Česká značka Lasvit: Chceme být nejlepšími skláři na světě

Vizí české společnosti Lasvit je být ve svém řemesle nejinspirativnější na světě. A daří se jim to.

Bangkok. Foto: Lasvit

Zůstali věrní svému řemeslu a mají k němu úctu. Propojují tradiční české sklářské umění s moderními technologiemi a nebojí se experimentovat. Přečtěte si rozhovor s partnerem a spoluzakladatelem Alešem Stýblem. 

Lasvit je spojením renomovaných světových designérů a zlatých českých ručiček. Společným výsledkem jsou úžasná umělecká díla a žádané kolekce ze skla. Jaký je váš recept na úspěch? 
Dělat to, co vás baví, v čem se vyznáte a v čem můžete být nejlepší na světě. Chtěli jsme dělat něco, co má smysl a zároveň si vybrali řemeslo, kterým je Česko ve světě známé. Sklářství má na severu Čech, odkud pocházím, hlubokou tradici. Věřili jsme v to, co děláme a byznys rozjeli navzdory ekonomické krizi, která byla v roce 2007. Dnes máme přes 400 zaměstnanců ve 12 pobočkách po celém světě a za sebou stovky projektů v privátním i veřejném sektoru. Designové sklo z Česka zažívá v posledních letech nebývalý rozmach a o naše skleněné instalace i designové kolekce s podpisem významných návrhářů je zájem doma i ve světě.

Jak se do světa dostat?
Pro vstup na zahraniční trhy je dobré mít silného partnera, o kterého se můžete opřít, a který vám poradí ve složitých či nestandardních situacích. My spolupracujeme s Raiffeisenbank, díky které jsme schopni společně s klienty domluvit vzájemně akceptovatelné platební podmínky s využitím vhodných platebních nástrojů, které dále posilují vzájemnou důvěru mezi námi a klienty. Naše odvětví je specifické tím, že dodáváme kompletní instalace, od klientů dostáváme průběžné platby za postupnou realizaci. Díky bance máme možnost financovat kontrakty v předvýrobní a výrobní fázi a úvěr splatit až z realizovaných výnosů.

Proč si vás zákazníci vybírají? 
Naše svítidla nejsou zdaleka jen osvětlením. Vytváříme instalace s příběhem, které jsou navrhnuté na míru danému zákazníkovi a místu. Zároveň obohacujeme naše instalace o inovativní prvky a moderní technologie. Některé naše instalace jsou kinetické a jiné dokáží dynamicky reagovat na hudbu. Také je možné je ovládat mobilní aplikací a měnit tak atmosféru v místnosti.

Dubaj. Foto: Lasvit

V čem jste jiní?
Oproti konkurenci, která se věnuje primárně svítidlům, máme širší záběr. Začali jsme vyrábět designové vázy a mísy nebo umělecká díla, která jsou ukázkou náročného řemesla. Zároveň jsme tvůrcům nechali volnou ruku, aby si se sklem mohli trochu "hrát".

S jakými materiály pracujete? 
Zabýváme se především realizací unikátních zakázkových světelných instalací, ale také kolekcí designových svítidel. Pracujeme s ručně foukaným sklem a pro různé designy využíváme řadu dalších tradičních i moderních sklářských technik. Součástí instalací jsou ale i kovové prvky a moderní technologie nasvícení.

Kde všude jsou díla Lasvitu vidět? 
Za jedenáct let existence jsme vytvořili téměř dva tisíce instalací, které jsou k vidění v USA, Spojených Arabských Emirátech Číně a spoustě dalších zemí. Je těžké vybrat jen pár, ale zmínil bych například plastiku do prestižního hotelu Penninsula v Paříži, instalaci „Neurons“ reagující na hudbu pro koncertní sál univerzity Prince Mahidola v Bangkoku, téměř třicet metrů vysokou instalaci v dubajské opeře nebo skleněného potápěče v nejvyšší budově Jižní Koreje Lotte World Tower. Nedávno jsme dělali také svítidla pro mešitu Al Azizia v Mekce. Přesně 82 instalací je potom v České republice. Jsou to například skleněné portréty, které jsme vytvořili pro kancelářskou budovu Butterfly v Karlíně. Z tisíců „bublin“ jsou zde na stěnách obličeje čtyř slavných osobností Karlína.

Spoluzakladatel značky Lasvit Aleš Stýblo. Foto: Lasvit

Na co jste v Lasvitu nejvíc pyšní? 
Velmi nás naplňuje skutečnost, že můžeme staletou historii tradičního sklářského řemesla dále rozvíjet. Právě propojením řemesla s unikátním designem, uměním i technologiemi vznikají v naší společnosti výjimečná díla, která jsou vidět v zahraničí. Jsme pyšní na to, že ve světě pomáháme šířit dobré jméno českého skla a kreativní potenciál naší země.

Sklářství má v Čechách dlouholetou tradici, ačkoliv stejně jako řada jiných odvětví prožívalo, nebo možná ještě prožívá, horší i velmi krušná období. Co podle vás udrží tradici sklářství naživu i pro příští generace? 
Jde o to zůstat věrní řemeslu a mít k němu úctu. Zároveň je ale potřeba nebát se experimentovat a neustále inovovat, vyrábět vlastní značkové výrobky pro finální zákazníky a nebýt dodavatelem polotovarů pro jiné značky. Také je potřeba mít štěstí na partnery, kteří vám pomohou s financováním vašich projektů. V tomto ohledu jsme naprosto spokojení s Raffeisenbank, která je nám dobrým rádcem i partnerem ve chvílích, kdy jde někdy do tuhého.

Soul. Foto: Lasvit

Vaše společnost v roce 2012 založila nadační fond. Komu a jak pomáháte? 
Ačkoliv se snažíme být vyslancem Česka a tradičního sklářství ve světě, nezapomínáme, odkud jsme přišli. Naše nadace tak pomáhá na Novoborsku a v okolí. Podporujeme zde vybrané vzdělávací a sociální projekty, podporujeme sportovní aktivity dětí v regionu. 

Jaké jsou ambice Lasvitu do dalších let?   
Naší vizí je být nejinspirativnějšími skláři na světě. Chceme dále pracovat na propojování tradičního řemesla, designu, umění a moderních technologií. Zabýváme se například zmiňovaným propojením hudby a světla a také kinetickými instalacemi.

Za vaši práci jste získali řadu ocenění. Jaká to jsou? Letos jsme získali prestižní cenu Milano Design Award za naši výstavu Monster Cabaret, kterou jsme představili v milánském divadle Teatro Gerolamo v rámci Milan Design Week. Za náš katalog bytových svítidel The Beauty of Glass jsme získali Zlatý Středník a evropskou designovou cenu ED Award. Posledním úspěchem je cena za nejlepší spolupráci, kterou nám udělil časopis Harper’s BazaarArabia za instalaci Flow, kterou vytvořil Lasvit ve spolupráci se studiem Albal na Downtown Design Dubai.

Dubaj. Foto: Lasvit

Čtěte dál