New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

Tuky jíst, či nejíst, toť otázka…

Jsou tuky v našem jídelníčku potřeba, nebo ne? Dlouho démonizovaná látka má benefity nejen pro naše tělo, ale i pleť.
Oli Egler
——
29. června 2022

© Plan B Entertainment / Red Om Films

Už v padesátých letech dietologové celého světa vyhlásili tukům válku, a všechny jogurty byly zabaleny do obalu s lákavým nápisem „0 %” – ten vypovídal o tom, že přítomnost tuků v tomto produktu je vyloučena, a vy je tak můžete umístit do ledničky bez strachu o svou linii. O několik desítek (ne-li stovek) studií po celém světě později byl ale status tuků rehabilitován, a dokonce byly potvrzeny jeho příznivé účinky na naše těla. Jak?

Tuky jsou vynikajícím zdrojem energie. Poskytují devět kalorií na jeden gram, zatímco bílkoviny a sacharidy jen čtyři kalorie na gram. Podporují funkci mozku a podle některých studií také mohou regulovat produkci hormonů. Navíc některé vitamíny, jako například A, D, E a K, jsou rozpustné v tucích, a proto, aby je tělo vstřebalo, je musíte konzumovat právě s tuky.

Stále ale vůči tukům panují předsudky, které jsou založené na některých mýtech.

Konzumace tuků vede k přibírání na váze
Verdikt: Ne tak docela

Pokud nemluvíme o nadměrné konzumaci živočišných tuků v podobě smažených vepřových žebírek na denní bázi, tak tento mýtus můžeme jednoduše vyvrátit. Větší hrozbou než tuky jsou spíše jednoduché sacharidy – sladké nápoje, těstoviny nebo chléb. Jejich výměnou za tuky tak můžete shodit váhu i přesto, že obsah kalorií zůstane stejný. Odborníci po celém světě navíc konzumaci tuků doporučují – například podle Americké kardiovaskulární asociace by to dokonce mělo být 10 procent vašeho denního příjmu, přičemž pokud nekonzumujete žádné sacharidy, tak se toto číslo může zvyšovat až dvojnásobně.

Tuky způsobují nadměrnou produkci kožního mazu a mastnou pleť 
Verdikt: Mýtus 

​​Esenciální mastné kyseliny, jako jsou omega-3 a omega-6, jsou základními stavebními kameny zdravých buněčných membrán. Tyto tuky pomáhají vytvářet přirozenou tukovou bariéru pokožky, která je velmi důležitá pro udržení hydratace a mladistvého vzhledu pokožky. Je proto možné, že pokud máte mastnou pleť a vlasy a lámavé nehty, nekonzumujete těchto tuků dostatek. Nebojte se tak zařadit do svého jídelníčku ryby – lososa, sardinky, makrelu a ančovičky, které přinesou benefity vašemu tělu zevnitř, ale i zvenku.

Jsou dobré a špatné tuky
Verdikt: Pravda
 

Stejně jako sacharidy se i tuky dělí na ty, které jsou pro tělo prospěšné, a na ty, které jsou škodlivé – mohou vyvolávat zánětlivé reakce v těle, škodit cévám a způsobovat i srdeční potíže. Nasycené nebo ztužené tuky se nejčastěji vyskytují ve zpracovaných potravinách a živočišných produktech, jako jsou polotovary, mražené pizzy nebo oblíbené hříchy jako sladké pečivo. Ty je v takovém případě potřeba zaměnit za tuky „dobré” – řecké jogurty s vysokým obsahem tuku, mascarpone nebo sýry.

Tuky zvyšují cholesterol
Vedikt: Ne tak úplně 

Byť nasycené tuky opravdu mohou zvyšovat cholesterol, pro polynenasycené mastné kyseliny, obsažené třeba ve slunečnicových a dýňových semínkách, vlašských ořeších nebo tuňáku, jej naopak snižují. Nedávná studie například zjistila, že konzumace jednoho avokáda denně po dobu 5 týdnů měla příznivý vliv na hladinu cholesterolu.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu