Designér Gert Voorjans promluvil o inspiraci, domově a spolupráci s Dries Van Noten

Hra barev, autentičnost a vášeň. To vše vyzařuje z práce designéra Gerta Voorjanse. Co ho vedlo k tomu stát se interiérovým designérem, co pro něj znamenají barvy a čím je ve své práci posedlý? To a mnohem více prozradil v rozhovoru pro Harper's Bazaar.

Foto: archiv Gert Voorjans

Gert Voorjans je belgický designér, který na vás promluví intenzitou barev a vášní pro život. Tenkrát se nám podlomila kolena před jeho galerií v Antverpách a jsme moc rádi, že vám ho můžeme představit blíže.

Gerte, máte za sebou plno krásných projektů včetně spolupráce s belgickým módním návrhářem Dries Van Noten. Řekněte nám, proč jste se chtěl stát interiérovým designérem? 

Narodil jsem se do páté generace truhlářů, naše rodina je výrobcem nábytku od roku 1790. Pro mě to nebyl žádný rozmar, je to se mnou od začátku. 

Takže jste v tom prostředí vyrůstal a je to pro vás přirozené. V lidech to pravděpodobně zkrátka je, musíte to jednoduše žít. Když půjdeme hlouběji – co za tím tedy stojí, za tím, co tvoříte? 

Každodenní život. Jsou to běžné „obřady“ života, čas na kávu, čas na čaj. Miluji podnosy a celkově se mi líbí ta štědrost v každodenním životě.

Máte na první pohled charakteristický styl. Co ho podle vás definuje?

Rozhodně je to výběr expresivních řešení, architektonická současnost. Znamenitost a odvážnost podporovaná výraznou paletou barev. Jsem nekompromisní modernista, ale nerad bych se škatulkoval. Vždy je součástí tvorby evoluce, přátelská debata a proud jednotlivých elementů.

Poslední dobou jsme všichni trávili většinu času doma, konečně jsme měli čas doopravdy žít ve svých domech. Určitě nebudeme sami, kdo uvažuje nad změnou. Co byste nám poradil?

Buďte osobití, buďte originální, buďte sami sebou, buďte autentičtí. Prosím, hlavně žádná výkladní skříň.

Foto: archiv Gert Voorjans

Domov pro každého znamená něco jiného, jak si ho představujete?

Pro mě je to páteř, ulita, je to duše. Je to přístav pro rodinu a přátele. Je to vaše útočiště. Rozhodně to není žádná výkladní skříň. 

Existuje vůbec něco, co dokáže z našich míst vytvořit opravdový domov?

Určitě výběr materiálů, které mohou krásně stárnout, které v průběhu času vytvoří nádhernou patinu.

Proč bychom měli spolupracovat s umělci a designéry při rekonstrukcích a zařizování našich domovů? V čem vnímáte jejich přidanou hodnotu?

Díky zkušenostem, které získávají každý den. Lidi se do velkých projektů zapojují párkrát za život, my každý den. Dokážou poradit jak z architektonického hlediska, tak při výběru vhodných materiálů. Důležité je si promluvit i o jejich vztahu k interiéru.  

Jak jsem řekl, být interiérovým designerem není rozmar, je to ve vás. Nepřestávejte se vyvíjet, váš koníček se najednou stane prací a z práce se stane život. Jako sochař, který žije a pracuje v ateliéru mezi hlínou, stojany a dláty. Jako malíř, který potřebuje své barvy a štětce, aby zachytil obrazy ve své mysli. Jako designér, který přijímá svou klientelu, obklopený látkami. Tam, kde by vizuální umělec používal barvu nebo bronz, používám nábytek nebo dekorace. Je to eklektická paleta, kterou mám k dispozici. To vše potřebuji kolem sebe, je to můj pohon a inspiruje mě to k prozkoumání nových směrů, experimentování s tvary, materiály nebo kompozicemi. Jako designér musíte být schopný vše kombinovat. Nevadí mi, že každý klient tíhne k určitému stylu a věcem, ty mohou zůstat. Právě tyto kombinace předmětů a materiálů vedou k vytvoření živého a osobitého interiéru, a ne k okopírovanému stylu z katalogu na osmdesáti metrech čtverečních. Proto miluji byty umělců, odporují totiž všem standardům „dobrého vkusu“. Já zkrátka nemám rád uměle vytvořené scény, kromě divadla, mám rád skutečné věci, autentičnost. Dům vyžaduje energii, stejně jako vaše tělo vyžaduje péči. Je to o člověku, který tam žije, vaří a miluje.

Co pro vás znamenají barvy?

Barvy jsou pro mě vším. Definuji tím architekturu, posiluji proporce. Barvy jsou energie.

Foto: Marcel Lennartz (Gert Voorjans Leopolplaats Antwerp)

Vnímáte na sobě, že jste něčím ve své práci posedlý?

Autentičnost, přirozenost. Jsem posedlý uměleckými ateliéry, mám rád jejich nekonvenční styl. Jsem vždy otevřený neobvyklému, všechny části interiéru jsou důležité, abych byl schopný vytvořit místo, kde se bude žít. Za každou cenu se snažím zachovat autenticitu místa. Snažím se přirozeně zachytit jeho podstatu, historii, prostory. Od dveří přes mramor až po kování. Rád bych spojil staré s novým, mám rád proporce, materiály musí odrážet jeho ducha. Člověk zároveň musí individuálně cítit každého člověka.

Máte vztah k obrazům a sochařství, jak je vybíráte?

Osobně mám mnohem větší vztah k sochařství. Líbí se mi trojrozměrná hra v prostoru.

Spolupracoval jste na otevírání butiků Dries Van Noten v Tokiu a Paříži. Dvě místa, dvě rozdílné kultury. Co vás na této spolupráci nejvíce bavilo?

Krása těchto projektů spočívá v tom, že oba mají smysl pro své místo. Quai Malaquais v Paříži je nádherný pařížský byt s pohovkou, hedvábnými závěsy a starožitnostmi. Na druhé straně Aoyama v Tokiu je úplný opak. Surová kost, betonová architektura Tadao Ando, japonský životní styl. Prací na obou projektech jsem získal privilegium prozkoumat obě kultury naplno.

Čtěte dál