6 důvodů, proč vaše fitness snahy nefungují

Chodíte pravidelně do posilovny, ale výsledky stále nikde? Na vině může být…

Foto: Shutterstock 

Vstáváte ráno o hodinu dříve, abyste stihla před prací zajít do posilovny? Odmítáte pozvánky na společenské akce a místo toho trávíte večer na hodině pilates? Proč vaše úsilí nefunguje a požadované změny nejsou na vašem těle stále patrné? Je to frustrující a motivaci to rozhodně neposílí. Ale ještě než zrušíte předplatné v tělocvičně, přečtěte si tipy, které vám pomohou dosáhnout přesně těch výsledků, které od svých sportovních snah očekáváte.

Dodržujte plán

Mít jasně daný plán je nezbytné k tomu, abyste dosáhla jakýchkoliv výsledků! Dodržovat cvičební rozvrh vám pomůže zakomponovat sport do hektického životního stylu, aniž byste nechávala vše náhodě a následně cvičení vynechávala. Svědomité plánování vám také umožní posoudit výsledky a zhodnotit, zda se věnujete všemu, čemu chcete. Například byste neměla nezapomínat na pravidelné protahování, které se často vynechává a následně se jeho nedostatek negativně projeví na těle i zdraví. Vytvořte si pravidlo a každý víkend si přesně rozvrhněte, co a kdy budete následující týden dělat. Jasně stanovený plán vám pomůže i psychicky a cvičení se bude zdát mnohem snadněji zvládnutelné.

Střídejte druhy pohybu

Začala jste běhat s představou, že naberete svalovou hmotu i zhubnete, ale ani po několika týdnech nepozorujte požadované výsledky? To není až takové překvapení! Svaly potřebují různé impulzy a druhy zapojení, a když vsadíte všechny karty pouze na jeden typ pohybu, výsledky nebudou nikdy tak viditelné, jako v případě, kdy budete svoji rutin pravidelně obměňovat. Pečlivě prozkoumejte všechny své sportovní aktivity, od druhů cviků až po rychlost běhu, a pravidelně vše obměňujte. K ranní rozcvičce přidejte pár minut s činkami nebo běh do schodů a uvidíte, že výsledky budou hned patrnější.

Odpočívejte

Když se budete přepínat a nedopřejete tělu dostatek odpočinku, koledujete si o vážné zdravotní problémy. Po určitém čase se dostaví únava a vyčerpání, pocítíte nedostatek energie, což se promítne do výsledků a dokonce může dojít i ke zranění. Dva dny odpočinku každý týden by měly být pravidlem pro všechny, kdo pravidelně sportují. Pokud jste velmi aktivní a zvyklá na hodně pohybu, nemusíte sport vynechat úplně, ale jeden den se věnujte pomalejším aktivitám, jako je například jóga nebo chůze.

Foto: Shutterstock 

Vhodná strava

Správné jídlo je základ. Po fyzické aktivitě je nezbytné doplnit výdej energie. Dejte si například proteinový shake a banán, humus s pita chlebem nebo jogurt s lesními plody. Odměnit se po tréninku muffinem není zrovna dobrý nápad. Pokud ale prahnete po něčem sladkém, dejte si například proteinové smoothie s arašídovým máslem a banánem. Nasládlá chuť této pochoutky vás uspokojí, ale zároveň se jedná o nutričně vyváženou svačinu, která dodá vašim svalům přesně ty živiny, které potřebují. Podobným smoothie také zaženete hlad, jelikož obsahuje ideální množství kalorií a živin.

Cvičte naplno

Posoudit, jak intenzivní by mělo posilování být, je velmi ošemetné. O to složitější, když s pravidelným sportování teprve začínáte. Upřímně a poctivě zhodnoťte svoji fyzičku a před každou aktivitou si ujasněte, jak intenzivní bude. Nebojte se využívat různé vychytávky, jako je například přístroj na měření srdečního tepu. Díky tomu budete moci lépe odhadnut své možnosti a dosáhnete těch nejlepších výsledků.

Pravidelnost je základ

Pokud sportujete jen dvakrát týdně a na víc pohybu vám už nezbývá čas, změny na těle se projeví později. Co se týká pohybu, nezapomínejte, že každých pár minut se počítá. Nejefektivnější je sportovat každý den. Zkuste do svého každodenního rozvrhu nacpat 10-15 minut různých druhů pohybů. Aktivity uvedené níže zaberou opravdu jen několik minut, ale jejich pravidelné opakování má výraznější výsledky, než by se na první pohled mohlo zdát.

- Několikrát denně vyjděte schody pěšky.

- Co nejčastěji střídejte rychlost chůze.

- Každý den pár minut posilujte. Skvělé jsou například dřepy, sedy lehy a zvedání pánve vleže do polohy mostu.

Čtěte dál