21 minut, 3 vteřiny a ještě trochu navíc: Zen v obýváku

Nemusíte sedět hodiny v tureckém sedu a broukat mantry, někdy je cesta ke klidnější duši mnohem jednodušší. Inspirujte se tipy zenového kněze Shunmya Masuno.

Foto: Unsplash, Samuel Austin

1. Vstávejte o 15 minut dříve

Pokud tvrdíte, že nemáte dost času a stále nestíháte, nejspíš i vaše mysl plave v chaosu. Vstaňte o 15 minut dříve než obvykle. Protáhněte páteř, klidně ještě v posteli napněte své tělo až do špiček prstů u nohou. A několikrát se zhluboka nadechněte do prostoru pod pupíkem. S klidnějším dýcháním se ustálí i vaše mysl. Při snídani se pak zahleďte z okna na oblohu a zaposlouchejte se do zpěvu ptáků. Jednoduché, ale účinné! 

2. Urovnejte si boty

V Japonsku se velmi dbá na vzhled předsíně, říká se totiž, že o právě tahle místnosti vypovídá mnohé o celé domácnosti. Je-li tam obuv rozházená, nebo pečlivě srovnaná, to vypovídá o nastavení mysli těch, kteří tam žijí. Proto se doporučuje, aby si každý hned po příchodu domů srovnali. Zabere to 3 vteřiny, ale i ty stačí k tomu, aby náš život byl jasnější a uspořádanější. 

3. Spojte ruce 

Vyzkoušejte si meditaci gassho - spojte ruce. Levá ruka představuje vás, pravá představuje druhé. Spojené ruce jsou projevením úcty k těm okolo nás, podporujeme tak pocit vděčnosti. Zvolte si doma místo, kde budete gassho provádět, nemusí to být zrovna oltář, stačí roh, kam zavěsíte třeba amulet. 

4. Před spaním žádné špatné myšlenky 

Očištěná mysl a zahřáté tělo pomůže, abyste se cítili ospale a dobře se vám spalo. Když jste v posteli, nemyslete na žádné nepřítomnosti, nechte plavat vše, co se vám přihodilo a naopak pociťte vděčnost, že jste zvládli další den. Stačí pět minut, díky kterým budete mít hluboký spánek. 

5. Vypěstujte květinu ze semínka

Zasaďte do květináče semínko, každý den ho zalévejte, můžete na něj i mluvit. Sledujte, jak květina roste, z malého výhonku, všímejte si změn. Je to ideální způsob, jak si uvědomit, že nic a nikdo nemůže zůstat na jednom místě a že není důvod upínat se na minulost. A že každý den je nový, a po něm přijde další - zítřek. 

6. Jděte na procházku, při které využijete své smysly

Někteří rybáři umějí odhadnout počasí i to, jestli ryby zaberou nebo ne, podle zvláštních nuancí, ať už šlo o barvu vody, sílu větru nebo chování ptáků. Zdokonalovali své smysly. Až budete na procházce, všímejte si věcí okolo spíš srdcem, než hlavou. Vezměte do ruky kámen v lese, osahejte ho, přičichněte k němu. Jinak bude vonět kámen u řeky, jinak ten, který leží v horách. Všímejte si toho! 

7. Menu s přesahem

Až budete hostit návštěvu, zkuste ji připravit jídlo dle japonských zvyklostí. Základem je jídlo, které zohledňuje roční období, je tedy ideální podávat něco, co právě dozrává. A se špetkou něčeho, jehož sezóna se právě chýlí ke konci a připomíná tak chvíle odcházení, a něčeho, jehož sezóna právě začíná, a tak se připomíná blížící se příchod. Tyhle ingredience vyčarují dojem plynutí času - minulost, přítomnost a budoucnost. 

Foto: archiv knihy Umění prostého života

Box: 

Shunmyo Masuno je zenový mistr, které své jednoduché rady sepsal do knihy Umění prostého života. Je jakýmsi průvodcem zenových aktivit. 100 dní, 100 rad - a na konci: zen. 

Čtěte dál