7 důvodů, proč jsou koupele skvělé pro vaše zdraví

Dopřejte si dlouhou koupel ve vaně bez jakýchkoliv výčitek. Už si nemusíte hledat výmluvu!

Foto: Shutterstock

Vzhledem k momentální situaci způsobené virovým onemocněním COVID-19 jsme si pro vás připravili článek, ve kterém se dozvíte o blahodárných účincích vaší oblíbené aktivity – ano, máme na mysli horkou lázeň neboli koupel. Zde je sedm důvodů, proč byste si dnes večer měli dát vanu.

Zlepší se vám nálada

Podle psychologa Neila Morrise, který zkoumal 80 lidí, koupele můžou zmírnit pocity deprese a pesimismu, protože „Vany vám dávají ... skvělou kombinaci izolace, ticha a pohodlí.“ Pocity blízkosti, které dostáváme z ponoření do teplé tekutiny, „nám dávají konotace toho, že jsme v lůně, a je to velmi uklidňující,“ tvrdí Dr. John Harcup, předseda Lékařského poradního výboru pro British Spa Foundation. Celkově koupání vyvolává pocity pohodlí a lehkosti a tento druh bezpečí umožňuje vaší mysli a následně i vašemu tělu relaxovat.

Bude se vám lépe spát

Výhody kvalitního spánku jsou široce uznávány, ale to, jak skutečně získat efektivních osm hodin kvalitního spánku, zůstává pro mnohé záhadou. Jedna dlouhodobě uznávaná teorie tvrdí, že chladnější teplota těla dokáže navodit spánek jednodušeji, proto někteří vědci doporučují spát v místnostech s nižší teplotou. Teplá koupel před spaním vám může přinést podobné výsledky. V noci teplota našeho těla přirozeně klesá, což signalizuje produkci melatoninu – neboli hormonu spánku. Ponoření do teplé lázně zvýší vaši tělesnou teplotu a po opuštění ji urychleně sníží, čímž se podnítí produkce melatoninu a lépe vás připraví na spánek.

Uvolní se vám namožené svaly

Teplo vám rozproudí krev, což je nejen skvělé pro oběh (více o tom později), ale také může pomoci zrelaxovat bolavý nebo napnutý sval. Dále bylo prokázáno, že přidání epsomské soli do teplé lázně pomáhá redukovat zánět kloubů způsobený artritidou nebo jinými svalovými chorobami. Protizánětlivé vlastnosti solných lázní také prokázaly pozitivní účinky u lidí trpících metabolickými chorobami, jako je diabetes typu 2.

Prevence srdečních onemocnění

Podle některých výzkumů můžou pravidelné teplé koupele snížit krevní tlak. To je velmi důležitý fakt, protože snížený krevní tlak může pomoci při prevenci závažnějších srdečních stavů, jako je srdeční infarkt nebo mozková mrtvice. Používáním tepla k navození lepšího proudění a oběhu krve dáváte svému tělu mini trénink. Což nás přivádí k ...

Spálíte i nějaké ty kalorie

Jistě, tenhle typ namočení není vhodný pro vodní aerobik nebo aktivní vodoléčbu. Avšak dobrý pot vyvolaný horkou lázní může spálit tolik kalorií, jako byste si šli zaběhat. Takže pokud se momentálně nacházíte v karanténě a máte nedostatek pohybu, nezoufejte, stačí si dát vanu!

Uklidní podrážděnou pokožku

Zatímco velmi horké koupele mohou způsobit podráždění pokožky, teplá koupel – v kombinaci s některými esenciálními oleji, jako je kokosový, olivový nebo levandulový – může lépe hydratovat a léčit suchou nebo podrážděnou pokožku. Aromaterapie je navíc skvělá pro regulaci nálady nebo snížení stresu.

Zmírní příznaky nachlazení a chřipky

Pára z horké lázně dělá zázraky na ucpané nosy a silný kašel. Přetížení je způsobeno zánětem v nosních dutinách a pára způsobuje, že se krevní cévy v obličeji a v nose rozpohybují, čímž se uvolňuje jakékoli blokování hlenu. Vlažná koupel může také vašemu imunitnímu systému pomoci lépe bojovat s viry, takže rozhodně doporučujeme otužování, jak ve sprše, tak ve vaně.

Jak na ideální koupel? 

Teplota vody by neměla příliš přesahovat teplotu vašeho těla. Zatímco horká koupel je velmi příjemná, teplá koupel je lepší pro vaši pokožku a imunitní systém. Přidejte oleje s výtažky z růže, levandule, měsíčku, aloe nebo kokosu pro vaši pokožku. Epsomská sůl je skvělá pro vaše svaly a snižuje jakékoli šance na infekci. Udržujte část těla, jako třeba váš obličej, mimo vodu, aby nedošlo k přehřátí. Koupel by měla trvat 10-15 minut, dýchejte, relaxujte, užívejte si.

Čtěte dál