Barevná terapie: Lze si oblečením v zářivých barvách navodit lepší náladu?

O tom, proč to s našimi šatníky vypadá růžově (oranžově a žlutě).

Foto: archiv značek

V muzikálu Usměvavá tvář z roku 1957 je scéna, v níž fiktivní módní editorka inspirovaná Dianou Vreeland extaticky vykřikuje „Think pink!“ v přesvědčení, že všudypřítomná růžová dokáže zahnat všechny špatné a depresivní myšlenky. Podobně to vypadalo na přehlídkových molech kolekcí pro letošní podzim, přes které se přehnala růžová vlna tsunami. Na podzimní splín si tak můžete naordinovat růžovoučký kostým od Thebe Magugu, žvýkačkově sladké šaty s nabíranými rukávy Caroliny Herrery nebo cyklámenový kabátek Gucci. 

„Barva je život, zábava!“ říká Donatella Versace, která na molo vyslala trio áčkových minisukní se sladěnými punčocháči ve fuchsiové, citronové a korálové barvě. „Schválně jsem chtěla, aby tyto tři looky šly najednou. Do budoucnosti hledíme s novým optimismem. Své životy pomalu získáváme zpátky, tak by svět měl slavit.“

Tričko místo lexaurinu

Můžeme opravdu nošením veselých barev zahnat chmury a vyhrabat se z pandemické deprese? Studie, kterou loni publikoval odborný časopis Psychological Science, spojitost mezi barvami a našimi emocemi skutečně našla. Vědci požádali 4598 účastníků ze třiceti zemí, aby přiřadili ke dvěma desítkám emocí (radost, úleva, lítost, smutek či hněv) některou z dvanácti barev, a posléze pátrali po nejčastějších spojeních. Skutečně se ukázalo, že barvy jako růžovou, žlutou či oranžovou mají lidé po celém světě spojené s pocitem radosti.

Studie ale nezkoumala, jestli nošení oblečení těchto barev skutečně zlepšuje náladu. Jedna ze studií o něco starších zase žádala studenty, aby sledovali černobílé videoklipy herců ztělesňujících „panický strach“ či „nezřízenou radost“, a poté jim vybrali barvy triček, která by jim oblékli. Účastníci pokusu přiřazovali trička v teplejších a zářivějších barvách k pozitivním emocím – barvy na červenožlutém spektru evokovaly radost, ty v zelenomodrém strach. Závěr byl, že barvy oblečení mohou mít emocionální zabarvení a že dáváme přednost veselejším barvám.

Ke stejnému závěru zřejmě došel i stylista značky Loewe Benjamin Bruno. Když loni v zimě v Evropě vrcholila pandemie covidu-19, začal do ateliéru chodit v tričkách křiklavých, veselých barev, aby si navodil lepší náladu. To inspirovalo kreativního ředitele módního domu Jonathana Andersona k tomu, aby začal navrhovat modely, které by na jeho zákazníky mohly působit podobně. Pro podzimní kolekci tak vznikl máslově žlutý kožený kabát a oranžový kostým s kontrastními pruhy. Anderson vše navíc korunoval doplňky v celé škále optimistických odstínů. „Tahle kolekce je pro mě velký úkrok stranou. Je to poprvé, co jsme pracovali s tolika barvami,“ vysvětluje. „Napadla mě myšlenka barevné terapie: Chtěl jsem se ponořit do opravdu odvážných barev, které působí smyslně, skoro až obscénně.“

Na konci duhy se ocitla i Stella McCartney s kolekcí, v níž se její oblíbené udržitelné materiály jako ekoviskóza a pajetky bez PVC proměnily v nabírané přiléhavé šaty, flitrované večírkové topy a další krásy. „Jde o to uniknout všednímu dni a promíchat fantazii a realitu,“ říká britská návrhářka. „Jsou to kousky, které odrážejí naši kolektivní touhu po radosti, opulenci a luxusu. V mé kolekci je tolik sluníčkově žluté a sytě fialové, že doufám, že to zákazníky inspiruje k tomu se hezky obléknout a vyrazit znovu za zábavou.“

Více se dočtete v listopadovém Harper’s Bazaaru. Právě v prodeji! 

Čtěte dál