Anna Bauer: Fotografky se konečně dostávají na zasloužené výsluní

V době zlaté éry módních show bylo jisté, že každý, kdo v módním světě něco znamená, pózoval před polaroidem Anny Bauer. Vyhledávaná fotografka vyměnila stres přehlídek za nové teritorium a své zkušenosti nyní úročí na poli svatební fotografie, kde okamžitě vstoupila do nejvyšší sféry.

Foto: archiv Anny Bauer

Jen stěží si lze představit hektičtější prostředí než zákulisí módní přehlídky. A právě tady si německá fotografka rozložila svůj starý a objemný polaroid, ladila světlo a doufala, že ten jeden jediný pokus, který má, vyjde. Fotografovala takto snad všechny, kdo ve světě módy něco znamenají. Vznikla z toho nejen kniha Backstage, ale podobným způsobem, sice již v pohodlí ateliéru, i série Who is who pro magazín W.

Druhým nejhektičtějším prostředím je svatba, a tak bylo logické, že se Anna Bauer bude věnovat i svatební fotografii a rovnou spolupracovat s těmi nejlepšími. Kromě toho, že je uznávanou fotografkou, je i úspěšnou malířkou. Malbu studovala v New Yorku i v Dublinu a Glasgowě. Mluví čtyřmi jazyky a je neustále v pohybu. Podařilo se mi ji odchytit v Berlíně, kde nyní žije.

Setkali jsme se poprvé před devíti lety v Londýně, když jsi pracovala na své knize Backstage. Vzpomeneš si, kdy jsi kolekci polaroidových portrétů osobností módního průmyslu začala tvořit?

Díky fotografické soutěži londýnské National Portrait Gallery v roce 2006, kdy jsem byla oceněna za sérii portrétů mých bratrů, jsem se seznámila s jednou z porotkyň – Jenny Dyson. Právě ona o rok později, v září 2007, začala vydávat noviny, které zprostředkovávaly dění na londýnském týdnu módy, jmenovaly se Daily Rubbish, a oslovila mě ke spolupráci.

Jak reagovala módní elita, když jsi je oslovila s nabídkou improvizovaného portrétu, který nebude retušován?

S většinou nebyl problém. Jen Victoria Beckham, která byla čerstvě po porodu Harper, mě prosila, abych její portrét nakonec do mé připravované knihy nedávala, protože se ještě necítila ve své kůži. Většina hvězd však byla v pohodě a téměř nikdo z celebrit neměl speciální požadavky na retuš. Líbil se jim analogový proces focení polaroidem, když jsem připravovala světlo. V zákulisí byl se mnou asistent, který mi pomáhal svítit. Nejsložitější bylo nejspíš focení s Alberem Elbazem, neboť jeho portrét vznikal téměř v úplné tmě a do poslední chvíle jsem si nebyla jistá, zda bude ostrý. Když jsem fotila Rihannu, téměř jsem se poprala s druhým backstage fotografem, který mi neustále lezl do záběru a nerespektoval náš prostor.

Dlouho jsi spolupracovala s Victorií Beckham – v začátcích značky jsi fotila zákulisí jejích přehlídek. Co ses od ní naučila?

Nebrat ne jako odpověď, tvrdě pracovat, nedělat kompromisy, a hlavně se smát. Měla jsem štěstí, že jsem s Victorií pracovala ještě v začátcích, kdy uvedení jejích kolekcí probíhala formou osobní prezentace novinářům. Fascinovalo mě, že při focení kabelek mi je ona osobně připravovala a podávala. Jsem hrdá, že jsem byla její dvorní fotografkou a několik sezón fotila backstage, produkty i lookbook.

Myslíš, že hnutí #metoo mělo vliv na současnou fotografii?

Pokud by se #metoo odehrálo v roce 2013, dnes bych byla milionářka, takže moje odpověď je jednoznačně ano. Fotografky se konečně dostávají na zasloužené výsluní. V době, kdy jsem žila v New Yorku, jsem neměla žádného agenta, protože nikdo nevěděl, jak prodávat bílou, heterosexuální fotografku. Definitivně jsem to pochopila na večeři značky Celine, kde veškerou pozornost strhávali mladí britští gay fotografové, a já se rozhodla dát si od světa módy pauzu a začala jsem se věnovat malbě. Byla jsem už unavená módním průmyslem a cítila jsem, že potřebuji přestávku. Ty tři hodiny, když jsem navštěvovala lekce malby, byl ten nejkrásnější čas celého týdne.

Kdy ses rozhodla přesedlat na svatební fotografii?

Poté, co jsem v Irsku a Skotsku strávila 2,5 roku, jsem se vrátila do New Yorku. Chtěla jsem se koncentrovat na malbu a rozhodla jsem se otevřít novým možnostem. Můj kamarád mě představil Johnu Dolanovi, který je jedním z nejžádanějších svatebních fotografů v USA. Ukázal mi záběry ze svateb Willa Smithe, Gwyneth Paltrow a zeptal se mě, jestli bych neměla zájem zúčastnit se focení svatby v italském Positanu. Řekla jsem ano!

Více se dočtete v prosincovém Harper's Bazaaru. Poslední tři dny v prodeji! 

Čtěte dál