Emoční reset: Naučte se býti trpělivějšími krok za krokem

Jedno staré rčení říká, že trpělivost je jako ctnost. Jak prosté, že? Uplynulé měsíce pandemie nám dokázaly, že dobré jednání a vidina zářivé budoucnosti nemusí být vždy samozřejmostí. Začněte u bodu nula a vraťte vaší mysli ztracenou svobodu.

Foto: Shutterstock

Hluboký nádech, osvobozující výdech

Věděli jste, že technika správného dýchání ovlivňuje hned několik životně nezbytných systémů ve vašem těle? Kardiovaskulární, hormonální, ale i imunitní jsou jen pouhým začátkem. Naše tělo dokáže zázraky a vědomé ovládání dechu je jedním z nich. Nejnovější vědecké poznatky dokázaly, že i obyčejný povzdech funguje jako fyzický a mentální reset. Plicní sklípky se rozšíří, pocit úlevy a pohodlí přichází. Že to funguje? Rozhodně. Využijte svůj dech jako nástroj pro lepší fyzické a duševní zdraví, váš výkon a emoční pohodu.

1. Přiložte si ruce na hruď a pomalu se nadechujte nosem. Vnímejte pohyb vašeho hrudníku a břicha.

2. Dýchejte pravidelně a ujistěte se, že váš nádech a výdech je delší než obvykle. Pokud se vám podaří uvolnit všechny dýchací cesty, napětí ve svalech, starosti a myšlenky, které vás frustrují, zmizí jako mávnutím kouzelného proutku.

3. Dechové cvičení opakujte alespoň desetkrát za sebou. Heslo méně je více pro tentokrát zapomeňte. 

Metoda „klidného“ dýchání (pravidelný nádech a výdech nosem každých šest sekund) podporuje kvalitní spánek, trávení a pocit vnitřního klidu.

Jednu energii do života, prosím

Plýtvat energii a trápit se skutečnostmi, které jsou dávnou minulostí, je zbytečné. Žádné velké tajemství, avšak kdo z vás se tímto rčením doopravdy řídí? Návrat do života a zažitých kolejí je mnohdy těžší než všechny zaručeně fungující #1 Bestsellery „jak být lepším” podle žebříčku nedělního New York Times.

Trpělivost se dnes může zdát jako kabelka z kolekce Dior za éry Johna Galliana, avšak světová pandemie Covid-19 nás přinutila o ní přemýšlet ve zcela novém světle. Trpělivost je opakem okamžitého uspokojení, na které jsme si za poslední roky všichni tak zvykli a následně zjistili, jak křehké může být. Zbylo nám přijetí sebe samého, situace a možná i vlastní minulosti. Pokud dokážeme přijmout tyto časy nejistoty jako pozitivum, nová dobrodružství na sebe nenechají dlouho čekat.

Naučte se přemýšlet, čím vším můžete být, namísto toho, kde jste mohli být. Buďte trpěliví a stanovte si cíle dle svých možností. Vzhledem k tomu, že trpělivost je opakem nudy, je vhodný čas poznat něco nového. Co třeba kurz pilotování sportovního letadla pro pocit svobody a nebo kurz norštiny? Pokud se vám takové koníčky zdají až moc ambiciózní, zkuste štětec, akvarelové barvy a dejte prostor své fantazii.

Zpět pod kontrolou

Ztráta kontroly nad životem v nás vyvolává strach. Pochopitelně. Ať už své problémy řešíme s nejlepším psychologem ve městě, kamarádkou, a nebo koupí nového deníku, žádná z variant není chybná. Naučte se poslouchat svůj vnitřní hlas a koncentrujte se na své silné stránky. Je dokázáno, že schopnosti, ve kterých jsme si naprosto jisti, nás posilují, a tím tak udržují pocit „kontroly nad životem” i v dobách nejistoty.

Pro utřídění myšlenek vyzkoušejte meditaci. Zázraky na počkání neslibujeme, rozšíření obzoru však ano.

Je dobré mít na paměti, že nekonečná snaha vzdorovat realitě života nás jen duševně zatěžuje. Fakt, že přehnaná dokonalost už dávno není hlavní přísadou receptu štěstí, není žádným tajemstvím. Pravdou zůstává, že vše může být perfektní, pokud přijmeme věci takové, jaké ve skutečnosti jsou. Avšak můžeme si takovou realitu dnes vůbec ještě dovolit?

Čtěte dál