Dehydratace je známý pojem. Ale pozor, všeho moc škodí, a to i vody

Dodržování pitného režimu se připomíná stále dokola. Je ale možné, aby vám příliš velké množství vypité vody naopak přitížilo? Odpověď zní: Ano!

Foto: archiv Harper's Bazaar US

Dodržování pitného režimu je vážná věc, ať už kvůli správnému fungování těla nebo například hezké pleti. Slyšíme to stále dokola. Nyní se navíc pomalu, ale jistě blíží letní slunečné, snad sem tam i tropické, dny. Dny, kdy je pitný režim důležitější než kdy jindy. Ano, dehydratace a celkové podcenění přísunu vody není pro naše tělo z mnoha důvodů nic zdravého. Jak je to ale se vším, tak i v tomto případě pozor, všeho moc škodí. Výživný krém na obličej je také důležitý, ale jestliže si ho budete aplikovat až moc velké množství, jeho účel se mine s účinkem a naopak vám nadělá škodu a ucpe póry. 

Instagram je plný influencerů a známých osobností, které si nakoupily obrovské lahve na vodu s ryskami, zvýrazňujícími množství tekutiny, za účelem dodržování pitného režimu. To je sice záslužná věc, připomínat jeho důležitost, ale před zakoupením té největší lahve, co najdete, pamatujte na to, jaké množství vody za den je pro vaše tělo vlastně správné. Nejde o to vypít ve jménu zdraví co nejvíce tekutiny zvládnete nebo se předhánět s kamarádkou, která z vás zvládne vypít víc. I zde je třeba pamatovat na správný balanc. 

Jak to, že příliš velký přísun vody tělu nedělá dobře? 

Voda tvoří velkou část lidského těla a její příjem je pro nás samozřejmě velmi důležitý. Existuje ale takzvaná přílišná hydratace neboli až moc velké množství vypité vody za den. V podstatě se jedná o situaci, kdy vaše tělo přijme více vody, než je následně schopné zpracovat. Pro zdravé fungování našeho těla je navíc důležitý sodík, který se nadměrným pitným režimem až příliš zředí a je následně třeba myslet na jeho doplnění. 

Co nadměrná hydratace člověku způsobí? 

Téměř každému z nás se jistě stalo, že jsme na dodržení pitného režimu nějaký den zapomněli a uvědomili si to až ve chvíli, kdy nás začala bolet hlava. Pozor, podobné příznaky může mít ale i nadměrná hydratace. Ta kromě bolesti hlavy může způsobovat například nevolnost. V krajních případech může dojít dokonce ke svalovým křečím a mdlobám. Naštěstí situace, kdy by příliš velké množství vody ve vašem těle mělo mít na svědomí až tyto následky, není příliš obvyklá. I tak ale pozor. Pokud se budete držet zlaté střední cesty a nebudete se při klidném dni bez jakékoliv fyzické zátěže snažit vypít 8 litrů vody, nemusíte se ničeho obávat. 

Jaké množství je tedy to správné? 

Je nespočet dohadů a teorií o tom, jaké množství vypité vody je pro člověka za den zdravé. Někdo tvrdí klasické 2 litry, jiní více, ostatní zase, že stačí méně. Mnoho z nás to neřeší a přísun tekutin zvýší v ten moment, kdy pocítí žízeň. Tomu bychom ale měli spíše předcházet. Řada výpočtů říká, že by se mělo vypít 0,5 litru na každých 15 kg hmotnosti člověka. To znamená, že například člověk s hmotností 80 kg by měl vypít 2,5 l tekutin denně. Když se to vezme kolem a kolem, tak obecně vzato zdravý dospělý člověk by měl v průměru vypít až necelé 3 l vody denně. To je vcelku zvládnutelné, co myslíte? Záleží ale samozřejmě na mnoha dalších okolnostech, které doporučené množství ovlivňují, ať už fyzická zdatnost a hmotnost člověka, počet vypitých káv, roční období (teplota a tlak vzduchu), program dne (například při fyzické zátěži se přísun zvedá atd.) a další. 

Čtěte dál