Dolce & Gabbana rozhněvala mocnou Čínu

Značka byla nucena zrušit největší módní show ve své historii.

Měl to být triumf. Včera se v Šanghaji měla konat epická módní show italského módního domu Dolce & Gabbana. V důsledku událostí několika posledních dní se však značka rozhodla svou show se závratným multi milionovým rozpočtem a timingem 60 minut zrušit.

„Uznáváme Čínu jako pokrokovou zemi s dlouhou historií a neskutečnou vizí,“ zaznělo v oficiálním tiskovém prohlášení. „Nešlo jen o další módní show. Měla to být poklona Šanghaji a současně poděkování lidem po celém světě, kteří milují značku Dolce & Gabbana.“

Celá kauza začala zhruba před pěti dny v rámci propagace show, kdy značka na svém instagramovém účtu zveřejnila video, ve kterém se modelka čínského původu snaží sníst italskou pizzu čínskými hůlkami. Na značku se okamžitě snesla vlna kritiky za rasistické video dehonestující čínskou klientelu. Po videu s pizzou pak ve stejném duchu následoval příspěvek se špagetami a sladkými cannoli. Z čínské sociální sítě Weibo videa zmizela, na Instagramu značky jsou však dál a stále sbírají kritické komenty.

Situace vygradovala v moment, kdy kritikům videa dorazily urážlivé vzkazy z účtu Stefana Gabbany. Vedení značky přišlo s tiskovou zprávou, že účet spoluzakladatele byl hacknutý, a Stefano tak nebyl autorem urážlivých vzkazů. V deníku China’s People’s Daily následně vyšel článek informující o zrušení přehlídky ze strany čínských úřadů. Dnes tuto zprávu potvrdilo i vedení značky.

Čína je zásadním trhem pro luxusní značky jako Dolce, Louis Vuitton nebo Dior. Zákazníci v Číně loni utratili za luxusní zboží přes 100 miliard dolarů (2,3 bilionu korun).

Čtěte dál