jako v oparu vcházím do Daylight Studia na 31. ulici. Rozlehlý loft byl ten den opravdu hodný svého jména, zalitý pronikavým ranním světlem. Hned jak vystoupím z výtahu, vítá mě zástup lidí, kreativní ředitel, jeho asistenti, asistenti asistentů, set designers, prop designers... Hned vím, že nemám šanci si všechny zapamatovat. Jsou však tři jména, která vím, že nezapomenu. Sante D’Orazio, jeden z nejvytíženějších fotografů této doby, známý pro své supersexy černobílé fotky. Ten má dnešní focení ve své režii. A Heather Stewart White a Frederique van der Val, hvězdy Victoria’s Secret a mé kolegyně. Musím se štípnout. Připadám si jako ve snu. Už roky je obdivuji a dnes s nimi budu fotit!

Foto: Getty Images

Studio je plné nábytku, sametových divanů, všude spousta květin, polštářů a dek, prostě vše k vytvoření atmosféry vybízející k svůdnému polehávání. A těch bot! Tolik párů Manolo Blahnik pohromadě jsem ještě neviděla. Přísahám, že jich je víc než v oddělení bot v Saks Fifth Avenue! Všichni sedí u dlouhého stolu, povídají si, vtipkují a v klidu snídají. Nikdo nikam nespěchá. A proč taky? V plánu je deset fotek. Něco neslýchaného, nevídaného, jsem zvyklá dělat dvojnásobek a v dnešní době není neobvyklých ani čtyřicet fotek za den. Největším překvapením je ale vstřícnost, respekt a vzájemná úcta. Úplně všichni – od klienta přes fotografa, stylistu až po Heather a Frederique - jsou neskutečně milí a dávají si záležet na tom, abych se cítila pohodlně. Abych zapadla a nepřipadala si jako outsider.

Hvězdy

Sante, Antoine Verglas, Peter Lindbergh, Herb Ritz, Dominique Issermann, Penny Marshall, Michael Bay..., to je jen pár jmen ze zástupu fotografů a režisérů, s kterým jsem za ta léta fotila. Tak jako je pro Victoria’s Secret zvykem vybírat si modelky těch největších jmen, které budou stát před kamerou, stejně tak tomu je i s výběrem talentů za kamerou. Samozřejmě to platí i pro zbytek týmu. Hvězdné stylistky jako Brana Wolf nebo Carlyne Cerf de Dutzeelee, mistři svého oboru jako Sam McKnight nebo Pat McGrath... Pětihvězdičkové lokace jsou samozřejmostí. Dům Bryana Adamse na ostrově Mustique, soukromý ostrov Necker sira Richarda Bransona, Las Ventanas v Cabo San Lucas, až se z toho hlava točí. A není to jen focení. Talkshow u hvězd jako Leno, Letterman, Conan, v rámci propagace značky. Díky šňůrám autogramiád jsem procestovala Ameriku křížem krážem.

Foto: Getty Images

Více se dočtete v prosincovém Harper's Bazaaru. Právě v prodeji! 

Čtěte dál