9 fashion shows, na které nezapomeneme

Móda vždycky útočila především na city. Vybrali jsme 9 módních show, které se zapsaly do historie.

Foto: Archiv značky

Maison Martin Margiela jaro/léto 1990

Na podzim roku 1989 se zapomenuté dětské hřiště na okraji Paříže na jeden večer stává dějištěm ultimativní módní show. Módní dům dostává lokaci výměnou za to, že se místní děti, převážně ze sociálně slabších rodin, budou moci show zúčastnit. Poté, co vešly modelky na improvizované molo, se show pro děti stala hrou. Ochotně se připojily ke catwalku modelek a ony samy jejich hru akceptovaly. Bylo to sedmnáct minut spontánních a upřímných emocí. Raf Simons, který tehdy pracoval pro Walter Van Beirendonck, se o této show vyjádřil jako o nejsilnějším emocionálním zážitku svého života.

Versace podzim/zima 1991

Linda Evangelista, Cindy Crawford, Naomi Cambell a Christy Turlington. Ikonická show, která definovala celá devadesátá léta. Byla krásná, lehká, zábavná, plná naděje a pozitivismu. Show podkreslil song Freedom George Michaela. Nejen přehlídka, ale i klip byl zásadní v tom, že to byla doba, kdy se supermodelky a i samotný termín se teprve rodily. Byla to (r)evoluce v módním průmyslu – propojení módy a hudby.

Alexander McQueen jaro/léto 2001

Jedno slovo – VOSS. Alexander McQueen a jeho nejslavnější dílo, kdy myšlenka konceptu v jistém ohledu předčila samotnou kolekci. V sále plném napjatých lidí je postavena prosklená místnost. Jedná o simulovaný pokoj psychiatrické léčebny a skla jsou polopropustná zrcadla. Modelky tak nevidí, kdo sedí v sále. Záhadou je velký černý box uprostřed samotného pokoje. Modelky se prochází po klaustrofobické runwayi, dotýkají se zrcadel, jako by chtěly vidět, kdo je za nimi. Možná se milují se svým vlastním odrazem. Když show skončí, černý skleněný box se rozpadá a divákům se odhaluje jeho obsah. Show nabírá zcela jiné rozměry. Není to jen další módní přehlídka. Je to umělecký statement.

Pierre Cardin jaro/léto 2007

Téměř 200 looků uprostřed pouště v čínské severozápadní provincii Kan-Su. Molo dlouhé 2,5 kilometru, které částečně kopírovalo slavnou obchodní trasu zvanou Hedvábná stezka, se tak zapsalo do historie jako nejdelší přehlídkové molo všech dob.

Fendi jaro/léto 2008

Kam nemůže čert, tam nastrčí Karla Lagerfelda. Více jak rok vyjednávání napříč kontinenty. Historicky nejdelší a nejdražší fashion show všech dob. Třicet minut za více jak 10 milionů dolarů. Taková byla monstrózní show, kterou uspořádala značka Fendi na Velké čínské zdi.

Dior Haute Couture podzim/zima 2012

„Znáte flower puppy od Jeffa Koonse,“ ptá se nastupující šéfdesignér Raf Simons realizačního týmu. Týden na to jeden z paláců v centru Paříže zaplaví tuny květin. Modelky pak prochází jednotlyvými sály zalitými květinami. Ten den se tam potkávají nejen celebrity, ale designéři, modelky, lidé z pozadí tohoto mnohamiliardového byznysu. Na molo vychází první modelka v transmutovaném kostýmku, který svou formou jasně odkazu na ikonický New Look a sako střihu Bar. Zatímco introvertní Raf vzadu šílí, hosté nevychází z údivu.

Louis Vuitton jaro/léto 2014

Marc Jacobs za své éry vytvořil pro značku Louis Vuitton nejen unikátní kolekce, ale i samotné shows byly skutečným zážitkem a vytržením ze všednosti dne. Modelky se pod jeho vedením projely na obřím kolotoči, vyjížděly historickými výtahy, staly se živými figurkami na šachovnici, nebo na molo dorazily v historickém vlaku taženým monstrózní lokomotivou. Jeho odchod z domu Louis Vuitton si žádal něco speciálního. Nádražní hodiny odpočítávají celou a celý módní orloj se rozjíždí. Kolotoč se opět roztáčí, eskalátory se rozjely, fontána opět tryská (tentokrát černou) vodu, výtahy čekají na cestující. Modelky, oděné v černočerné kolekci, nastupují na molo s obřími čelenkami z černých per, a připomínají smuteční koňský průvod. Lidé vstávají a aplaudují ve stoje. Pohřeb ještě nikdy tak krásný.

Chanel Prêt-à-Porter podzim/zima 2014

Přehlídky domu Chanel, které se tradičně konají v pařížském Grand Palais, vždy spojují pojmy jako je pompéznost a velkolepost. Okázalé podívané tak diváky vzaly do japonské zahrady, pod Eiffelovku, na mořské dno, do rozbořeného divadla, na plavbu zaoceánským parníkem, i na písečnou pláž. Téměř na špičce je kolekce podzim/zima 2017, kdy Karl vypustil do vesmíru kosmickou raketu. Prostorem duněl track „Contact“ od Daft Punk a konečně i Anně Wintour se na moment zatajil dech. Když pak zazněl Elton John a jeho „Rocket Man“, který dojal se i ten nejvíc citově otupělý zbytek hostů. Zásadním moment ve fashion světě ale bylo „otevření“ Chanel Supermarketu. Modelky v teniskách se procházely mezi regály s nákupními košíky a vozíky. Nešlo jen o show. Jednalo se o jasnou demonstraci praktičnosti, užitnosti a nositelnost značky. Zboží v regálech navíc nebylo pouhou atrapou. Šlo se o skutečně poživatelné produkty – sýry, těstoviny, pečivo, sladkosti nebo dokonce víno Château Gabriel. Více jak 100 tisíc různých produktů poté značka darovala charitě.

Gucci podzim/zima 2017

S nástupem Alessandra Michele bylo jasné, že přichází nové cítění módy. S kolekcí podzim/zima 2017 ale všechny zábrany padly a slovy klasika: „Gucci never don't look like same anymore“. Runway utvářel jakýsi Star Trek módní inkubátor. Androgynní modelové se procházeli v chodbách z plexiskla a divákům byly prezentovány nečekané stylingy. „Je to velký výlet do mé osobní zahrady potěšení, která vyjadřuje všechny moje představy, všechny mé posedlosti,“ nechal se slyšet Alessandro.

Čtěte dál