Čemu se před spaním raději vyhnout k dosažení kvalitního odpočinku?

Kvalitní spánek je jednou z nejdůležitějších věcí a není radno ho podceňovat. Naopak udělejte vše pro jeho zlepšení. Příčina nekvalitního spánku může být i tam, kde byste ji nečekali.

Foto: Shutterstock

Spánek je důležitým prvkem našeho života a často mu nepřikládáme takový důraz, jaký si zaslouží, a hlavně jaký bychom měli. Má vliv na naše zdraví, psychické i fyzické, pleť, náladu, chování a mnoho dalšího. Všude slyšíme, že je třeba dodržovat 8 hodin spánku, ale co dalšího k dosažení kvality, jakou tělo potřebuje, je důležité?

Pravidelnost 

Možná se vám to bude zdát jako návrat do dětství, ale něco na tom zkrátka bude. Pravidelnost a návyk chodit spát přibližně ve stejný čas vašemu tělu jen a pouze prospívá. Tělo si navykne na pravidelný režim, a vy se tak budete probouzet řádně odpočatí a s větší energií. Výjimku nemají ani víkendy, kdy si mnozí z nás naopak moc rádi přispí, možná i s myšlenkou, že odpočinek doženou, nebo naopak naženou. Bohužel tomu tak není a budíček v přibližně stejnou hodinu, v jakou vstáváme v týdnu, nám prospěje mnohem více, než vyspávání do oběda. Výkyvy ve spacím režimu zbytečně rozhazují hladiny hormonů a způsobují pak akorát problémy s usínáním. 

Správná teplota v místnosti

To, jak máte v místnosti, ve které spíte, má zásadní vliv na usínání a spánek jako takový. Místnost by měla mít nejlépe 18–20°C a vzduch by měl být vyvětraný. V létě se tato teplota, pokud nemáte klimatizaci, nepříliš snadno udržuje, proto je třeba dodržovat alespoň větrání a noční vzduch s vaším spánkem udělá divy, uvidíte. 

Tma „jako v pytli“

Čím dál častěji můžete na sociálních sítích vidět používání tzv. masky na spaní. Není to pouze hezký doplněk na fotku, ale opravdu účinná pomůcka ke kvalitnímu spánku. K tomu je totiž třeba naprostá a úplná tma a té krásně docílíte právě touto vychytávkou. Navíc je obvykle z hedvábí, které má blahé účinky jak na vaši pleť, tak na vlasy. Když už budete u pořizování této masky, zvažte sadu s polštářem. 

Konec modrého světla 

Mnoho z nás moc rádo usíná u televize či puštěného filmu na notebooku. To má ale úplně opačný účinek. Možná po nějaké době usneme, ale modré světlo, které obrazovky vyzařují, snižuje vyplavování melatoninu – spánkového hormonu. Je tedy důležité se těmto zvykům vyvarovat, případně alespoň využívat speciální filtry obrazovek. To platí nejen o televizi a počítači, ale samozřejmě také o telefonu, na kterém často před spaním scrollujeme například Instagramem. 

Pozor, to ale není vše

Kolikrát náš odpočinek může narušovat prostředí, myšlenky, nebo i jídlo, které si před uložením se do postele vychutnáváme. Některé potraviny mohou působit uklidňujícím dojmem, jiné však přesně naopak. Pozor na to. Ale na co vlastně? 

Čokoláda jako nepřítel spánku číslo jedna

Kakaové boby jsou jednoduše věc, na které se velmi snadno tvoří závislost, ať už opravdová, nebo pomyslná. Čokoláda, Nutella, sušenky, cokoliv sladkého. Je to zlo, mor a velmi lehce se mu propadá. Navíc čokoláda jako taková obsahuje kofein, hlavně tmavá. A co si budeme povídat, cukr, který je obsažen v jakékoliv její formě, před spánkem není zrovna to nejlepší. Přestože jen na krátkou chvíli, tak i tak naše tělo nabudí, což je opakem kvalitního spánku. 

Před spaním vyberte to správné ovoce a zeleninu

Ačkoliv je ovoce a zelenina zdravou složkou našeho jídelníčku, před spaním byste se raději určitým druhům měli vyhnout. „Květák nebo brokolice sice obsahují protein, který reguluje spánek, podílí se na tvorbě serotoninu – hormonu podporujícího spánek, ale obsahují také vlákninu, jež je těžko stravitelná,“ říká David Buchta, propagátor zdravého životního stylu z PRIMULUS. Před spánkem se doporučujeme vyhnout i pomerančům, malinám, třešním a celeru, které jsou náročné na trávení. 

Účinky blahodárného, ale zrádného zeleného čaje

Většinou se lidé dělí na oblíbence kávy, nebo čaje, najdou se ale výjimky, které zastávají obě volby, záleží na situaci. Před spánkem však není příliš vhodná ani jedna varianta. Ačkoliv je zelený čaj ohromný pomocník například během spalování tuků, obsahuje také značné množství kofeinu, který spánek oddaluje. To samé platí o černém čaji.

Červené maso jako zabiják spánku

Do této kategorie patří jak hovězí, skopové, vepřové, kachní, zvěřina, tak husí maso. Je sice bohaté na bílkoviny, ale pokrmy z těchto mas volte spíše na oběd, nikoli k večeři. Červené maso není před spaním dobré kvůli tomu, že ho tělo nestihne řádně zpracovat. 

Káva jako až moc velký životabudič

Jak jsme již načali, stejně jako zelený čaj, tak ani káva není tou nejlepší volbou nápoje před přemístěním se do postele. Obsahuje kofein, který nám ve spánku zabrání, ať chceme, či nikoli. Přesuňte tento rituál na ráno a toho se držte. 

Tučná jídla

Známe to všichni. Koukáme na nějaký film či seriál a u toho se nám najednou začnou sbíhat chutě na popcorn, brambůrky nebo další dobroty a „zobání“. Zkuste se těmto choutkám ubránit. Tělo je může těsně před spaním špatně strávit a někdy z uspokojení těchto chutí mohou vzniknout i žaludeční nevolnosti. 

Ostrá jídla přináší noční můry

Ostrá jídla jsou zas a opět těžká na trávení, a tak se jim před spánkem raději vyhněte, a pokud jste jejich milovníci, vychutnejte si je raději k obědu. Některé zdroje dokonce tvrdí, že jejich konzumace před spaním vyvolává noční můry. Nevíme, co je na tom pravdy, ale proč to riskovat, co říkáte? 

Čtěte dál