Co znamená být blogerem nebo influencerem

Jaký je rozdíl mezi blogery, influencery a módními redaktory a co obnáší jejich práce.

Foto: Getty Images             

Termíny bloger a influencer se už nadobro zařadily do našeho slovníku. S rychlými a markantními změnami, které se v posledních deseti letech odehrávají v módním průmyslu, je dobré vědět, co daná profese obnáší a jaká je náplň práce. V prvních řadách na přehlídkách už nesedí pouze redaktoři tištěných magazínů. Složení hostů je mnohem rozmanitější a novináři museli udělat místo blogerům a influencerům. Vznik těchto nových profesí způsobil zemětřesení v módní branži a odstartoval do této doby nevídanou demokratizaci módy.

Jaké jsou ale rozdíly mezi těmito profesemi a co mohou nabídnout?

Bloger

Bloger by měl mít svoji webovou stránku, která může být zaměřená spíše na prezentaci fotografií nebo na uveřejňování více textových a deníkových výstupů. Když se blogeři zhruba před dekádou zařadili mezi ostatní profesionály z branže, znamenalo to významný posun v demokratizaci módy. Tento vývoj - především díky sociálním sítím - pokračuje dál.

Fashion bloger sdílí skrze svůj úhel pohledu názory a komentáře na dané téma, v tomto případě na módu. Osobitý vkus je filtrem, který pomáhá při výběru spoluprací se značkami, a je také tím, co určuje styl, jakým dané věci publiku podávat a zprostředkovávat.

Úspěšní blogeři vydělávají vysoké částky a spolupracují s nejprestižnějšími značkami. Díky svému vlivu jsou nejznámější blogeři často považováni také za influencery nebo celebrity (např. Chiara Ferragni). Kam se blogování vyvine, je nyní ve hvězdách. Stále více blogerů se odklání od psaní na své weby a propagaci přesouvají na sociální sítě. Jmenujme například Pernille Teisbaek, která skončila s blogováním a nyní se plně věnuje Instagramu.

Foto: Getty Images             

Influencer

Influenceři zpravidla nemívají web a veškeré spolupráce a propagace probíhají na sociálních sítích. Dostávají honoráře za účast na přehlídkách, eventech a večírcích a danou akci pak zpropagují na Instagramu, čímž jí dodají prestiž a také tímto způsobem seznámí své followery se značkou či produktem. V současné době je důležité, kolik followerů (především na Instagramu) influencer má, jaké složení publika může nabídnout a zda jsou jeho sledující oddaní a aktivní.

Další běžnou formou spolupráce mezi značkou a influencerem je propagace produktu na sociální síti. Influencer dostane zaplaceno za to, že nosí oblečení dané značky a fotky s ním postuje na Instagramu. Tyto sponzorované příspěvky musí být označeny buď příslušným hashtagem, nebo oficiálním tagem, který signalizuje, že se jedná o placenou spolupráci. Jak blogeři tak influenceři jsou „značkou“ - „personal brand“. V poslední době také často vytvářejí své vlastní kolekce oblečení a doplňků.

Módní redaktor

V tomto případě je definice jednodušší a hranice této profese jasnější. Náplní práce módního redaktora je komentovat a popisovat dění v branži pro tištěná a online periodika. Redaktor může spolupracovat výhradně s jedním magazínem, nebo být na volné noze a psát pro více různých platforem. Dříve to byli výhradně novináři, kdo udával fashion trendy a obsazoval čestná místa v prvních řadách na přehlídkách, což bylo bráno jako potvrzení prestiže a důležitosti. Časy se ale mění a o tyto pozice se nyní musí dělit s úspěšnými blogery a slavnými influencery.

Čtěte dál