Potraviny, které vám zlepší náladu

Padla na vás podzimní melancholie? Zkuste ji vyléčit stravou!

Foto: Shutterstock

Co dělat, když se probudíte s náladou na bodu mrazu? Někdy je k ní důvod, jindy se zdá, že se objevila bez zjevné příčiny. V závěru na tom ale nezáleží a nejdůležitější je se pocitu „dne se cítím pod psa“ zbavit co nejrychleji. Zkuste tento stav mysli vyřešit jídlem. Tyto potraviny byste měla mít ve spíži neustále a sáhnout po nich, když přijde špatný den…

Para ořechy

Para ořechy jsou bohaté na selen a studie dokazují, že nedostatek selenu může vyvolat depresi, úzkost, podrážděnost a únavu. Dejte si každý den tři para ořechy k dopolední svačině. Nebo můžete salát, který si dáváte k obědu, posypat nasekanými para oříšky.

Tučné ryby

Lidé, kteří trpí nedostatkem omega-3 nenasycených mastných kyselin, mají častější sklony k depresi a špatné náladě. Nenasycené mastné kyseliny jsou totiž jedním ze základních stavebních prvků mozkové tkáně. Dejte si k obědu lososa, makrelu nebo sardinky. Pravidelná konzumace zdravých tučných ryb zajistí správné fungování mozkových buněk a následně se zlepší i vaše psychické rozpoložení. Některou z výše uvedených ryb byste si měla dát minimálně jednou týdně.

Foto: Shutterstock             

Ovesné vločky

Ovesné vločky jsou díky nízkému glykemickému indexu skvělý „zlepšovák nálady“. Pomalu se rozkládají a uvolňují energii postupně, jinými slovy drží hladinu cukru v krvi ve stabilní rovině a výsledkem je stálá, nekolísající nálada. Naopak když si dáte potravinu s vysokým glykemickým indexem, hladina cukru strmě vyletí nahoru, ale poté stejně rychle klesne a následuje ztráta energie a podráždění. Zvykněte si začít den ovesnou kaší. Tato snídaně vás zasytí a dochutit ji můžete podle preferencí ovocem, oříšky nebo i troškou medu či skořicí.

Banány

Banány jsou plné vitamínů A, B6 a C, bohaté na aminokyselinu tryptofan, dále na vlákninu, železo a karbohydráty. Právě karbohydráty umožňují vstřebání tryptofanu do mozkové tkáně a vitamín B6 pomáhá přeměnit tryptofan na hormon serotonin, který je známý svojí schopností podpořit pocit štěstí. Tryptofan je proto využíván k léčbě depresí a úzkostí, ale také dovede pomoci v boji s nespavostí. Přidejte si polovinu banánu do ranní ovesné kaše nebo si dejte středně velký banán ke svačině.

Čočka

Čočka je komplexní sacharid a dokáže zvýšit produkci serotoninu. Výsledkem bude klidnější mysl, pozitivnější nálada a snížení stavu úzkosti. Tato luštěnina také pomáhá stabilizovat hladinu cukru v krvi a tím zabraňuje kolísání nálady. Vysoký obsah železe zase dodá pořádnou dávku energie. Dejte si čočku jako přílohu nebo zkuste čočkovou polévku – s blížící se zimou je to ideální forma oběda.

Čtěte dál