5 tipů, jak přemoci stres

Řekněte stresu NE a ještě dnes odstartujte boj za pohodovější život!

Foto: IMAXtree

Nespavost, záchvaty úzkosti a paniky, změny nálady, bolest hlavy, zažívací potíže, podrážděný žaludek… Zní vám to povědomě? Za všechny tyto nepříjemnosti může velmi často stres. Člověk je uzpůsobený k tomu, aby se dokázal vypořádat s krátkodobým stresem, který vzniká při zvýšení hladiny adrenalinu v těle, když čelíme nebezpečným situacím (boj, pud sebezáchovy apod.).

Nedílnou součástí moderního stylu života je ale také stres dlouhodobý, ne vyhrocený, ale zato neustálý. Příčiny jsou různé, řadí se mezi ně například pracovní problémy, výchova dětí, finanční těžkosti i mezilidské vztahy. Náš organizmus není zvyklý na to, aby se dokázal s neustálou přítomností stresových chemikálií v těle vypořádat. O slovo se pak přihlásí zdravotní komplikace, od deprese až po srdeční choroby. Je tedy načase začít s dlouhodobým destruktivním stresem bojovat. Jak?

1. Pište si deník

Vést  si deník v jakékoliv formě je vždy dobrý nápad, ale v tomto případě bude ještě efektivnější vyzkoušet „gratitude journal“ – deník, do něhož si budete poznamenávat, co vás činí šťastnou. Každý den napište pět věcí, za které jste ve svém životě vděčná. Může se jednat o podstatné body i o úplné každodenní maličkosti. Vyvoláte tak v sobě nejen pocit vděku, ale také štěstí a klidu.

2. Pusťte si hudbu

Hudba dokáže změnit náladu ve vteřině. Aby vám bylo ale opravdu lépe, není nejpraktičtější zapnout si jeden z klasických „chill out“ playlistů na Spotify. Lépe funguje, když si pustíte hudbu, kterou máte nejraději, nehledě na žánr. Vaše nejoblíbenější písničky navodí příjemnou atmosféru, pocit, že si můžete oddechnout. Studie dokonce uvádějí, že oblíbené hudebním tóny zlepšují krevní oběh a následně v těle vyvolají pocit harmonie.

Foto: IMAXtree

3. Poznejte samu sebe

„Většina lidí si myslí, že když je ve stresu, vyřeší to čas strávený o samotě,“ vysvětluje psycholožka Emma Kenny. „To ale neplatí pro každého. Musíte rozklíčovat, co dělá dobře vám. Pro některé je klidný večer doma s knížkou a čajem ideální zdroj energie a prostředek k utišení rozjitřených nervů. Pokud jste ale extrovert a čerpáte dobrou náladu ze společnosti, jste ráda obklopená lidmi, může na vás mít izolace úplně opačný účinek a způsobit ještě větší pokles nálady.“ Obecné rady neberte v potaz a vždy se zachovejte podle své osobnosti a aktuální nálady!

4. Přivoňte si k levanduli

Mnoho studií dokázalo, že vůně levandule je velmi účinná v boji proti stresu a úzkosti. Kupte si levandulový éterický olej a aroma lampu; sprej, který nastříkáte na polštář před spaním; lahvičku levandulového oleje malou natolik, abyste ji mohla mít neustále u sebe v kabelce. Přivoňte si k ní hned, jak ucítíte nástup úzkosti nebo paniky.

5. Rozhýbejte se

„Je mi jasné, že jste to slyšela už nespočetněkrát, ale faktem zkrátka zůstává, že pohyb zlepšuje náladu,“ potvrzuje Emma Kenny. Pohybem z krevního oběhu odstraníte chemikálie, které tělo produkuje, když se potýká se stresem. Cvičení v rychlém tempu je efektivnější, než například pomalá jóga, ale pomůže jakýkoliv druh sportu, hlavně aby vás bavil. Nemusí se jednat o celou hodinu v posilovně, bohatě postačí i chvilka a hned se budete cítit lépe. Jděte se proběhnout, projít nebo si třeba zaskákejte přes švihadlo. Každá minuta se počítá!

Čtěte dál