Adéla Šmejkalová: Je důležité se dívat na umění z celého světa, ne jen na lokální produkci

Je umění vždy dobrou investicí? A proč české umění zajímá i zahraniční sběratele?

Foto: archiv galerie

Během pandemie se snad nenašel nikdo, kdo by neinvestoval do nějakého uměleckého předmětu. Umění je teď „hot“ a lokální tvůrci jsou v podstatě celebritami. A to je v zemi, kde přednost téměř vždy dostává sport a kde je kultura stále považována za „volnočasovou aktivitu“, jedině dobře.

Odbornice na umění a kurátorka Adéla Šmejkalová opustila jistotu velkého aukčního domu Sotheby's a založila si vlastní digitální platformu a galerii Artistellar. Ta dává prostor mladým začínajícím umělcům a pomáhá jim nastartovat kariéru ve světě umění. Díky tomu, že digitální platforma zprostředkovává výstavy i možnost nákupu děl, může se jejich tvorba snadno dostat ke kupcům po celém světě. Protože umění v jednadvacátém století je a bude online.

Je možné stát se bohatým sběratelem umění i s malým rozpočtem? A jak vybrat, do čeho své úspory investovat?

Kdy ve vás propukla láska k umění? Neměla jste někdy chuť se vrhnout do vlastní tvorby?

Odmalička mě rodiče brali do muzeí a galerií. Vášeň pro umění jsem pak začala sdílet hlavně s mámou a do teď spolu cestujeme po veletrzích umění po celém světě. Co se týče vlastní tvorby, tak jako teenager jsem ráda kreslila, a v pozdějším věku jsem se dokonce přihlásila na kurzy malby v Londýně. Ale to všechno jen k rekreačním účelům. Nikdy jsem neměla ambice být umělkyní. Spíš mi tato zkušenost umožnila vidět na chvíli očima umělce a porozumět základním technikám malby a práci s barvami. 

Vaše kariéra v umění je velmi zajímavá. Ze Sotheby's jste odešla a rozhodla se založit vlastní platformu. Podobných projektů vzniká v posledních letech mnoho. Jaký je rozdíl mezi prací v zavedené umělecké instituci a ve vlastní malé galerii/platformě? 

Je to naprosto odlišný zážitek a zkušenosti. Ve velké firmě jako je Sotheby's se člověk ztratí a je omezen tím, co je v jeho popisu práce. To je jeden z hlavních důvodů, proč jsem chtěla začít vlastní galerii. Člověk má pocit, že skutečně něco tvoří a dokáže to vybudovat úplně sám. Můžu také uplatnit všechny svoje nápady a kreativitu, což v Sotheby's nebylo možné. A když pak prodám obraz nebo dostanu pozitivní odezvu na výstavu, ten pocit je skvělý. 

Investování do umění se během posledního roku stalo téměř národním koníčkem. Čemu zvýšený zájem připisujete? 

Řekla bych, že to má z velké části na svědomí pandemie. Jak v Čechách, tak i ve zbytku světa. Sice byly galerie a veletrhy často zavřené, ale nemyslím si, že to negativně ovlivnilo nákup umění. Naopak, lidem se zpomalil styl života, přestali utrácet za cestování a zážitky a začali více investovat do svého domova a do dlouhotrvajících hodnot.

Je nákup uměleckých předmětů opravdu tak skvělou investicí? 

To záleží. Ne každý nákup je skvělou investicí. Obecně, kvalitní umělecké předměty nejsou nikdy vyhozené peníze. Když už nic jiného, tak si alespoň hodnotu udrží. Pokud je hlavním motivem investice, je potřeba nákup pořádně promyslet a nechat si poradit od odborníků. 

Je dobrým vodítkem pro správnou investici například úspěch umělce na sociálních sítích? Je možné, že i dle různých tradičních měřítek ne příliš kvalitní umění může být dobrou investicí, je-li autor známý?

Sociální sítě určitě hrají roli, ale neřekla bych, že by to mělo být hlavním vodítkem. Velká popularita na sociálních sítích může sice ceny umělce rychle vyhnat nahoru, to ale může být jen dočasné. Je důležité, co umělec dělá i mimo sociální sítě, například jakých výstav a projektů se účastní. A nebo jak říkáte; díla nemusí být často příliš kvalitní, ale díky úspěchu na sítích se stanou takovou komerční záležitostí.

Ve vašem rozhovoru pro ArtNet mluvíte o tom, jak se stát sběratelem umění i s malým rozpočtem. Je možné se i s malým počátečním vkladem stát „zámožným sběratelem umění”?  

Určitě i s malým rozpočtem lze začít sbírat, pak záleží, jak se sbírka bude vyvíjet a co přesně bude obsahovat. S malým rozpočtem se neutvoří nejdražší sbírka na světě, ale můžete se stát zajímavým sběratelem, který se soustředí na určitou tematiku, styl nebo období. 

Foto: archiv galerie

Na webu Artistellar jste publikovali článek o tom, jak poznat dobrý obraz. Mají na to, jaké obrazy nás přitahují, vliv i momentální trendy? Je dobré se dívat i po typech děl, jež v tu konkrétní chvíli nepřitahují větší zájem galeristů a obecenstva?

Momentální trendy určitě mají vliv na to, co nás přitahuje. Občas mi to připomíná svět módy – když přijde nový trend, tak se nikomu nelíbí. Pak si to oblékne nějaká celebrita a najednou to celý svět kupuje. Trendy mohou být určitým vodítkem do čeho momentálně investovat, ale určitě by se vám obraz měl v první řadě líbit, bez ohledu na trend. Já si osobně myslím, že je dobré i koukat mimo trendy, protože tam lze objevit spoustu nových talentů, kteří se ještě neproslavili. Ale je fakt, že pro netrénované oko to může být těžké rozlišit. 

Artistellar je platforma sídlící v Londýně. I přesto má v portfoliu díla umělců z vaší domoviny. Je i pro zahraniční sběratele zajímavé umění ze střední a východní Evropy? 

Určitě. Historicky máme spoustu celosvětově známých umělců ze střední a východní Evropy, tak není důvod, proč by tomu nemohlo tak být i nadále. Británie, hlavně Londýn, je často přehlcena tuzemským uměním, které chrlí absolventi místních uměleckých škol. A právě umění z jiných koutů světa může být zajímavou změnou a novým úhlem pohledu. Přece jen prostředí, ve kterém umělec žije, studuje a tvoří, ovlivňuje jeho uměleckou tvorbu. Proto považuji za důležité dívat se na umění z celého světa a ne jen na lokální produkci. A toto platí i pro ostatní země. V Čechách je zase tendence prezentovat pouze české umění. 

Svoji lásku k umění na svém Instagramu propojujete i s láskou k módě. Jak se tyto dvě vášně navzájem ovlivňují?

Beru módu jako další umělecký obor a módní návrháře jako umělce. Myslím si, že móda a umění se navzájem ovlivňují a čerpají inspiraci jeden z druhého. Pro mě je kompoziční kombinace umění a módy na Instagramu takové vyjádření moji vlastní kreativity. 

Jaká je budoucnost Artistellar? 

Ráda bych, aby Artistellar pokračoval v objevování uměleckých talentů z celého světa a vedl mladou generaci k lásce k umění a sběratelství. Chystám spoustu zajímavých výstav a spoluprací v nadcházejících měsících. Také plánuji realizaci fyzických výstav tzv. pop up shows. Až skončí pandemie, věřím, že občasné pop up shows by byly skvělým doplňkem k virtuálním výstavám. 

Čtěte dál